بهگزارش روابطعمومی اداره کل کانون استان گیلان، فروهر معدنی که در جمع اعضای شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت سخنمیگفت، با بیان این مطلب افزود: باور کنیم که فرصت خدمتگزاری محدود است و برای کاشت بذر ایمان در دلهای کودکان و عاقبتبهخیری ضرورتدارد با مغتنمشمردن فرصتها، بهموضوعهای فرهنگی و تربیتی نگاه ویژهداشتهباشیم.
مرکز، مخاطب و نوجوانمحوری در اولویت باشد
مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دستیابی به این مهم را نیازمند آگاهیافزونتر از ظرفیتها، پیشگامی در عرصه برنامهریزی و پرهیز از تکیه صرف بر برنامههای پیشنهادی از سوی مسوولان کشوری دانست و تصریحکرد: ضروریاست برای تحقق سیاستهای کلان کانون در جهت «مرکزمحوری»، «مخاطبمحوری» و «نوجوانمحوری»، با خلاقیتورزی، دانشافزایی و طرحریزی برنامهها در شورای فرهنگی و در تعاملی سازنده با مربیان مراکز فرهنگی هنری بهپیشبرویم.
پیشبرد طرح ملی کانونمدرسه با تکیه بر کانونیاران
معدنی در ادامه سخنان خود به ترسیم برنامههای پیشروی این نهاد فرهنگی پرداخت و از پیشبرد طرح ملی کانونمدرسه با بهرهگیری از توانمندیهای کانونیاران مراکز سخنگفت.
وی توضیحداد: طی سال جاری، بازدید دانشآموزان مدرسهها از مراکز در قالب برنامههای مناسبتی و ویژهبرنامهها صورتمیگیرد و در سایه نقش حمایتی مربیان، هویتبخشی دیداری، آمادهسازی کارتهای کانونیاری، صدور ابلاغ برای کانونیاران و تهیه سرود مناسب، از ظرفیتهای کانونیاران مراکز بهعنوان سفیران فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهرهمندمیشویم.
لزوم تقویت همگرایی با گروههای مردمی و جهادی
تشریح اولویتهای کانون درشکلدهی به مراکز الگو و تبیین برنامهها درجهت افزایش مراکز تراز، ازدیگر موضوعهایی بود که مورد توجه فروهر معدنی قرارگرفت و وی با ضروری توصیفکردن شادابسازی مراکز الگو و ارایه محتوای مناسب و اختصاص نیروی انسانی مناسب به این مراکز فرهنگی هنری اظهارکرد: پرهیز از کلاسداری و نقشآفرینی مربیان در کسوت هدایتگران آگاه، اهدافی است که مدنظر قراردارد.
اثربخشی برگزاری شورای نوجوان و خانواده و استفاده از ظرفیتهای گروههای مردمی و جهادی برای افزایش گستره برنامهها نیز مورد توجه این مسوول قرارداشت و او با تاکید بر لزوم همراهی مدیریتشده با مجموعههای فعال در حوزه کودک و نوجوان افزود: فرصتسازی از این همگراییهای فرهنگی اجتنابناپذیر است.
بسترهای نقشآفرینی اعضای نوجوان فراهمشود
ضرورت واسپاری مسوولیتها و بسترسازی برای نقشآفرینی اعضای نوجوان نیز از موضوعهای محوری صحبتهای مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری بود و او با خاطرنشانکردن این مهم که نوجوان امروز مشتاق نقشآفرینی است، تاکیدکرد: با تدبر و اندیشهورزی برای مخاطبان این گروه سنی نقش خوب تعریفکنیم.
این مسوول فرهنگی دیگربخش صحبتهای خود را به تشریح روند روبهرشد طرح «کتابال» با همراهی اعضای دختر نوجوان مراکز، تاکیدبر لزوم اندیشیدن تمهیدات لازم برای اجرای فعالیتهای هدفمند و کتابمحور در هفته کتاب و تلاش برای اکران گسترده فیلم سینمایی«باغ کیانوش» در مسیر پیادهسازی اهداف و سیاستهای کانون اختصاصداد و با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاههای حال خوش زندگی اظهارکرد: این مهم، علاوه بر تقویت مهارتهای فردی مخاطبان، نقش بهسزایی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد.
راهاندازی کانون علم و فنآوری در آبان ۱۴۰۳
او درهمینحال، از راهاندازی کانون علم و فنآوری در آبان سال ۱۴۰۳ خبرداد و با مهم ارزیابیکردن ورود کانون پرورش فکری به عرصه فعالیتهای علمی و همگامی با فنآوریهای نوینگفت: امیدواریم که این حرکت هدفمند، بسترهای لازم را برای تربیت دانشمندان آینده ایران اسلامی و درآمدزایی فراهمکند.
افزایش نیرویانسانی مراکز بسترساز خدماترسانی بهتر به مخاطبان است
مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این نشست، ضمن خوشآمدگویی و قدردانی از همراهی و حمایتهای مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان گفت: این مهم نقشبهسزایی در پیشبرد برنامههای فرهنگی دارد.
سیدجلیلمیرعظیمی در ادامه به روند جذب نیروی انسانی کانون گیلان پرداخت و با سپاسگزاری از تلاشهای موثر مدیرعامل و دیگر مسوولان این نهاد فرهنگی برای ریلگذاری این مسیر ابرازامیدواری کرد که افزایش نیروهای انسانی مراکز فرهنگی هنری بسترهای مناسب را برای رخدادهای خوب و خدماترسانی بهتر به مخاطبان فراهمکند.
تشریح حرکتهای کانون گیلان در جهت شادابسازی مراکز، راهاندازی سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان تالش و آمادهسازی مرکز فرهنگی هنری خمام، ازدیگر مواردیبود که در صحبتهای میرعظیمی به آن پرداختهشد.
او همچنین، راهاندازی باشگاه خبرنگاران نوجوان و برگزاری ۲ دوره آموزشی با همراهی خانه مطبوعات و صدا و سیما را گامیسازنده دانست و فرصتسازی برای نقشآفرینی اعضای کانونیار این مجموعه در کسوت کنشگران اجتماعی و سفیران فرهنگی کانون را نتیجهبخش عنوانکرد.
میرعظیمی در این میان، از پیگیری طرحهای فرهنگی کشوری و استانی و تشکیل هدفمند شورای فرهنگی، خانواده و نوجوان سخنبهمیانآورد و در ارتباط با سفر کاروان ساحلی تماشاخانه سیار کانون به گیلان و استقبال گسترده مخاطبان صحبتکرد.
وی درهمینحال، به ادامهیافتن طرحهای کتاب محورکانون در قالبهای مختلف و در بستر پویش «هزار پرنده کاغذی بر بام مدارس» اشارهداشت و موفقیتهای مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در عرصه های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی را دلگرمکنندهخواند.
اکرمالسادات حسینی، کارشناس مسوول آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این نشست به طرح پیشنهادهای کارشناسان این حوزه و مربیان مراکز فرهنگی پرداخت که با طرح دیدگاهها از سوی دیگر حاضران این همنشینی فرهنگی همراهشد.
گفتنیاست، فروهرمعدنی در ادامه این نشست که صبحروز پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۴۰۳ صورتگرفت، بازدیدی از مراکز فرهنگی هنری خمام و انزلی داشت و ضمن آگاهیافزونتر از خواستههای مربیان، بیشاز پیش با روند اجرای فعالیتهای فرهنگی در این مراکز آگاهشد.