ویژه‌برنامه ادبی در آرامگاه فردوسی و حافظ برگزار شد

ویژه‌برنامه‌ی ادبی «شاخه نبات» به مناسبت بزرگداشت حافظ از سوی آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های خراسان رضوی و فارس برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عصر روز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ویژه‌ برنامه‌ی کشوری «شاخه نبات» به مناسبت بزرگداشت لسان‌الغیب حافظ شیرازی به صورت حضوری و برخط در جوار حکیم بلند آوازه‌ی توس، ابوالقاسم فردوسی و آرامگاه حافظ در شیراز برگزار شد.

به گفته سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان خراسان رضوی این ویژه‌برنامه‌ با هدف گرامی‌داشت روز حافظ، معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمایش توانمندی‌های اعضای نوجوان در کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی کشور طراحی و اجرا شد.

بهره‌مندی از فضای مجازی و ظرفیت‌های جدید در معرفی مفاخر ملی و مناسبت‌های ادبی و آشنایی نوجوانان با هویت فرهنگی خود از دیگر اهداف این ویژه‌برنامه بود.

ارتباط مستقیم و زنده از آرامگاه فردوسی به آرامگاه حافظ، همچنین مشارکت و شعرخوانی اعضای برگزیده باشگاه قاف از سایر استان‌های کشور از جمله برنامه‌های این رخداد ادبی بود.

در ابتدای برنامه علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون استان فارس درباره‌ی حافظ، شاعر فرهنگ‌ساز ایران و نتایج به‌دست آمده از پژوهشی که نشان‌دهنده‌ علاقه‌مندی و مراجعه‌ شاعران نوجوان به دیوان این شاعر بزرگ است سخن گفت.

ویژه‌برنامه ادبی در آرامگاه فردوسی و حافظ برگزار شد

در ادامه مریم اسلامی معاون آفرینش‌های ادبی و هنری کانون ضمن تبریک روز حافظ به اعضای نوجوان انجمن‌های ادبی با خوانش شعری کوتاه برای آن‌ها آرزوی موفقیت و سربلندی در عرصه‌ی ادبیات کرد.

در ادامه معصومه مرادی، دکتری ادبیات و زبان فارسی و استاد دانشگاه، سخنران دیگر شاخه نبات به بیان نکته‌های مهمی درباره‌ی شعر و شخصیت حافظ پرداخت و اهمیت مطالعه در شعر او را به نوجوانان اهل ادب یادآور شد.

شعرخوانی شاعران نوجوان انجمن‌های ادبی و برگزیدگان کشوری باشگاه قاف از استان‌های فارس، یزد، کرمان، سمنان، اردبیل و کرمانشاه و گلستان در فضای مجازی رونق‌بخش این برنامه بود.

ویژه‌برنامه ادبی در آرامگاه فردوسی و حافظ برگزار شد

اجرای موسیقی زنده از سوی نوجوان هنرمند امیرحسین خوشخو و نیز اجرای دکلمه حماسی از سوی ابوالفضل سیبویه برگزیده باشگاه قاف و نوجوان علاقه‌مند به حوزه‌ شعر حماسی و مقاومت، شعرخوانی اعضای نوجوان انجمن ادبی آفتاب و قلم‌پرها که در برنامه حضور داشتند زینت‌بخش ویژه‌برنامه «شاخه نبات» بود.

هم‌چنین ستایش حشمتی از مرکز شماره ۷ مشهد و ترنم ضمیری از مرکز شماره ۱۰ مشهد به حافظ‌خوانی پرداختند.

قدردانی از نوجوانان پویا و برگزیده در برنامه‌های ادبی استان، از سوی محمدمهدی حسین‌پور مدیرکل کانون خراسان رضوی، زهره معماری‌نسب سرپرست معاونت فرهنگی و احمدرضا افشاری معاون اداری و مالی استان صورت گرفت.

ویژه‌برنامه ادبی در آرامگاه فردوسی و حافظ برگزار شد

در پایان مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۰ مشهد و کارشناس مهمان این برنامه درباره‌ی اندیشه‌های اخلاقی و انسان‌مدارانه در شعر حافظ هم‌چنین چرایی و چگونگی مراجعه‌ی مخاطبِ امروز به دستورالعمل‌های فکری و عاطفیِ تفکر و احساسِ حافظ با نوجوانان گفت‌وگو کرد و گفت: غزلیات حافظ به‌ویژه اشعار اجتماعی و عاشقانه‌ی او امروز می‌تواند درس‌نامه‌ی کاملی برای نوجوانان شاعر باشد تا به صورت عینی با بهترین کارکردهای وزن، تخیل، عاطفه و تصویرسازی در شعر فارسی آشنا شوند و از آن بیاموزند.

عاطفه رنگ‌آمیزطوسی افزود: شعر حافظ فراخوانی‌ست روشن برای سلامت اندیشیدن و بهتر زندگی کردن. بازدید اعضای باشگاه سیمرغ و انجمن شاعران نوجوان مشهد از «آرامگاه شاعران خراسان در توس» و گلباران مزار شاعران و فرهیختگان ادب و فرهنگ خراسان از جمله مهدی اخوان‌ثالث، محمدرضا شجریان، غلامرضا شکوهی، محمد قهرمان، ذبیح‌الله صاحبکار و... پایان‌بخش این ویژه‌برنامه ادبی بود.

ویژه‌برنامه ادبی در آرامگاه فردوسی و حافظ برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =