به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳ در دومین روز از اردوی کانونیاران غرب کشور در استان، معاون فرهنگی کانون با حضور مجازی در آیین آغاز بهکار کانونیاران سراسر کشور در کرمانشاه، مباحثی را درخصوص طرح کانونیاران عنوان داشت.
فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کانونیاران سراسر کشور و تشکر از حضور مدیران کل حاضر در نشست و قدردانی از محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه و دبیرکل کانونیاران سراسر کشور، بیان داشت: امیدواریم که امروز در افتتاحیه فعالیت کانونیاران در سراسر کشور شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم، دبیرکلی محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه اتفاق ویژهای بود که امسال فعالیت کانونیاران از یک فعالیت عادی به یک فعالیت ویژه تبدیل شد. امروز در کانون پرورش فکری بحث کانونیاری بهعنوان بحث و موضوع اول در این مجموعه تبدیل شده است و باعث خوشحالیاست که بحث کانونیاران امروز جوانه زده، برگ و ساقه داده و انشاءالله بهزودی باغ زیبایی از کانونیاری شکوفا خواهد شد و این برای ما باعث خرسندیاست.
وی ضمن تشکر از محمد خیاط زنجانی دبیرکل کانونیاران افزود: با همت ایشان کار بهخوبی شکل گرفته، همه اعضای کانونیاری در سراسر کشور به کمک دبیرکل کانونیاران بیایند و ایشان هم نهایت تلاش خود را خواهد داشت برای اینکه بتواند بحث کانونیاری را بهصورتی جذاب، به یک فعالیت برتر و ستارهدار تبدیل نماید. آن موردی که در کانون به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم بچههایی را تربیت کنیم که در آینده کشور نقشآفرین باشند و به نظر من کانونیاران نقطه اوج این تربیت نیروی انسانی هستند. کانونیاری مقدمه شکلگیری جامعه آینده ایران است و من معتقد هستم آینده ایران و مسئولان آینده کشور، نخبگان و دانشمندان آینده کشور از همین جمع کانونیاران امروز ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهند بود.
فلاح در خصوص کانون یاران تصریح کرد: کانونیار یک فرد توانمند، علاقهمند، اهل مطالعه، با مسئولیتپذیری بالا و در بستر کنشگری اجتماعی تلاش میکند که بتواند توانمندی و سطح مطالعات خود را توسعه و گسترش دهد و بتواند با همافزایی که با بقیه بچهها انجام داده و فعالیت گروهی که شکل میدهد و در واقع وارد عرصه اجتماعی که میشود، نقشآفرینی مستعد و مستمری داشته باشد. بهنظر میرسد که در حال حاضر کانون پرورش فکری در بهترین دوره خود قرار دارد و و با بحث کانونیاری نیروهای خودش را قرار است به عرصه جامعه وارد نماید؛ بهیاری خداوند در آینده بتوانید در عرصه مسجد و محله برنامه داشته باشید و دوره کانونیاری دوره بسیار خوبیاست برای آزمایش خود ما در کانون که چطور میتوانیم وارد عرصه اجتماع در قالب محله و و عرصه مسجد شویم و انشاءالله در آینده در این زمینه ورود خواهیم داشت.
معاون فرهنگی کانون کشور تاکید کرد: در هر حال همه کمک کنند و مدیران کل، مسئولان و مسئولان مراکز کانونپرورش فکری بحث کانونیاری را بهعنوان فصل اول فعالیتهای خود قرار دهند و همه مربیان کانون تلاش و کمک کنند برای اینکه کانونیارها بتوانند ترغیب، مستعد و توانمند باشند برای اینکه نقشآفرینی بسیار خوبی را داشته باشند. کارهای بسیاری برای برای کانونیاران انجام شده، سرود ملی هم تولید شده که کانونیاران باید آن را حفظ کنند و میثاقنامهای جدی هم در حوزه کانونیاران نیاز هست تا همه کانونیاران به آن پایبند باشند و در فعالیتها مشارکت نمایند.
در ادامه وی خاطرنشان شد: ما مثلثی به نام مرکز کانون پرورش فکری، کانونیار و مدرسه داریم که برای ما بسیار مهم است و در مرکز، کانونیار و مدرسه سه ضلع مثلث فعالیت ما در قالب کانونیاری است؛ مرکز در قالب مربی و مسئول مرکز موظف هستند که تمامی ظرفیتهای لازم را برای رشد و بالندگی کانونیاران فراهم نمایند و نقش خود را بهخوبی ایفا نمایند برای اینکه بتوانند تاثیرگذار باشند، کانونیاران در قالب پدر، مادر کانونیار بسیار مهم هستند و در مجموعه مراکز باید تلاش شود که با اولیای کانونیاران نشست و گفتگو داشته باشند، همسو کردن والدین کانونیاران بسیار برای ما حائز اهمیت است و حتی برادر و خواهر کانونیار میتوانند بهعنوان اضلاع جدی کانونیاری در این صحنه نقشآفرین باشند و در نهایت ضلع اصلی طرح کانونیاری مدرسه هست که در قالب مدیر، ناظم، معلم و مربی پرورشی باید ایفای نقش نمایند.
این مقام مسئول خطاب به مجموعه کانون عنوان کرد: شما این انتظار را نداشته باشید که مدرسه خودش درها را بگشاید و این ظرفیت را ایجاد نماید که بچهها نقشآفرینی کنند، باید ما صحنه مدرسه، را به نفع خودمان تنظیم، جذب و همسو و همگفتمان کنیم و درخواست من از دبیرکل کانونیاران این است که در اسرع وقت نسبت به تشکیل یک گردهمایی ملی برای مدیران مدارسی که کانونیاران در آن فعال هستند گردهمایی پدران و مادران کانونیاران، معلمان و ناظمان اعضای کانونیار، برنامهریزی کنند؛ در این صورت ما میتوانیم آرامآرام در مدرسه نقشآفرینی داشته باشیم. و این نکته را به اعضای کانونیار خاطرنشان میکنم که طرح کانونیاری فرصتی بسیار مغتنم برای شما است چرا که شما بعد از طی کردن مدارج تحصیلی میتوانستید وارد عرصه نقشآفرینی شوید اما امروز با این اتفاق توانستید نقشآفرین باشید و به شما توصیه میکنم که حتما" از این فرصت بهخوبی استفاده کنید و گام اول نقشآفرینی شما این است که خودتان را قوی کنید، وقتی در مدرسه نقشآفرینی میکنید قوتها و ضعفهای خود را متوجه میشوید و سعی کنید قوتهای خود را تقویت و ضعفهایتان را جبران نمایید.
وی ادامه داد: قرار نیست کانونیار ما مثل یک دانشآموز دیگر جامعه باشد بلکه باید جلوتر از آنها پیش برود، باید خودتان را برای توانمند شدن آماده کنید و این مهم راهی جز وقت گذاشتن ندارد تا بتوانید در عرصههایی که علاقهمند هستید خود را قوی نمایید و در عین حال به این نکته توجه کنید که توقع نداشته باشید که دیگران همچون مدیر مدرسه با شما همکاری کنند، بلکه شما باید آنها را با خود همراه نمایید و اعتماد آنها را جلب نمایید؛ بهطور طبیعی در ابتدای کار نیازمندیم که اعتماد مدرسه را جلب کنیم و از این سو قطعا" ما با آموزش و پرورش مکاتبات لازم را خواهیم کرد و اقدامات کار را انجام خواهیم داد. طرح کانونیاری تفاهمنامه ملی بین آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری دارد و شما برای این موارد نگران نباشید و به رای خدا ما بهزودی میتوانیم زمینه بسیار خوبی در سطح مدارس برای توسعه و پرورش کانونیاران داشته باشیم.
در پایان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون کشور ضمن تشکر از تمامی دستاندرکاران طرح کانونیاران؛ از حامد علامتی مدیرعامل کانون بهعنوان کسی نام برد که کانون را به این جایگاه رسانده و اضافه کرد: تاکید و توصیه مدیرعامل کانون این است که ما در عرصههای تربیتی برای کانونیاران برنامهریزی کنیم و از همه مدیران کل این درخواست را داریم که در این زمینه حساسیت بهکار ببرند و باید ضمن برنامهریزی آموزشی برای امور تربیتی نیز برنامهریزی داشته باشیم؛ انشاءالله در آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود.