پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اجرا و پوشش گسترده‌تر مدارس در قالب طرح کانون مدرسه و ارتباط بیشتر کانون با دانش‌آموزان تأکید کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست مدیرعامل کانون با مسئولان مراکز فرهنگی هنری کانون شهر تهران عصر روز پنج‌شنبه سوم آبان ۱۴۰۳ با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، سیدعارف علوی و فهیمه نیکزاد مشاوران مدیرعامل، در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون بعد از گوش دادن به سخنان حضار و یادداشت نکته‌هایی، با بیان این‌که از نظرهای مطرح شده در این نشست واقعاً لذت بردم و انگیزه گرفتم، افزود: این‌که مربی و مسئول ما دغدغه‌اش شلوغی کانون باشد، ارزشمند و مایه خوشحالی است. این نشان می‌دهد اگر روزی ۱۰ ساعت کار می‌کردیم باید روزی ۲۰ ساعت کار کنیم که به شما برسیم. خدا را شکر می‌کنم که نیروهایی چون شما داریم. برخی از موارد شخصی مطرح شده در این نشست را یادداشت کردم تا پی‌گیری کنم.

وی یکی از مشکلات کانون را بحث نیرو عنوان کرد و گفت: از روزی که آمدیم وارد چرخه نظام جامع نیروهایی شدیم که عده‌ای را به آموزش و پرورش فرستادیم و تبدیل وضعیت نیروهای هنری نیز صورت گرفت. در استان‌ها نیروهای پاره‌وقتی ما تمام‌وقت شدند. در کشور مرکزی با شش، هفت نیرو و ۶۰۰ عضو داریم که نشان از کمبود نیروست به همین دلیل از استان‌ها خواستیم که کمبودها را اعلام کنند.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

در مراکز سیار اولویت اول کانون، جذب مربی از آقایان است

مدیرعامل کانون خاطرنشان کرد: اولویت اول ما، مربی سیار آقا است، زیرا ماشین داریم اما مربی نداریم. اولویت دوم ما مراکزی است که مربی ندارد و اولویت سوم ما نیروهای خدماتی و نگهبان است. آزمون استخدامی برگزار می‌شود و امیدواریم به‌تدریج از آذر و دی برای مراکز تامین نیرو شود موضوع باغبان هم در دستور کار داریم طوری‌که حدودا هر ۱۰ مرکز یک باغبان داشته باشد.

خدمات عمومی کانون باید ارتقا یابد

علامتی تصریح کرد: جذب نیروهای خدماتی جزو نکته‌هایی است که در شورای برنامه‌ریزی بحث شده و نحوه جذب آنها در دست بررسی است. در یک شاخص استان قم از تهران جلوتر است که این برای تهران با این سهم مربی خوب نیست. مسئله ساعت کاری را به شورای فرهنگی استان‌ها واگذار کردیم. مراکز ما نباید هم‌زبان با مدرسه باز و بسته شود. اتفاقاً وقتی مدارس بسته شود مراکز باید باز باشد. باید با شیفتی کردن نیروها این مسئله را حل کنیم.

وی با بیان این‌که دغدغه مربیان مبنی بر خلوتی کانون باید ریشه‌یابی شود، عنوان کرد: در سال‌های اخیر شیوع کرونا و جابجایی مدیران، در خلوتی کانون تاثیر گذاشت. مسئله مهم‌تر این است که زمانی ما می‌نشستیم و بچه‌ها پیش ما می‌آمدند. آن زمان، تفریح و اینترنتی نبود و بچه‌ها به کانون می‌رفتند اما امروز شرایط متفاوت است و ما باید سراغ بچه‌ها برویم و این نفی‌کننده زیبایی ظاهری کانون و حضور مربیان خوب کانون نیست.

مدیرعامل کانون کمرنگ شدن فعالیت‌های عمومی کانون را مسئله مهمی دانست و افزود: از زمانی که کانون، آموزشگاه تخصصی شده است به ظاهر ۵ نفر آموزش می‌بینند اما فعالیت عمومی ما که قصه‌گویی و کتابخوانی است، کمرنگ شده است. باید فعالیت عمومی خود را بالا ببریم و لازمه این امر این است که مربیان دست به دست هم دهند.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

توجه به معیشت همکاران در دستور کار است

وی در مورد معیشت کارکنان کانون خاطرنشان کرد: برای بحث معیشت کارکنان سعی کردم به هر بهانه‌ای هر دو، سه ماه یک بار مبلغی به حقوق آنها تزریق شود. فوق‌العاده شغل نیز در دستور اجراست که در دو هفته آینده به فیش اضافه می‌شود همان‌طور که حق مسکن از سال قبل به فیش حقوق افزوده شد. از طرفی تورم با سرعت بالا می‌رود و افزایش حقوق دیده نمی‌شود.

علامتی اظهار داشت: رتبه‌بندی مربیان را نداریم، این شدنی نیست زیرا مصوبه مجلس را می‌خواهد اما باید مربیان را به سمت سطح‌بندی با مراکز ببریم .ما بودجه تملکی نداشتیم. بودجه تجهیز و تملک را امسال احصا کردیم. حدود ۵۰۰ کولر خریدیم که بین مراکز توزیع می‌شود. تابلوی مراکز را تعویض می‌کنیم، سقف اضافه‌کاری را در استان افزایش خواهیم داد و کار در پنجشنبه‌ها هم شیفتی خواهد شد.

افزایش تعامل کانون با مدارس

وی با بیان اینکه امیر محمدپور مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی کانون به مدت یک هفته در استان تهران مستقر می‌شود که تک‌تک مشکلات مراکز را شناسایی کند، گفت: آقای فلاح هم باید یک همکار برای پی‌گیری مسئله اضافه‌کاری کارکنان بگذارد. یک نفر هم مسئول ارتباط بین مراکز کانون و مدارس هست تا آموزش و پرورش را پای کار بیاورد زیرا بحث کانون‌مدرسه برای من اهمیت زیادی دارد. در سازمان اداری استخدامی هم یک نفر را گذاشتیم که مسئله استخدام را پی‌گیری کند.

مدیرعامل کانون در پایان سخنانش قول حل مشکلات مطرح شده در این نشست را داد و همچنین مسئولان کانون را دعوت کرد که بچه‌ها را سوق دهند به دیدن فیلم «باغ کیانوش» که هفته آینده اکران خواهد شد.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

خدمت در کانون نعمت و رزق است

بر اساس این گزارش، محسن چینی‌فروشان مدیرعامل پیشین کانون در تماس تلفنی با مدیرعامل کانون در جریان این نشست قرار گرفت و در حالی‌که صدای وی روی بلندگوی گوشی بود، خطاب به حضار گفت: ما کانونی هستیم و کانون جزو زندگی ماست. مربیان و کارشناسان کانون، دلشان با بچه‌هاست. بودن در کانون نعمت و رزق است و حتما شما لایق بودید که با بچه‌هایی که معصوم هستند، کار می‌کنید.

چینی‌فروشان ضمن آرزوی موفقیت برای حامد علامتی و تشکر از ابراز لطف و محبت مربیان و کارشناسان کانون نسبت به خود بیان کرد: اصل کار بر روی دوش مربیان و کارشناسان کانون است که بسیار زحمت می کشند.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

ضرورت توجه به مخاطبان کانون

معاون فرهنگی کانون مسائل مطرح شده در این نشست را نشان‌دهنده تعهد همکاران و تمایل آنها به رونق کار دانست و گفت: در سیاست کاری در دو سال گذشته اختیارهای استان‌ها را افزایش دادیم و ساعت‌های کاری مراکز را نیز به استان‌ها واگذار کردیم همان‌طور که هزینه ثبت‌نام را به آنها محول کردیم.

فرهاد فلاح ادامه داد: ساعت کاری مراکز به عهده شورای فرهنگی استان تهران است. ساعتی که بچه‌ها اوقات فراغت دارند مربیان کانون باید حضور داشته باشند. گزارش‌هایی مبنی بر حضور مربیان از صبح تا ساعت ۱۴ داشتیم و توصیه شد که مربیان در بعد از ظهر هم در کانون باشند تا بچه‌ها بتوانند عصر هم از کانون استفاده کنند. درخواست مبنی بر معرفی نیرو، خدمات و نگهبان برای جذب استان تهران داشته باشیم.

وی در مورد شلوغی و خلوتی مراکز کانون اظهار داشت: اعضای کانون ۲۶۰هزار نفر بودند اما الان به ۶۳۰هزار نفر افزایش یافته‌اند این در حالی است که ما در برخی از شهرها مدارس سه شیفته داریم که تا ساعت ۱۰ شب باز است. شاید در برخی مراکز استان تهران تعداد اعضا کم شده باشد اما در بعد کلان اتفاق‌های خوبی به ویژه در حوزه نوجوان رخ داده است.

معاون فرهنگی کانون خاطرنشان کرد: با همه خستگی‌ها و ناراحتی‌هایی که دارید، میزان علاقه شما به بچه‌ها مشهود است. ما تلاش می‌کنیم که مشکلات موجود را رفع و شادی و نشاط را به مراکز برگردانیم و نواقص را رفع کنیم و این مسئله با کار مضاعف میسر خواهد شد. ما درخواست برگزاری دوره تربیت مربی به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند سرود و نمایش را در استان‌ها اعلام کردیم.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

برای مخاطب کانون فکری کنیم

بر اساس این گزارش، سیدعارف علوی مشاور مدیرعامل با بیان اینکه کانون در خطر است، عنوان کرد: در کشور، مخاطب ما دو از ۱۰۰ نفر است که این مسئله خطرناک است چون کم‌کم داریم اثر خود را از دست می‌دهیم و باید نگران این مسئله باشیم. هر کسی که نگران کانون است و کانون را دوست دارد در زمینه مخاطب کانون باید فکری کند.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

بودجه‌ کانون یک دهم بودجه پیشنهادی است

در ادامه سیدعلی حسینی، معاون اداری و مالی استان تهران با بیان اینکه ۴ سال در استان تهران خدمت‌گزار بودم، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای که به ما می‌دهد یک دهم بودجه پیشنهادی است. این در حالی است که قدمت ۹۰درصد ساختمان‌های ما ۵۰ سال است و نیاز به تعمیر دارند. به عنوان مثال مرکز ۲۰ به دلیل یک نشست عمقی تعطیل شده است. که مبلغی برای استحکام‌سازی دادند که البته برای رسیدگی به این امر کافی نبود.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر از استحکام‌سازی و نازک‌سازی ۲‌میلیارد تومان هزینه دارد که ۹۰۰ میلیون تومان برای آن منظور کردند. متاسفانه به استان تهران از لحاظ تجهیزات و وسایل توجه نمی‌شود.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

استان تهران، معیار و الگو مراکز کانون

سخنران دیگر این نشست، ویدا ملکی، معاون فرهنگی کانون استان تهران با بیان اینکه ۱۰ سال است که استان تهران و همکاران را می‌شناسم، عنوان کرد: خوشحالم از ستاد به استان تهران آمدم و دریچه جدیدی به رویم گشوده شد. آقای فلاح عقیده دارد که کارشناسان به مراکز بروند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. استان را می‌شناسم فراز و فرود آن را می‌دانم. اینجا پایتخت و با امکانات بیشتر است پس باید معیار و الگو باشد.

ملکی با اشاره به اینکه نداشتن مدیر لطمه عمیق به استان تهران می‌زند، گفت: به عنوان معاون به حرف مربیان گوش می‌دهم اما حکایت مدیر متفاوت است. مدیر همچون ستونی است که هر استان به آن نیازمند است تا برنامه‌ها را با پشتیبانی او اجرایی کند. باید برنامه‌ها را گام به گام به جلو ببریم و لازمه این امر داشتن مدیر است که راهنما باشد.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسهپوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

افزایش تعداد نیرو در مراکز کانون

در این نشست یکی از مسئولان مراکز کانون شهر تهران با بیان اینکه ۹۰درصد مراکز استان تهران پایین تراز میدان ولیعصر قرار دارند، گفت: مراکزی که در جنوب تهران هستند عمدتا در پارک قرار دارند و مسئله امنیت برای همکاران اهمیت دارد و خواستار تامین آن هستیم.

مسئول یکی از مراکز اظهار داشت: جمعیت مراکز که زمانی زیاد بوده با توجه به کمبود مربی و نیروی خدمات در حال حاضر کاهش یافته و از پویایی مراکز کاسته شده است. مسئول دیگری نیز مطرح کرد که استان تهران چند مرکز با حیاط بزرگ دارد که حفظ و حراست حیاط برای مسئولان کانون دشوار است و درخواست تامین امنیت و حراست از این فضا را در قالب نگهبان داشت.

درخواست بازنشستگی زودتر از موعود، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یا شیفتی شدن همکاران کانون در این روز، انگیزه به مربیان و کارشناسان، تعمیر وسایلی مانند میکروسکوپ و تلسکوپ مراکز، افزایش تعداد نیرو در مراکز کانون، تامین کارشناسان قصه‌گویی و سرود، رتبه‌بندی و افزایش حقوق، توجه ویژه به مربیان مراکز فراگیر، درج شیوه نامه و آموزش برای مرکز ۲۱ که ویژه بچه‌های سندروم داون است و تامین اعتبار برای بازسازی، زیباسازی و تعمیر مراکز به‌ویژه مراکز فراگیر مهمترین مواردی بود که از سوی مسئولان مراکز کانون استان تهران مطرح شد.

پوشش گسترده دانش‌آموزان در قالب طرح کانون‌مدرسه

مسئول یکی از مراکز کانون استان تهران درخواست کرد که همه تغییرها در هر ترم اعم از تغییر شیفت کاری و هزینه کارگاه‌ها در اواسط ترم اعلام شود تا برنامه‌ریزی به موقع برای ثبت‌نام صورت گیرد. مسئول دیگری نیز اظهار داشت که برخی مراکز وسط پارک هستند و مردم اطلاعی ندارند و خواستار نصب نشان‌گر در خیابان‌ها مبنی بر معرفی کانون شد.

پایان بخش این نشست گرفتن عکس یادگاری مدیرعامل با مسئولان کانون شهر تهران بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =