به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، کارگاه داستان نویسی ویژه دانش آموزان در مرکز 2 همدان با حضور 80 نفر از دانش آموزان پایه ششم مدرسه شهید هادی برگزار شد.
معصومه کریمی، نویسنده و کارشناس ادبی استان در این کارگاه اظهار کرد: داستان نویسی در واقع به نوشتاری اشاره میکند که در آن از قدرت تخیل برای بیان شرح وقایع استفاده می شود.
وی با بیان اینکه در برخی موارد داستانها بر اساس داستانهای واقعی نوشته شدهاند، افزود: داستان شامل چهار دسته است شامل داستان کوتاه، داستانک، داستان بلند و داستان نیمه بلند.
کارشناس ادبی اضافه کرد: برای نوشتن داستان یافتن موضوع مناسب، طراحی داستان، انتخاب اسم داستان، شخصیت پردازی و توصیف، فضاسازی و نوشتن کامل داستان مد نظر است و شما دانش آموزان باید اکنون برای نوشتن داستان با موضوع مقاومت این مراحل را انجام داده و داستان کوتاه بنویسید.
وی ادامه داد: داستان کوتاه یعنی داستانی که ویژگی داستان بلند را نداشته و در آن مجال شخصیت پردازی کمتر بوده و حوادث کمتری نسبت به رمان و داستان بلند دارد.
کریمی به نکات مهم در نوشتن داستان اشاره و خاطرنشان کرد: اولین مورد این است که باید خوب ببنیم و بعد از زوایه دیگر و چیزهای جدید ببینیم، در مرحله بعد برای داستان نوشتن باید خوب بخوانیم، دفترچه ثبت داستان داشته باشیم، یک داستان را یک بار ننویسیم بارها بازنویسی کنیم.
وی افزود: در نوشتن داستان نباید به صورت شکسته و محاورهای بنویسیم، باید شروع خارقالعاده داشته باشیم یعنی مخاطب را از همان اول گیر بیاندازیم.
کریمی با بیان اینکه در نوشتن داستان نباید بالای منبر برویم، گفت: باید بدانیم داستان جای نصیحت و شعار نیست مگرنه داستان شعارزده خواهد شد.
وی با بیان اینکه انتزاعی ننویسیم و باید مطلب را خوب درک کرده باشیم، خاطرنشان کرد: خواننده را دست کم نگیریم و او را گول نزنیم زیرا خواننده بسیار باهوش است و باید نقدپذیر باشیم و اگر چیزی مینویسیم آن را به نقد بگذاریم و نکته آخر آنکه در نوشتن عجله نکنیم و صبور باشیم.