شش کمیسیون در گردهم‌آیی کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون برگزار شد

مهم‌ترین موضوع‌های حوزه معاونت فرهنگی و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شش کمیسیون فرهنگی و تخصصی در گردهم‌آیی سراسری کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون در روز ۲۹ مهر در کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این شش کمیسیون با موضوع‌های فرهنگی و با عنوان‌های «کتابخانه‌های سیار و پستی»، «سامانه جامع عملکرد مراکز»، «ظرفیت‌های مردمی و شورای خانواده»، «کانون‌یاران»، «مراکز الگو» و «باشگاه‌های نوجوانان» در این گردهم‌آیی سه روزه در شهر سرچشمه کرمان برپا شد.

بر اساس این خبر، در کمیسیون شماره ۱ «کتابخانه‌های سیار و پستی» در مورد ارتقای عملکرد کتابخانه‌های سیار و ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیار مربیان مراکز سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخن گفته شد و مباحثی همچون تعریف کتابخانه‌های سیار، هدف از راه‌اندازی این کتابخانه‌ها، شناسایی روستاهای پرجمعیت و برقراری ارتباط موثر با آن‌ها، توجه به عوامل انگیزشی، پیش‌بینی جشنواره‌های ویژه و... مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

شش کمیسیون در گردهم‌آیی کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون برگزار شد

همچنین در کمیسیون شماره ۲ «سامانه جامع عملکرد مراکز» فرم‌های مربیان، ثبت فعالیت‌ها و کارگاه‌ها و انجمن‌ها، ثبت عضویت و امانت کتاب در سامانه و بررسی گزارش‌ها برای نظارت کارشناسی، مورد بررسی قرار گرفت. در این کمیسیون در مورد دقت در فرم مربی بخش موفقیت‌ها و تجربه‌ها، تجدیدنظر در کد مدرسی، توجه به فعالیت‌های علوم و نجوم در بخش عنوان‌های تخصصی، ارسال گزارش‌های کاربردی به نرم‌افزارهای واژه‌پرداز و صفحه گسترده‌، تعریف طرح درس‌ها، انتقال گزینه‌های انجمن‌ها، کانون‌یاران و باشگاه‌ها به صفحه اول سایت و... بحث و تبادل نظر شد.

در کمیسیون شماره ۳ «ظرفیت‌های مردمی و شورای خانواده» در مورد ارائه راه‌کارهای خلاق برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و همچنین ارائه شیوه‌های جلب مشارکت خانواده‌ها در مراکز چالش‌های پیش رو سخن به میان آمد. در این کمیسیون نسبت به مرور نظام‌نامه کاربست ظرفیت‌های مردمی و شیوه‌نامه شوراها و مجموعه اقدام‌های موثر استان‌ها در امتداد اجرایی کردن مفاد نظام‌نامه و فرایند شناخت و راه‌های ارتباط‌گیری و جلب مشارکت خانواده در مراکز و آسیب‌شناسی و بررسی چالش‌های پیش‌رو بحث و تبادل نظر شد.

شش کمیسیون در گردهم‌آیی کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون برگزار شد

بر اساس این خبر، کمیسیون شماره ۴ «کانون‌یاران» با مباحثی همچون فرصت‌ها و چالش‌های طرح کانون‌یاران برای بهینه‌سازی فرآیندها، شیوه‌های عملی ارتقای عمکرد کانون‌یاران، شیوه‌های به‌کارگیری کانون‌یاران، نقش مربیان در جذب و پایدارسازی کانون‌یاران، شیوه‌های توانمندسازی کانون‌یاران، طرح‌ها و پیشنهادهای ابتکاری، آموزش مهارت برقراری ارتباط موثر (مهارت‌های کلامی و غیرکلامی) و بازتعریف کانون‌یاران همراه بود.

در عین حال، در کمیسیون شماره ۵ «مراکز الگو» در مورد فرصت‌ها و محدودیت‌های مراکز الگو در بخش محتوا، برنامه‌ها، اقدام‌ها و خدمات قابل ارائه به مخاطبان، راه‌کارهای خلاق و متنوع برای تقویت مراکز الگو، چیستی و چرایی مراکز الگو، به‌روزرسانی امکانات مراکز کانون، بهره‌مندی از ظرفیت اعضای ارشد کانون در این مراکز، تدوین سازوکارهای هدایت و نظارت بر مراکز الگو، بازتعریف استاندارهای اولیه مراکز الگو، ایجاد کافه‌بازی و اتاق‌های بازی جمعی و تخصصی متناسب کودکان و نوجوانان و... بحث و تبادل نظر شد. 

کمیسیون شماره ۶ این گردهم‌آیی به موضوع «باشگاه‌های نوجوانان» اختصاص داشت. در این کمیسیون، چیستی و چرایی و کارکرد باشگاه‌های نوجوان و چگونگی شکل‌گیری آن سخن به میان آمد. شناسایی نوجوانان مستعد، فراهم کردن زمینه افزایش مهارت‌های تخصصی اعضا، ایجاد بستر لازم برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها با دیگران و تربیت مربیان آینده، ایجاد فضایی مناسب برای تربیت و پرورش نوجوان کنش‌گر، خلاق و خودباور برای ورود به جامعه، تدوین طرح‌نامه و دستورالعمل اجرا، از دیگر مباحثی بود که در کمیسیون «باشگاه‌های نوجوانان» مطرح شد.

شش کمیسیون در گردهم‌آیی کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون برگزار شد

مسئولیت این شش کمیسیون را به ترتیب سارا امیدوار از خراسان رضوی، لیلا شعبانی از تهران، مهتاب سارونی از سیستان و بلوچستان، فلورا افشارزاده از اصفهان، فاطمه غلام‌زاده از هرمزگان و نرگس برهمند از خراسان شمالی بر عهده داشتند.

بر اساس این خبر، در این کمیسیون‌ها کارشناسان مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری نیز همچون وحید خسروی، نجمه کردیان و مریم تهرانی، ملیحه باقری، شیوا جعفری و محبوبه ابراهیمی، حسنیه بیضا و نیلوفر سالمیان، همراه کارشناسان استان‌ها بودند.

یادآوری می‌شود نتایج این کمیسیون‌ها روز ۳۰ مهر با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری از سوی مهدیه عاقبتی از کرمان، معصومه کاظمی از خراسان جنوبی، مهتاب سارونی از سیستان و بلوچستان، معصومه کرمی از تهران، مریم تاراسی از زنجان و نرگس برهمند از خراسان شمالی به ترتیب شماره کمیسیون‌ها ارائه شد.

شش کمیسیون در گردهم‌آیی کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون برگزار شد

این گردهم‌آیی سه روزه با هدف ایجاد وحدت رویه و انسجام در عملکرد استان‌ها، هم‌سویی و ارتقای فکری و عملی نیروی انسانی و تبادل تجربه و تشریک‌مساعی برای ارتقای سطح برنامه‌ها و عملکرد در استان‌ها از سوی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

یادآوری می‌شود گردهم‌آیی سراسری کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری از ۲۸ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۳ در شهر سرچشمه استان کرمان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =