دوره آموزشی « فلسفه برای کودکان»  از جمله آموزش‌های مصوب استانی

دوره آموزشی«فلسفه برای کودکان» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، مربی مسئولان و مربیان فرهنگی و ادبی مراکز سراسر استان در دوره آموزشی « فلسفه برای کودکان» شرکت کردند. در این دوره آموزشی ۱۲ ساعته که با حضور محبوبه اسپیدکار روانشناس و مدرس دانشگاه به صورت آنلاین برگزار شد، مربیان با تاریخچه و نظریه‌های فلسفه کودک، روش‌های آموزش فلسفه به کودکان، مبانی روانشناسی کودک و تأثیر آن بر یادگیری فلسفه و روش‌های پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان از طریق فلسفه و تمرینات عملی برای تحلیل و بحث فلسفی با کودکان آشنا شدند.

اسپیدکار ، فلسفه را به عنوان یک ابزار آموزشی سودمند در توسعه تفکر انتقادی و خلاقیت کودکان معرفی کرد و گفت: فلسفه به ما کمک می‌کند تا به طور عمیق‌تری درباره مسائل اساسی زندگی فکر کنیم، به چالش‌های فکری پاسخ دهیم و دیدگاه‌های مختلف را بررسی کنیم و در مواجهه با یک تصمیم مهم، مانند انتخاب شغل یا مسیر زندگی، فلسفه می‌تواند به ما کمک کند تا با تحلیل دقیق‌تر و در نظر گرفتن ارزش‌ها و اهداف شخصی، تصمیم بهتری بگیریم.

وی در ادامه افزود: فلسفه کودک به عنوان یک جنبش آموزشی در دهه ۱۹۷۰ توسط متیو لیپمن آغاز شد. او معتقد بود که کودکان می‌توانند از طریق فلسفه به تفکر انتقادی و خلاقانه دست یابند. فلسفه کودک به سرعت در کشورهای مختلف گسترش یافت و برنامه‌های آموزشی متعددی در این زمینه توسعه یافتند.

 اسپیدکار هدف اصلی فلسفه کودک را تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان از طریق گفتگو و بحث فلسفی عنوان و بیان کرد: گفتگو و بحث فلسفی به عنوان ابزارهای کلیدی در آموزش فلسفه کودک شناخته می‌شوند. این روش‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را بهبود بخشند.

این مدرس دانشگاه از پرسشگری سقراطی، تحلیل مسائل، تفکر خارج از چارچوب، فعالیت‌های خلاقانه و تحلیل مفاهیم فلسفی بعنوان سایر روش‌های آموزش فلسفه به کودکان تشریح کرد و گفت: پرسشگری سقراطی یعنی استفاده از سوالات باز و چالش‌برانگیز برای تحریک تفکر کودکان، تحلیل مسائل همان تشویق کودکان به تحلیل و بررسی مسائل پیچیده و ارائه راه‌ حل‌های خلاقانه است و تشویق کودکان به جستجوی راه‌ حل‌ های نوآورانه و خلاقانه روش تفکر خارج از چارچوب نامیده می شود. شیوه فعالیت‌های خلاقانه در واقع استفاده از داستان‌سرایی و بازی‌های خلاقانه برای تحریک خلاقیت کودکان و تحلیل مفاهیم فلسفی یعنی آموزش کودکان به تحلیل و بررسی مفاهیم فلسفی مانند عدالت، دوستی و حقیقت است.

وی در جلسات پایانی دوره، اصول طراحی جلسات فلسفی، هدف ‌گذاری و ساختار جلسه، نکات کلیدی در اجرای جلسات، مدیریت زمان، تشویق مشارکت، معیارهای ارزیابی و ارائه بازخوردی که نقاط قوت و ضعف کودکان را به آنها می شناسد به صورت عملی به مربیان آموزش داد.

شایان ذکر است این دوره مجازی از جمله آموزش های مصوب سال ۱۴۰۳ بود که به همت واحد آموزش و پژوهش استان های هرمزگان و بوشهر در روزهای ۵، ۷ و ۱۲ آبان ماه به صورت مشترک برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =