به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در ابتدای این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری ضمن خیرمقدم به حاضران در نشست درباره شکلگیری هوش مصنوعی گفت: پایه و اساس هوش مصنوعی در سال ۱۹۵۶ با یک مقاله گذاشته شد.
وی در ادامه به بیان مثالهایی از تغییراتی که در دنیا اتفاق افتاده پرداخت و به تغییر زیست و پیشرفتی که در زمینههای گوناگون رخ داده اشاره داشت.
فلاح اضافه کرد: باید بررسی کنیم زیست دیجیتال چه تأثیری بر زندگی ما دارد؟ آیا شرایط رویارویی داریم؟ این موضوع مهم است.
معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: درحال حاضر وارد زیست دیجیتال شدهایم و بچهها نمیتوانند دنیای بدون فناوری را تصور کنند. اما از طرفی هیچ منبع دقیق و درستی برای استفاده بچهها از فناوری نداریم و این یک چالش جدی است که هرچه جلوتر برویم سختتر میشود.
وی افزود: در کانون برای ما این نگاه مطرح است که میان کودک و نوجوان و فناوریهای نوین چه نسبتی است و تکلیف ما در این حوزه چیست؟
فلاح گفت: فاصله فناوری با ایران کمتر از دو سال است اما آیا ما آمادگی لازم برای این مواجهه را داریم؟
وی ادامه داد: معلمی که میخواهد در این زمینه با بچهها کار کند باید آموزش لازم را دیده باشد.
معاون فرهنگی کانون با اشاره به ایجاد کانون علوم و فناوریهای نوین بیان کرد: در کانون علم و فناوری انگیزه علمآموزی در بچهها تقویت میشود. منطق هوش مصنوعی را باید بچه ابتدایی درک کند.
فرهاد فلاح در پایان صحبتهای خود این جلسه را شروعی برای ارتباط کانون با دانشگاه در زمینه علوم و فناوریهای نوین اعلام کرد.
هوش مصنوعی فضای جدیدی ایجاد کرده است
سپس حسین فولادی کارشناس و فعال حوزه فناوری درباره هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی مقابل مشاغل دیگر نیست بلکه فضای جدیدی ایجاد میکند.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری مشروعیت، جایگاه اجتماعی و... دارد اما چابکی و توانمندی لازم برای فعالیتهایی از جنس هوش مصنوعی ندارد. بنابراین کانون باید به یک سکو(پلتفرم) تبدیل شود و در ادامه مجموعههای خصوصی به این مسیر ورود پیدا کنند.
جنگ امروز جنگ فناوری است
در بخش دیگری از این نشست محمد حسینیمقدم عضو هیأت علمی گروه مطالعات آیندهنگر پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به موضوع «آیندهسازان دیجیتال: ضرورت آموزش علوم و فناوریهای نوین به کودکان و نوجوانان» پرداخت.
وی با بیان اینکه بچهها از آغاز تولد با گوشیهای هوشمند تعامل برقرار میکنند گفت: این گوشیها سبب شده بچهها به یک چارچوب ذهنی برسند و ذهن آمادهتری برای آموزشهایی که میبینند داشته باشند. اینها آیندهسازان دنیای دیجیتال هستند.
حسینیمقدم ادامه داد: در طول تاریخ بشر فناوری نقش زیادی داشته است و جنگ امروز جنگ فناوری است. نکته اینجاست که در این جنگ چه کسی دست برتر را دارد.
این پژوهشگر اظهار کرد: در شرایط حاضر همه چیز ما به شدت به فناوری وابسته است. اما اینکه چه کسی توان پردازش اطلاعات را دارد مهم است نه اینکه فقط اطلاعات داشته باشیم.
وی در ادامه به بیان چند آمار در حوزه فناوری اشاره داشت: ۶۵ درصد کودکان امروز در آینده با مشاغلی روبه رو میشوند که الان وجود ندارد. ۸۵ درصد مشاغل ۲۰۳۰ نیازمند مهارتهای دیجیتال هستند. افزایش ۳۰۰ درصدی تقاضا برای متخصصان هوش مصنوعی و علوم داده تا سال ۲۰۲۵ اتفاق میافتد.
حسینیمقدم ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ شرکت آمازون تنها هزار ربات در انبارهای خود داشت اما امروز این تعداد به بیش از ۵۰۰هزار رسیده است.
وی با بیان اینکه طبق گزارش یونسکو ۶۷ درصد نوجوانان نمیتوانند اخبار جعلی را تشخیص دهند مهارتهای کلیدی عصر دیجیتال را اینطور عنوان کرد: سواد دیجیتال شامل امنیت سایبری، حریم خصوصی آنلاین، مدیریت هویت دیجیتال و ارزیابی انتقادی محتواست.
حسینیمقدم در پایان گفت: همانگونه که الکتریسته جهان را به طور ناگهانی و انقلابی تغییر نداد هوش مصنوعی هم به تدریج جهان را متحول خواهد ساخت.
پرسش و پاسخ میان شرکتکنندگان و مهمانان، بخش پایانی نشست «تبیین ضرورت و اهمیت فراگیری علوم و فناورهای نوین از سوی کودکان و نوجوانان» بود.
سابقه فعالیتهای علمی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اگرچه به دهههای گذشته بازمیگردد اما گسترش این فعالیتها بهویژه با ایجاد کانون علوم و فناوریهای نوین از جمله برنامههای راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهشمار میرود که پیش زمینههای اجرای آن در مراکز کانون سراسر کشور در حال برنامهریزی و فراهم شدن است.
نشست «تبیین ضرورت و اهمیت فراگیری علوم و فناورهای نوین از سوی کودکان و نوجوانان» از سوی اداره کل آموزش و پژوهش کانون روز ۱۶ آبان ۱۴۰۳ برگزار شد.