کد خبر: 346315
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
بازدید 10
رصد ماه و خورشید توسط اعضای کانون همدان

کانون پرورش فکری استان همدان با هدف آموزش، ترویج علمی و افزایش آگاهی عمومی رصد ماه، خورشید و اردوی علمی نجوم را برای اعضای خود در هفته فضا برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، هر ساله انجمن هفته جهانی فضا موضوعی را برای برگزاری رویدادهای هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند تا همه فعالیت‌ها و رویدادها در سراسر جهان در این هفته (۱۳ تا ۱۹ مهر- ۴ تا ۱۰ اکتبر) پیرامون این شعار برنامه‌ریزی شود؛ این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۱۴۰۳ را «فضا و تغییرات اقلیمی» نامگذاری کرده است. هفته جهانی فضا در سال پیش رو با تمرکز بر اتحاد قدرتمند بین فناوری فضایی و علوم آب و هوایی، به دنبال آموزش عمومی، الهام بخشیدن و ایجاد ارتباطی موثر بین جامعه جهانی است.

فضا و تغییرات اقلیمی، شعار اصلی انتخاب شده از سوی انجمن هفته جهانی فضا برای امسال است و مطابق روال گذشته دبیرخانه هفته جهانی فضا در سازمان فضایی ایران برای هر روز از ایام هفته جهانی فضا شعاری حول محور شعار اصلی انتخاب و اعلام می‌کند تا علاوه بر اینکه موضوعات رویدادهای برگزار شده دارای انسجام محتوایی باشند، بتوان بصورت جزئی‌تر به ابعاد مختلف شعار اصلی پرداخت.

تقارن هفته ملی کودک با هفته جهانی فضا فرصتی است که کودکان و نوجوانان با فضا و فناوری‌های موجود در این زمینه و خلقت آسمان، ماه، ستارگان و در کل علم هوا و فضا و نجوم توسط مربیان و معلمان خود در کانون و مدارس و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها بیشتر آشنا شوند.

رصد ماه و خورشید در هفته ملی فضا توسط کانون همدان

کانون پرورش فکری استان همدان با هدف آموزش، ترویج علمی و افزایش آگاهی عمومی و برگزاری چندین دوره رصد ماه، خورشید و اردوی علمی شهاب باران برساووشی توانسته علاقمندی به علم نجوم را در بین اعضای خود ایجاد کند و بنا بر تقاضای اعضا دوره و کلاس‌های مختلف نجوم را برگزار نماید.

از این رو مرکز فرهنگی- هنری شماره 3 همدان در هفته  فضا برنامه رصد ماه را در محوطه پارک شهید مدرس با همکاری مربی نجوم و سیار مرکز  کبودرآهنگ و نیز مربی نجوم مرکز خود برای اعضا و والدین آنها برگزار کرد.

رصد ماه و خورشید در هفته ملی فضا توسط کانون همدان

در این برنامه حدود ۹۰ نفر از کودکان به همراه والدین خود شرکت کردند و با تلسکوپ ۶ اینچ ماه را رصد کردند.

همزمان با اجرای برنامه، گروهی از کودکان علاقمند به نجوم در پویش اجرام مسیه با توضیحات مربی نجوم مرکز 3 هدایت و راهنمایی شدند. در این برنامه اعضا توسط نرم افزار استلاریوم به جستجوی اجرام عمقی آسمان رفتند.

رصد ماه و خورشید در هفته ملی فضا توسط کانون همدان

اجرام مسیه، اجرام غیر ستاره‌ای نظیر کهکشان‌ها و سحابی‌ها هستند که با توجه به آلودگی نوری و شرایط نامناسب جوی این اجرام توسط تلسکوپ غیر قابل مشاهده بوده و فقط می‌توان انها را بانرم افزار اسلاریوم و استار والک۲ جستجو و ثبت کرد.

رصد ماه و خورشید در هفته ملی فضا توسط کانون همدان

همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شیرین سو با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی همدان و آموزش و پرورش منطقه شیرین سو برنامه علمی و آموزشی نجوم را برای 300 کودک برگزار کرد.

در این اردوی علمی نجوم چتر آسمان نما در مرکز مستقر شده و کودکان با چگونگی طلوع و غروب خورشید، جهت یابی، سیارات منظومه شمسی، خورشید و ماه، صورت های فلکی و...آشنا شدند.

رصد ماه و خورشید در هفته ملی فضا توسط کانون همدان

این برنامه در ۵ سانس و بصورت سه بعدی و با چتر آسمان نما و عینک‌های سه بعدی برای کودکان اجرا شد.

مرکز کبودراهنگ نیز رصد خورشید را برای دانش‌آموزان مدرسه راهیان کوثر برگزار کرد.

رصد ماه و خورشید در هفته ملی فضا توسط کانون همدان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =