به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در سفر یک روزه خود به استان یزد با محمدحسین کارگر از فعالین حوزه رباتیک در استان یزد دیدار و گفتوگو کرد. این دیدار به منظور هماندیشی با این مجموعه در زمینه فعالیت بخش رباتیک کانون علم و فناوری ذیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت.
فرهاد فلاح در این نشست با تأکید بر ضرورت وجود فضای تربیتی در کنار علوم فناوری و رباتیک گفت: در علوم مختلف باید بچهها را با پیچیدگیهای خلقت آشنا نمود، هر چند اکنون این امر در راستای وظایف یک مربی علم و فناوری و رباتیک نیست اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزشهایی در تمام رشتهها این کانون تربیت محور باشد و بین فعالیتها و آموزشها مزیت نسبی برقرار شود.
وی تأکید کرد: در رشتهها و پرورش درست کودکان و نوجوانان به سرمایهگذاری در حوزه خانواده نیاز است، در هر ترم رباتیک باید ارتباط و تعامل با والدین برقرار باشد خانوادهها ما را در هدف اصلی و رشدی در کودکان همراهی کنند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: استانداردسازی مدرسین از الزامات و شاخصههای مهم در مجموعههای زیر نظر کانون پرورش فکری است، لذا مدرسین ربایتک باید برخی مباحث نظامات تربیتی کانون را فرا بگیرند.
فلاح گفت: تربیت دانش آموزان خلاق نیاز به مدرسین قوی و برتر دارد، کانون در انتخاب مدرسین به مباحث متنوعی از جمله، اعتقادات فرد مدرس توجه دارد، خانوادهها حساسیت بالایی دارند چرا که بستر تربیتی بسیار در پرورش بچهها مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طرق مختلف و در رشتههای آموزشی، به پرورش شناخت بچهها میپردازد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور بیان کرد: با سرعت بالایی فرزندانمان را به سمت علم و فناوری میبریم اما آموزشهای متناسب با آن نداریم.
فلاح گفت: کانون به نحوی برنامهریزی دارد که در طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد دانشمندان ایران از کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرورش یافته باشند.
وی گفت: راهاندازی بخش رباتیک نیاز به ریلگذاری دارد، در نظر داریم شورای علم و فناوری کودک و نوجوان را به ریاست هر استاندار تشکیل دهیم تا همه دستگاههای مرتبط، علمی، دانشگاهی، فنی و حرفهای و ... از سوی استانداران به خط شوند.
محمدحسین کارگر، مدیرعامل شرکت آریانا به عنوان یکی از فعالین حوزه رباتیک در این دیدار گفت: طرحی را در رابطه با کاربرد رباتیک در مهارتهای ارتباطی در حال آمادهسازی است، که قابلیت بسط در تمامی علوم فناوری دارد.
وی گفت: تمام مباحث از جمله علوم دینی، قرآنی، تربیتی، اعتقادی و ... را میتوانیم در دانش هوش مصنوعی و طراحی الگوریتم همراه کنیم، معتقدیم اکنون اثرپذیری مباحث دینی و اعتقادی از زبانی غیر از شخصیت معلم دینی و پرورشی بیشتر است.
مدیرعامل شرکت آریانا گفت: کتابهای رباتیکی نیاز به تغییر و اصلاح و ساختاری بر اساس طرح و برنامه ما دارند، همچنین در راستای تحقق اهداف بلند تربیتی و آموزشی سلسله نشستهایی ویژه خانوادهها در کنار رویدادهای رباتیک و مسابقات در سال آینده خواهیم داشت تا هدف اصلی ما در مسابقات ایجاد فضای شاد برای بچهها است محقق شود و استرس و ناراحتی بعد از مسابقات ایجاد نشود.