به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، بیستو یکمین نشست شورای فرهنگی کانون کرمانشاه برگزار گردید و ضمن مروری بر برنامههای هفته گذشته، فعالیتهای هفته آتی هم تبیین شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان، با اشاره به اهم برنامههای هفته گذشته کانون کرمانشاه بیان داشت: ما در هفته نوجوان، اردوی کانونیاران غرب کشور را به میزبانی کانون کرمانشاه داشتیم که به شکلی منسجم، منظم و با قوام لازم برگزار شد، برپایی نمایشگاه فعالیتهای نوجوانمحور با بازدید ۲۰۵ پسر و ۳۴۰ دختر نوجوان از غرفه کانون هم نتایج مطلوبی در پی داشت؛ همچنین افتتاح اکران فیلم باغ کیانوش را در استان داشتیم که هنوز هم پیگیریهای لازم جهت نمایش این فیلم در همه استان و جذب مخاطبان ادامه دارد. نشست با مدیران غرب کشور هم در کرمانشاه از نتایج خوبی برخوردار بود. افتتاح آسماننمای کانون استان نیز اتفاق مطلوبی بود که توصیه میکنم حتما" با حضور خود در آسماننما و شنیدن توضیحات متخصص امر در زمینه نجوم با استفاده از آسماننما، تجربهای را در این خصوص داشته باشید.
وی افزود: در هفته نوجوان نشستی با شرکت ۴۰ نفر از والدین شورای خانواده مرکز کنگاور برگزار شد که جای توجه دارد. حضور پر برکت مدیرکل حراست و معاون حفاظت اسناد و فناوری اطلاعات کانون کشور در کرمانشاه نیز، به یاری خداوند سبب شد تا ویژگیها، ظرفیتها و توان استان بیش از پیش نمایان شود و فضای کانون استان رو به تعالی و حرکت دیده شد و به طور کلی عملکرد کانون کرمانشاه بسیار مطلوب ارزیابی گردید که بازخورد و خروجی مثبتی برای کانون استان داشت.
زنجانی تاکید نمود: جریانسازی مطالعه هم مساله مهمی است، و نکتهای کلیدیاست. مطالعات ایستگاهی نیز موردی هست که ما باید در جامعه بر روی آن کار کنیم، مقام معظم رهبری میفرماید: "من چند کتاب پر مجلد و پرحجم را در ایستگاه اتوبوس، قبل از انقلاب و در همین تهران خواندم." و این نشان میدهد که ما باید بهسمت مطالعات ایستگاهی برویم و جامعه باید به سمتی برود که مطالعات ایستگاهی را پر رنگ کند که اتفاق خوبی بیفتد.
وی تصریح کرد: بحثی که در حال حاضر بسیار مهم است مساله تربیت مطالعاتی میباشد، گاهی ما تمام توان خود را بر روی این میگذاریم که یک کودک کتابی را دست بگیرد، اما اگر آن کودک در بستر خانواده اهل مطالعهای نباشد خیلی سخت میشود این مورد را در او نهادینه کرد، باید در حوزههای تربیت مطالعاتی، مداخله خانوادهها، جمعیکردن مطالعه، توسعه فرهنگ مطالعه و مسائلی از این دست، مطالعه و برنامهریزی داشته باشیم تا فرهنگسازی لازم انجام بپذیرد و در عین حال جلسات نقد کتاب، گفتگوهای کتابمحور، اهدای کتاب بهعنوان هدیه را در خانوادهها باب کنیم و اگر میخواهیم نظام تربیت مطالعاتی را شکل دهیم، این موارد حائز اهمیت است.
در ادامه، مدیرکل کانون استان، ضمن قدردانی از زحمات نمایندگان مربیان در شورای فرهنگی کانون کرمانشاه در سالی که گذشت، با اشاره به روند انتخاب نماینده مربیان کانون استان در هر بخش گفت: نشستهای شورای فرهنگی در کانون کرمانشاه مهمترین و اصلیترین مرکز برنامهریزی در فعالیتها میباشد و تلاش ما بر این است که علاوه بر اعضای همیشگی شورا نمایندگان مربیان استان از بخشهای مختلف نیز حضور داشته باشند تا از نقطهنظرات تمامی مربیان با تخصصهای مختلف، در این شورا بهرهبرداری شود و ضمن به اشتراک گذاشتن نظرات، پیشنهادات، چالشها و انتقادات، با سنجش ارکان آنها بتوانیم در زمینههای مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، به تجمیع برسیم و در عین حال همافزایی لازم با تمامی مربیان عزیز هم داشته باشیم.
سپس ضمن قدردانی از حضور نمایندگان مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در نشست شورای فرهنگی دوره گذشته، نمایندگان مربیان در هر بخش شامل مربیان مسئول، فرهنگی، مربیان هنری و ادبی؛ با اعطای حکم از سوی مدیرکل کانون استان معرفی شدند.
جشنواره "فابک" فلسفه برای کودک، حضور هنرمندان و نویسندگان در کانون استان و تجلیل از ایشان، تبیین برنامههای هفته کتاب و کتابخوانی، تشریح شیوهنامه کتابخوانی، برگزاری نشستهای نقد و بررسی کتاب با حضور اساتید، جشن کتاب، نحوه برگزاری دورههای قصهگویی، نشست شاعرانه، نمایشگاه کتاب، مسابقات کتابسازی، نشستهای تخصصی برای مربیان، نقد کتاب باغ کیانوش و... از دیگر مباحثی بود که در این نشست طرح شد و در خصوص هر یک از آنها به تفصیل صحبت شد.