تأکید بر استفاده مناسب از منابع و امکانات کانون

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در سفری یک روزه به استان قم در جریان فعالیت‌های مراکز کانون پرورش فکری در این استان قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سفر امین کمالوندی معاون توسعه و مدیریت منابع، حامد ابراهیمی مدیرکل امور مالی و ذیحسابی و علی رفیعی مشاور معاونت توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری روز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ با همراهی مدیرکل کانون پرورش فکری قم انجام شد.

این گروه ابتدا به مرکز شماره ۶ کانون قم رفتند و از نزدیک با امکانات و کمبودهای این مرکز آشنا شدند.

کمالوندی سپس به مرکز شماره ۸ رفت و در گفت‌وگویی با اعضا، عضو پسر خلاق و دوست‌دار علم ستاره‌شناسی از کمبود فعالیت نجوم و نداشتن این امکان در این مرکز گلایه داشت که با قول یک آسمان‌نمای بادی به همراه دیگر کتاب‌ها و ابزارهای نجومی از سوی معاون توسعه کانون همراه شد. وی همچنین در مورد جایگزین‌کردن برخی امکانات کتابخانه و میز و صندلی‌های این مرکز قول مساعد داد.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در ادامه به مرکز شماره ۹ کانون قم رفت. کمالوندی و هیأت همراه ضمن بازدید از سالن کودک و نوجوان و نمایشگاهی که در مرکز شماره ۹ برپا بود چند دقیقه‌ای در سالن آمفی‌تئاتر به تماشای تئاتر عروسکی «خداداد» ساخته مهدی خجستگی نشستند.

تأکید بر استفاده مناسب از منابع و امکانات کانون

مجتمع فرهنگی ‌هنری پردیسان مرکز شماره ۱۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان قم آخرین محل بازدید امین کمالوندی بود.

وی در گفت‌وگویی صمیمی با مربی ‌مسئول و مربیان این مجتمع به وجود تعداد بالای سالن‌ها و اتاق‌های این مجتمع اشاره کرد و گفت: با طراحی و تجربه زیست شبانه می‌توان از همه ظرفیت‌های این مجتمع بزرگ در راستای درآمدزایی استفاده کرد. این مجتمع قابلیت حضور کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها را در تمام ساعت‌های شبانه‌روز دارد و ستاد مرکزی هم به این مجتمع نگاه ویژه‌ای دارد.

بازدید از اتاق ساخت عروسک‌های نمایشی، خانه بازی، انیمیشن، قصه‌گویی، رایانه، آسمان‌نما، اتاق زیست، فیزیک، سالن سینما و کافه کتاب نوجوان از جمله برنامه‌های او در این مجتمع بود. معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در بازدید از تجهیزات این مجتمع خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به کودک و نوجوان با تخصیص بودجه به استان قم و در پی آن ساخت و تجهیز این مجتمع نگاه ویژه‌ای داشتند این مساله یعنی باید فراتر از یک مرکز و شاید فراتر از یک استان به توانایی و هنرمندی و شکوفایی استعداد و خلاقیت کودک و نوجوان این منطقه یا حتی کل استان فکر کنیم و خواسته‌های ایشان را در راستای تعالی فرهنگ و ادب و هنر عملیاتی کنیم.

کمالوندی با توجه به برگزیده شدن تئاتر عروسکی استان قم در نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون بیان کرد: ساخت یک مرکز تئاتر در این استان از اقدام‌های ضروری است و لازم است به‌زودی انجام شود تا قم دوباره به جایگاه واقعی خود در تئاتر با مخاطب کودک و نوجوان برسد.

وی با حضور در مرکز کانون زبان ایران مستقر در این مجتمع نیز با کارکنان و مدیر این مجموعه گفت‌وگو و دیدگاه‌های خود را در راستای جذب عضو و همکاری‌های مستمر کانون زبان و کانون پرورش فکری بیان کرد.

تأکید بر استفاده مناسب از منابع و امکانات کانون

استان‌ها باید به سمت درآمد پایدار بروند

در ادامه این سفر یک روزه امین کمالوندی در نشست اداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کانون قم شرکت کرد.

در ابتدای این جلسه علیرضا خضری‌فر مدیرکل کانون استان ضمن خوش‌آمدگویی گفت: این استان با تمام ظرفیت‌هایی که دارد و با نیروی خبره و متخصص کانونی به اهداف عالی تعلیم و تربیت مورد خواست نظام اسلامی و مردم شریف خود می‌رسد.

وی ادامه داد: از شما تقاضا می‌کنم به فکر جذب نیروهای متخصص برای قم باشید و به این زیرساخت و این امکانات کمک کنید تا به ستاد تحول و شورای راهبردی که به تازگی تشکیل شده است کمک شود. برای ما مسجل شده است که همه چیز برای تحول آماده است و من با تکیه به این نیروها و امکانات کانون قم به فرموده مقام معظم رهبری برای ساخت فضایی برای پژوهش‌های دینی لبیک می‌گویم.

خضری‌فر با اشاره به بازدیدهای این گروه از مراکز کانون قم بیان کرد: بنده به جهت بازدیدهایی که داشتید و قول‌هایی که دادید بسیار سپاسگزارم اما خواهش می‌کنم نگاه‌تان به این استان در حد ملی و با اندیشه‌هایی که درسر داریم حتی فراملی و بین‌المللی باشد. ما در حال عقد تفاهم‌نامه با جامعه‌المصطفی و حوزه علمیه هستیم و این توقع به حق ایجاد خواهد شد که فرزندان این عزیزان بعد از این‌که به کشور خود برگشتند تشیع را به شکل هنرمندانه گسترش دهند و این همان نگاه جهان اسلامی ماست.

تأکید بر استفاده مناسب از منابع و امکانات کانون

در ادامه نماهنگی از فعالیت‌های انجام شده در طول ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۳ پخش شد و پس از آن فاطمه مرزبان کارشناس مالی استان از اهداف، بودجه و هزینه‌های کانون قم گفت.

وی اظهار کرد: در مورد مجتمع فرهنگی ‌هنری پردیسان این نیاز دیده می‌شود که بودجه‌ای جدا داشته باشد و تخصیص بودجه در همان دوره مرسوم به واحد مالی فشار مضاعفی ایجاد کرده است. مرکز پردیسان به همان اندازه که وسعت زیادی دارد هزینه‌های بالایی هم دارد و این مورد یک امر بدیهی است.

مرزبان در خصوص مرکز کانون در شهر قنوات که در دست ساخت است، توضیح داد: طرح قنوات پیشرفت چندانی نداشته و با پایان یافتن بودجه‌ای که به شهرداری اختصاص داشت کار به نتیجه نرسید. در قانون متوازن طرح‌های ملی ۳میلیاردی که برای تکمیل این طرح پیشنهاد شده بود به ۷میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و قرار است این اعتبار به کانون کشور واریز و این طرح با یاری خداوند به پایان برسد.

سپس امین کمالوندی ضمن شبیه‌خواندن مجتمع پردیسان و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در تهران گفت: تدبیری که در تهران صورت گرفت موجب احیای این ساختمان‌ها شد چراکه این دو مرکز باید خودگردان اداره شود شما هم لازم است مانند ما رفتار کنید، ما در ابتدای امر این کار را انجام دادیم که از محل تملک و درآمدهای خود مرکز با رعایت قوانین و مقررات برای به‌سازی و نگهداری خود مجتمع هزینه کنیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون بیان کرد: مادامی که استان‌ها به سمت درآمد پایدار نروند و دست استان به سمت ستاد مرکزی دراز باشد آن استان شکوفا نخواهد شد و هیچ کاری جلو نخواهد رفت. من قبلا گفتم و اکنون نیز می‌گویم که در هر مکانی در مراکز کانون و اماکن تحت ملکیت کانون قم باید کار انجام شود ما لازم است که خود را با درآمدزایی تطبیق دهیم. یکی از راه‌های آسان این تطابق همکاری با کانون زبان است، در هر مرکزی که فضای خالی وجود دارد می‌توان یک مرکز کانون زبان تأسیس کرد.

وی در مورد مجتمع و مدیریت درآمد و هزینه‌های آن گفت: از نظر من تا زمانی که مجتمع پردیسان به یک پایگاه شبانه‌روزی کودک و نوجوان و بزرگسال تبدیل نشود این مجتمع در ضرر است. وجود سالن سینما، پلاتو، آمفی‌تئاتر و اتاق‌های کار موجود در این مجتمع قابلیت ویژه‌ کار فرهنگی هنری و ادبی دارد و لازم است برون‌سپاری برای تجهیز سالن‌های پلاتو را در اولویت قرار دهید.

کمالوندی ادامه داد: آماده‌ایم دو تئاتر شما را حمایت کنیم تا بدون این‌که لازم باشد وجهی برگردانید از پی این‌همه اعتبار کانون و مکان و نیروی بازیگر، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، طراح لباس و صحنه و عروسک و هر چه که استان دارد به درآمدزایی برسید و قول دهید از پی این درآمد لحظه‌ای صحنه تئاتر خالی نباشد و با پشت‌کار، این غفلت کانون از تئاتر را جبران کنیم.

حامد ابراهیمی مدیرکل امور مالی و ذیحسابی کانون نیز ضمن اعلام به نتیجه رسیدن بسیاری از طرح‌های بودجه‌ای در زمان مدیرعاملی حامد علامتی اظهار کرد: ارتباطات قوی در موارد مالی در تخصیص بودجه، در پرداخت و در تمامی ارکان مالی نیاز است تا ما سال بودجه‌ای خود را در آرامش بیشتری بگذرانیم.

وی با مبالغ کارشناسی شده در مورد املاک گفت: شما به هر عنوانی نباید با قیمتی خیلی پایین‌تر از قیمت کارشناسی به افراد مختلف اجازه استفاده از امکانات خود را بدهید و با ارزیابی قراردادهای خود جلوی مواردی که کانون قم را متضرر می‌کند، بگیرید.

پرداخت شهریه‌های نیروهای پروژه‌ای، مبلغ حقوق و اضافه‌کاری کارکنان، حق ماموریت‌ها، پرداخت رفاهیات به عنوان‌های مختلف از دیگر مباحث مالی مطرح شده در این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =