هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان

مرکز علوم و نجوم زنجان از ۱۳ تا ۱۹ مهرماه (۴ تا ۱۰ اکتبر) همزمان با هفته جهانی فضا ویژه برنامه‌های متنوعی را برای گروه‌های سنی مختلف مخاطبان برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان زنجان به نقل از لیدا اکبری در گزارشی ابراز داشت: در گام اول پس از بررسی موارد ذکر شده در شیوه نامه کانون پرورش فکری برای برگزاری برنامه‌های این هفته، طی برگزاری جلسه شورای فرهنگی در مرکز برنامه‌ریزی لازم جهت فضاسازی مرکز، انتخاب مدارس و موسسات هدف، تهیه سرفصل‌های برنامه متناسب با شعارهای تعیین شده از طرف سازمان فضایی ایران، انتخاب سخنرانان ویژه و چینش کارگاه‌های تخصصی برای گروه‌های سنی انجام شد و در ادامه با ارسال پوستر و فراخوان مقدمات لازم جهت حضور میهمانان برنامه فراهم گردید.

مسئول مرکز علوم و نجوم افزود: روز شنبه ۱۴ مهرماه با آغاز برنامه‌های این هفته با شعار "فضا، زمین و نسل آینده" مراسم افتتاحیه در مرکز علوم و نجوم زنجان کلید خورد؛ در این روز که برنامه‌ها با مشارکت پژوهشکده تغییر اقلیم مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار می شد، ۸۸ نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول در کارگاه‌های نمایش و نقد فیلم مستند "خانه"، کارگاه تخصصی "فضا و تغییرات اقلیمی" توسط پژوهشگر این حوزه، کارگاه‌های معرفی کتاب، معرفی و نقد رمان "گریز از سال صفر"، اجرای مسابقه و اهدای نشان فضانورد شرکت کردند.

وی گفت: در بخش تخصصی دانش آموزان، با حوزه‌های مطالعاتی فعال تغییر اقلیم در استان زنجان که همگام با گروه‌های جهانی مشغول به کار هستند نیز آشنا شدند.

روز یکشنبه با محوریت هوش مصنوعی و تغییرات اقلیمی کارگاه "آشنایی با هوش مصنوعی بکار رفته روی ابر رایانه ایستگاه فضایی بین المللی" برای مخاطبان برگزار شد. همچنین در بخش جنبی این کارگاه دانش‌آموزان با حضور در کتابخانه مرکز با کتاب‌های مرتبط با محیط زیست و تغییرات اقلیمی نیز توسط مربیان مرکز آشنا شدند.

معرفی نرم افزارهای محبوب ستاره شناسی و نحوه کار با آنها نیز در بخش دیگری از برنامه‌ها به دانش‌آموزان آموزش داده شد تا آنها بتوانند در هر موقعیت مکانی و زمانی با بهره گیری از ساده ترین روش ها به سراغ شناخت اجرام سماوی و صورت های فلکی بروند.

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

این مربی فرهنگی در ادامه ابراز داشت: روز دوشنبه که به مساله ماهواره‌ها و پایش گازهای گلخانه‌ای اختصاص داشت مرکز علوم و نجوم زنجان میزبان دانش‌آموزانی از پایه‌های هفتم مدرسه نمونه بسیج بود؛ در بخش تخصصی، کارگاه بررسی مخاطرات گازهای گلخانه‌ای و نحوه رصد آنها توسط ماهواره گوست (GOSat) با بکارگیری تکنیک طیف سنجی توسط یکی دیگر از پژوهشگران دانشگاه زنجان ارائه شد.

در بخش دیگر برنامه با برگزاری یک مسابقه هیجان انگیز اطلاعات دانش آموزان درباره گازهای گلخانه‌ای به چالش کشیده شد و برندگان جوایزی دریافت کرده و صاحب نشان فضانورد شدند.

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

روز سه‌شنبه که اختصاص به موضوع فناوری فضایی و مدیریت مخاطرات طبیعی داشت با مشارکت یکی از پژوهشگران دانشگاه زنجان به معرفی پروژه "لیدار و نقش آن در بررسی تغییرات اقلیمی" اختصاص پیدا کرد. دانش‌آموزان حاضر در مرکز در این کارگاه با نحوه عملکرد این دستگاه‌های سنجش و  پژوهشگران فعال این حوزه در دانشگاه زنجان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان بیشتر آشنا شدند. کارگاه ساخت ماکت ماهواره‌برهای ایرانی همچون سیمرغ، پیشگام و پژوهش توسط دانش آموزان با همراهی مربیان مرکز نیز از بخش‌های دیگر این برنامه بودند.

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

اکبری همچنین اذعات داشت: روز چهارشنبه نوبت به خورشید رسید. میهمانان برنامه امروز در کنار آشنایی با عملکرد ماهواره‌های مختلفی چون رصدخانه فعال خورشیدی (SDO)  در محوطه مرکز به رصد خورشید و عوارض سطحی آن پرداختند.

در بخش دیگری در کتابخانه مرکز کارگاه معرفی کتاب‌های شناخت خورشید نیز انجام شد. تماشای مستندی برپایه خروجی تصاویر رصدخانه فعال خورشیدی نیز از بخش‌های دیگر برنامه‌های این روز بود. همچنین معرفی ساعت آفتابی عمودی نصب شده بر دیوار ورودی مرکز و آموزش ساخت ساعت آفتابی ساده نیز انجام شد.

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

در آخرین روز از ایام هفته جهانی فضا، همکاران مرکز علوم و نجوم زنجان با همکاری کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری استان زنجان، در یکی از روستاهای اطراف شهر زنجان، روستای اژدهاتو، حضور پیدا کردند.

معرفی هفته جهانی فضا و بیان چرایی این نامگذاری بخش اول از برنامه‌های این روز بود. در ادامه مربیان مرکز به سراغ دنیای قصه‌ها رفتند و دانش‌آموزان مشتاق را میهمان قصه‌ای از دنیای ستاره‌ها کردند.

اجرای مسابقه نجوم و بازی گروهی و اهدای جوایز به دانش‌آموزان نیز از بخش‌های مفرح این روز بود.

همچنین پس از معرفی کتب نجومی انتشارات کانون پرورش فکری مناسب رده‌های سنی مخاطبان، در بخش دیگری از برنامه‌ها معلمان مدرسه نشان فضانوردی مرکز برای مشارکت در فعالیت‌های نجومی برای دانش‌آموزانشان را دریافت کردند تا با ایجاد پل ارتباطی بین مربیان مرکز نجوم و معلمان مدرسه دانش‌آموزان بتوانند از آخرین اخبار دنیای نجوم مطلع شوند.

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

 هفته جهانی فضا در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان زنجان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =