به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، فرهاد فلاح که روز ۱۲ آبان ۱۴۰۳ به منظور شرکت در آیین رونمایی از پوستر بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون به یزد سفر کرده بود ابتدا با علی دهقانبهابادی مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد دیدار و گفتوگو کرد.
معاون فرهنگی کانون در این دیدار گزارشی کوتاه از فعالیتهای کانون در حوزههای گوناگون از جمله کانونیاران، کانون علوم و فناوری ایران، اکران پویانمایی سینمایی «بچه زرنگ» در سال گذشته و فیلم سینمایی «باغ کیانوش» در سال جاری و همکاریهای دو سازمان ارایه داد.
فلاح به «روز کودک، روز قصه» در هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: در یک روز ۳۰هزار جلسه قصهگویی در مدارس، زندانها، معابر و مکانهای گوناگون در کشور به همت کانون برگزار شد.
وی همچنین در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به چاپ بیش از ۳میلیون جلد کتاب در سال گذشته اشاره کرد و افزود: کانون با یکهزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب شرکت کرد.
فلاح تصریح کرد: تاسیس «باشگاه قاف» در سال گذشته با هدف شناسایی و پرورش شاعران و نویسندگان کشور از دیگر اقدامهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.
رئیس جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون با بیان اینکه ما معتقدیم همانگونه که دومیدانی مادرِ ورزشهاست، قصه نیز مادرِ هنرهاست و داستاننویسی، ساخت فیلم سینمایی، نمایش، ساخت پویانمایی و سایر فعالیتهای کانون در گرو قصهگویی است و سیاست کانون عمومیسازی و ترویج قصهگویی در بین خانوادههاست و محور اصلی جشنواره قصهگویی امسال حمایت از کودکان مظلوم غزه و لبنان است و جایزه ویژهای برای این موضوع در نظر گرفته شده است.
تعامل بیشتر آموزش و پرورش و کانون
مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان در این دیدار بر تعامل بیشتر آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری سخن به میان آورد.
دهقان سیاست اصلی خود در آموزش و پرورش استان را پرداختن به مدارس کمبرخوردار دانست و از کانون خواست در این مسیر آموزش و پرورش را همراهی کند و طی یک برنامه قابل اندازهگیری و محسوس به جلو حرکت کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: کانون از آموزش و پرورش است و آموزش و پرورش از کانون و این بدان معنی است که باید از داشتههای هم برای رشد کودکان و نوجوانان بهره بگیریم.
تشکیل شورای علم و فناوری کودک و نوجوان به ریاست استانداران
فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای راهاندازی بخش رباتیک زیرشاخه کانون علوم و فناوریهای نوین ایران با محمدحسین کارگر مدیرعامل شرکت آریانا ربات در استان یزد دیدار و گفتوگو کرد.
این دیدار به منظور هماندیشی با این مجموعه در زمینه فعالیت بخش رباتیک کانون علم و فناوری نوین ایران زیر مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت.
فلاح در این نشست با تأکید بر ضرورت وجود فضای تربیتی در کنار علوم فناوری و رباتیک گفت: در علوم گوناگون باید بچهها را با پیچیدگیهای خلقت آشنا کرد، هر چند اکنون این امر در امتداد وظایف یک مربی علم و فناوری و رباتیک نیست اما آموزشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در همه رشتهها باید تربیتمحور باشد و بین فعالیتها و آموزشها مزیت نسبی برقرار شود.
وی تأکید کرد: در رشتهها و پرورش درست کودکان و نوجوانان به سرمایهگذاری در حوزه خانواده نیاز است، در هر دوره رباتیک باید ارتباط و تعامل با والدین برقرار شود و خانوادهها ما را در هدف اصلی و روند رشدی کودکان همراهی کنند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: استانداردسازی مدرسان از بایستهها و شاخصههای مهم در مجموعههای زیرنظر کانون پرورش فکری است، بنابراین مدرسان رباتیک هم باید برخی مباحث نظامهای تربیتی کانون را فرا بگیرند.
فلاح گفت: تربیت دانشآموزان خلاق نیاز به مدرسان قوی و برتر دارد، کانون در انتخاب مدرسان به مبحثهای متنوعی از جمله، اعتقادهای فرد مدرس توجه دارد، خانوادهها حساسیت بالایی دارند چرا که بستر تربیتی، بسیار در پرورش بچهها مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راههای گوناگون و در رشتههای آموزشی، به پرورش شناخت بچهها میپردازد بیان کرد: با سرعت بالایی فرزندانمان را به سمت علم و فناوری میبریم اما آموزشهای متناسب با آن نداریم.
فلاح گفت: کانون به نحوی برنامهریزی دارد که در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد دانشمندان ایران از کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرورش یافته باشند.
وی گفت: راهاندازی بخش رباتیک نیاز به ریلگذاری دارد، در نظر داریم شورای علم و فناوری کودک و نوجوان را به ریاست هر استاندار تشکیل دهیم تا همه دستگاههای مرتبط، علمی، دانشگاهی، فنی و حرفهای و... از سوی استانداران به خط شوند.
آمادهسازی طرح کاربرد رباتیک در مهارتهای ارتباطی
مدیرعامل شرکت آریانا به عنوان یکی از فعالان حوزه رباتیک در این دیدار گفت: طرحی در رابطه با کاربرد رباتیک در مهارتهای ارتباطی در حال آمادهسازی است، که قابلیت گسترش در همه علوم فناوری دارد.
محمدحسین کارگر، گفت: تمام مباحث از جمله علوم دینی، قرآنی، تربیتی، اعتقادی و... را میتوانیم در دانش هوش مصنوعی و طراحی الگوریتم همراه کنیم، معتقدیم اکنون اثرپذیری مباحث دینی و اعتقادی از زبانی غیر از شخصیت معلم دینی و پرورشی بیشتر است.
مدیرعامل شرکت آریانا گفت: کتابهای رباتیکی نیاز به تغییر و اصلاح و ساختاری بر اساس طرح و برنامه ما دارند، همچنین در راستای تحقق اهداف بلند تربیتی و آموزشی سلسله نشستهایی ویژه خانوادهها در کنار رویدادهای رباتیک و مسابقهها در سال آینده خواهیم داشت تا هدف اصلی ما در مسابقهها ایجاد فضای شاد برای بچهها است محقق شود و استرس و ناراحتی بعد از مسابقهها ایجاد نشود.
ردهبندی دانشآموزان در طرح «کانونیار»
معاون فرهنگی کانون همچنین در نشستی با مسئولان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد با اشاره به سازوکارها و برنامهریزی کانون در پیشبرد جریان کانونیار در سطح کشور و اهداف روشنی که به دنبال دارد، تصریح کرد: نیاز به ردهبندی دانشآموزان در کانون داریم، باید بین دانشآموزی که ۱۰ کتاب و دانشآموزی که هزار کتاب خوانده است، تفاوت قائل بود و اینگونه تحرک و فعالیت واقعی بین عضوهای کانون ایجاد کرد.
فروهر معدنی مدیرکل آفرینشهای فرهنگی کانون که معاون فرهنگی را در این سفر همراهی میکرد، در نشست با مسئولان مراکز کانون یزد در مورد افزایش تعداد کانونیاران در مدارس کشور سخن گفت.
«کانونیاران» دانشآموزان مستعدی هستند که در کانون پرورش فکری رشد کرده و براساس نظریه سیاستی فعال و کلان در جامعهپردازی آینده ایران به عنوان نماینده کانون در مدارس معرفی میشوند و دانشآموزان مدارس را با فعالیتهای کانون آشنا میکنند.