کانون در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌تواند تحول‌آفرین باشد

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون در سفر به استان مازندران، خواستار استفاده از ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مربیان آن برای تحول‌آفرینی فرهنگی و اقتصادی در این مجموعه فرهنگی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امین کمالوندی در این سفر یک‌روزه به استان مازندران با یوسف نوری استاندار این استان، قاسم عزیززاده‌گرجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این خبر، در سفر معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیران‌کل حوزه اداری و مالی و سایر مدیران و مسئولان این حوزه به استان مازندران برنامه‌ها، طرح‌های کانون مازندران بررسی و از مراکز کانون پرورش فکری و کانون زبان استان بازدید شد.

مربیان و کارکنان بهترین سرمایه‌های کانون هستند

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در این سفر در دو نشست شورای اداری کانون مازندران که صبح روز ۲۴ مهر ۱۴۰۳ در دفتر مدیرکل کانون مازندران برگزار شد به پیشینه کانون در حوزه تربیتی و تحول محتوایی آن پس از انقلاب اسلامی و ظرفیت‌های وسیع این نهاد اشاره کرد و با تاکید بر نوآوری و تحول‌آفرینی افزود: لازم است تا ظرفیت‌های کانون را در حوزه کودک و نوجوان به جامعه و مخاطب هدف و سایر سازمان‌ها تبیین کرده و توسعه بخشیم.

وی مربیان را یکی از سرمایه‌های مهم کانون عنوان کرد و بیان داشت: هنر، دانش و توانمندی‌های کارشناسان و مربیان ما می‌تواند در راستای تحول‌آفرینی فرهنگی و اقتصادی بسیار موثر باشد و لازم است تا مدیران و معاونان کانون در این حوزه نقش‌آفرینی کنند و در تعامل و ارتباط با سایر سازمان‌ها و حلقه‌های میانی به عنوان شریک فرهنگی از این ظرفیت استفاده کنند.

کانون در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌تواند تحول‌آفرین باشد

کمالوندی همچنین خواستار استفاده از منابع و ظرفیت‌های کانون پرورش فکری برای ایجاد درآمد پایدار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت نقش مربی اشاره کرد و یادآور شد: در کانون همه مربی هستیم بنابراین باید مربی‌گری داشته باشیم و مهارت لازم را کسب کنیم و به‌کار بندیم.

اعضای کانون دارای مهارت و عزت‌نفس هستند

بر همین اساس در نشست دوم که عصر همان‌روز در مرکز فرهنگی هنری شماره سه ساری با حضور تمامی کارکنان این اداره‌کل و مسئولان و مربیان کانون مازندران به صورت حضوری و مجازی صورت پذیرفت؛ کمالوندی پیش از هر چیز به صحبت‌ها و انتظارهای دو نفر از اعضای منتخب دختر و پسر مراکز فرهنگی هنری کانون مازندران گوش سپرد و با تمجید از اندیشه و نگاه این اعضا گفت: بچه‌هایی که در کانون عضو می‌شوند و فعالیت می‌کنند به نسبت سایر همسالان خود از مهارت و عزت‌نفس بیشتری برخوردارند چرا که کانون اندیشه‌ساز است و بسیار از هنرمندان، اندیشمندان و صاحب‌نظران ما از این نهاد فرهنگی برخاسته‌اند و رشد و تبلور یافته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خوب کانون، فضای سالم، پرنشاط، و صمیمی آن است که سرشار از برکت و معنویت است.

کانون در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌تواند تحول‌آفرین باشد

او با بیان این‌که کار در کانون سعادت است؛ چرا که با معصوم‌ترین و پاک‌ترین موجودات عالم سروکار داریم، اظهار داشت: مربیان و کارکنان ما بهترین سرمایه‌های ما هستند و به واسطه‌ی این ظرفیت باید این سرمایه و توانمندی را به بیرون معرفی و عرضه کنیم.

این معاون کانون در بخش دیگری از صحبت‌هایش خطاب به مربیان و کارکنان کانون از امیدآفرینی و نشاط‌آفرینی صحبت کرد و گفت: با ایمان به زحمت‌ها و مجاهدت شما در کانون، تلاش کردیم در حوزه معیشت و ارتقای وضعیت اداری و مالی کانون توسعه صورت پذیرد و اعتقاد داریم در این حوزه باید قوی‌تر عمل کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اجرای طرح شاداب‌سازی در کانون هم سخن گفت و با تشریح آن در سه حوزه بیان داشت: تلاش کردیم در حوزه‌های «منابع انسانی»، با تقویت حقوق و مزایا، در حوزه «فضای فیزیکی» با نوسازی و زیباسازی مراکز و حوزه «محتوایی» با برگزاری جشنواره‌های هنرهای نمایشی، سرود، باشگاه ادبی قاف، جشنواره قصه‌گویی و... شاداب‌سازی، عینیت یابد.

وی در جمع‌بندی سخنان خود با اشاره به این‌که روحیه نشاط و امید در کانون مازندران بسیار خوب است، تصریح کرد: با استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای ایجاد یک گفتمان فرهنگی تلاش کنیم و خدمات به حوزه کودک و نوجوان را در جامعه توسعه بخشیم.

در ابتدای این نشست، حامد فاضلی‌کبریا مدیرکل کانون استان مازندران با ارایه گزارشی از برنامه‌ها و کارهای صورت گرفته این کانون، به آمار تعداد مراکز کانون پرورش فکری و کانون زبان و تعداد زبان‌آموزان اشاره کرد و از توسعه طرح‌های عمرانی در استان، طرح شاداب‌سازی مراکز، گشایش مرکز نجوم نوشهر، مرکز نجوم بابل، توسعه طرح‌ها و پروژه‌های در دست ساخت از جمله مرکز نشتارود و قائم‌شهر و همچنین برپایی جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی و تولید محتوای فرهنگی و انتشار کتاب و نشریه تخصصی به عنوان برخی از اقدام‌های عمرانی و فرهنگی این کانون یاد کرد.

کانون ظرفیت‌های موثری در عرصه دیپلماسی فرهنگی دارد

استاندار مازندران در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع کانون اظهار داشت: کانون از ظرفیت خوب و مطلوبی برخوردار است و می‌توان آن ‌را در عرصه دیپلماسی فرهنگی و ارتباط با سایر کشورها نیز توسعه داد و در عرصه فرهنگی و حوزه کودک تعامل خوبی با کشورهای همسایه و منطقه برقرار کرد.

یوسف نوری، از جذب نیروهای پاره‌وقت در کانون و جذب نیروهای جدید در این نهاد فرهنگی و تربیتی به عنوان یک نکته مهم یاد کرد و آن ‌را در توانمندسازی کانون پرورش فکری موثر دانست.

کانون در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌تواند تحول‌آفرین باشد

وزیر پیشین آموزش و پرورش با تاکید بر ظرفیت‌های موثر کانون و ضرورت توجه به نسل کودک بر اهمیت حمایت از کانون پرورش فکری تاکید داشت و از حمایت خود نسبت به این نهاد فرهنگی خبر داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون نیز در این دیدار ضمن قدردانی از نگاه حمایت‌گر استاندار مازندران به طرح برخی از مشکلات و موانع موجود بر سر راه کانون مازندران پرداخت و خواستار حمایت استاندار در این‌باره شد.

طرح مساله خلف وعده شهرداری قائمشهر در جایگزینی ساختمان قدیم کانون پرورش فکری با مکانی جدید و نوساز که در توسعه شهری جزو تعهد این شهرداری بود و ارتقای تخصیص بودجه کانون در استان و تخصیص کامیونت نمایشی سیار برای گسترش خدمات کانون در روستاها و مناطق کم‌برخودار از جمله خواسته‌های بیان شده از سوی امین کمالوندی در این دیدار بود.

کانون اعتبار دارد و اعتماد می‌آفریند

معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری کشور در دیدار با معاون استاندار مازندران نیز بر ضرورت حمایت هر چه بیشتر از کانون تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا ضمن معرفی هر چه بهتر و بیشتر کانون به جامعه و سایر سازمان‌ها ضمن بستن تفاهم‌نامه و تعامل با دیگر سازمان‌ها برای توسعه کانون و نقش‌آفرینی فرهنگی موثر باشیم.

کمالوندی در این نشست، خواستار حمایت مسئولان استانی از جمله معاون استاندار از کانون پرورش فکری در امتداد تربیت نسل آینده‌ساز ایران اسلامی شد و اظهار داشت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و اعتبار موجود استانداری در این حوزه، کانون نیز می‌تواند موثر عمل کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از زمینه‌هایی که می‌توان به کانون کمک کرد، مبحث مالیات دستگاه‌ها و شرکت‎هاست که می‌تواند درصد کوچکی از آن در توسعه زیرساخت‌های حوزه کودک و نوجوان سوق‌دهی شود.

کمالوندی در عین حال از تلاش کانون در حوزه نشر کتاب و تولید فیلم‌های فاخر از جمله «بچه زرنگ»، «باغ کیانوش» و «در آغوش درخت» که به اسکار راه یافت و همچنین برگزاری جشنواره‌های تخصصی کودک و نوجوان خبر داد و بیان کرد: حمایت از کانون سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.

کانون در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌تواند تحول‌آفرین باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز در این دیدار از کانون به عنوان خانه مهربانی و اندیشه‌های پاک و فضایی برای تولید اندیشه ‌یاد کرد و با اشاره به آشنایی‌اش با کانون و ظرفیت‌های آن گفت: کانون اعتبار دارد و مجموعه‌ای نام‌آشنا و مطمئن است و این اعتبار، اعتماد می‌آفریند.

قاسم عزیززاده‌گرجی پیشنهاد کرد: در امتداد توسعه اهداف سازمانی باید ظرفیت‌های کانون به درستی تبیین شود چرا که کانون در حوزه فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است و بر روی گروه سنی مهمی تمرکز کرده است.

مدیرکل پیشین کانون پرورش فکری استان مازندران در ادامه اضافه کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند با طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری کاهش یابد و کانون در این حوزه می‌تواند موثر باشد، بنابراین پرداختن به برنامه‌های فاخر می‌تواند مورد حمایت واقع شود.

عزیززاده‌گرجی همچنین با اشاره به این‌که جذابیت فضای مجازی بالاست، افزود: باید جذابیت‌های کار کانون و برنامه‌های آن را بیشتر کرد تا برای مخاطب مهم جلوه کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش مربی در کانون خواستار حمایت از این افراد در کانون پرورش فکری شد و اظهار کرد: هر جا از نقش مربی غفلت کردیم، نقش کانون نیز کم‌رنگ شد، بر همین اساس ما همه مقدمه‌ و تسهیل‌گر نقش مربی در حوزه تربیتی هستیم.

یادآوری می‌شود در این سفر یک‌روزه، علی رفیعی مشاور معاون توسعه و مدیریت منابع، امیر محمدپور مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی، حامد ابراهیمی مدیرکل امور مالی و ذیحسابی، مسعود امجدیان رئیس اداره حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان و محمدحسین نوروزی رییس اداره نظارت بر طرح‌های عمرانی کانون حضور داشتند و هر یک به صورت جداگانه با رؤسا و کارشناسان حوزه‌های تخصصی خود در کانون استان نشست داشتند.

کانون در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌تواند تحول‌آفرین باشد

معاون توسعه مدیریت و توسعه منابع و مدیران و مسئولان ستادی با همراهی مدیرکل کانون مازندران و مسئولان مربوطه از مراکز کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران در ساری بازید داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =