نسل جدید نیازمند آموزش‌های متفاوت است

در دومین نشست «تبیین ضـرورت و اهمیت فراگیری علوم و فناوری‌های نوین از سوی کودکان و نوجوانان» برضرورت آموزش کودکان و نوجوانان براساس ویژگی‌های نسل جدید تأکید شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست صبح روز چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ باحضور محمد حسینی‌مقدم نویسنده و پژوهشگر و عضو هیئت علمی گروه مطالعات آینده‌نگر پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

حسینی‌مقدم در این نشست با بیان این‌که کانون تدبیری داشته که به سمت علوم و فنون برود گفت: در حوزه فناوری، افق‌های جدیدی در آینده کودکان و نوجوانان ما باز خواهد شد. مسیر پرمخاطره‌ای پیش رو داریم و باید یک تصویری داشته باشیم که بدانند در این مواجهه چه کنند. نسل جدید نیاز به آموزش متفاوت دارد و در این زمینه کانون پرورش فکری باید آگاهانه و صبور جلو برود.

نسل جدید نیازمند آموزش‌های متفاوت است

وی افزود: درواقع نیاز به یک مطالعه تطبیقی داریم. مطالعه‌ای شامل بررسی تجارب موفق جهانی، الگوهای موفق نظام یادگیری، یاددهی سنتی و نوین و راهکارهای علمی کشورهای پیشرفته.

این پژوهشگر با تأکید بر اهمیت مضامین فرهنگی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در برابر موج فناوری مقاومت کنیم بلکه باید شیوه آموزش را تغییر داد اما مضامین فرهنگی، اجتماعی، ارزش‌ها و باورها و... را هم درنظر گرفت.

حسینی‌مقدم گفت: بنابراین باید با کمک یک‌دیگر اول مخاطب‌مان را بشناسیم. نسل جدید کشور نخستین مخاطب ما هستند که یک سری ویژگی‌های شناختی دارند؛ آن‌ها دوست دارند تعامل‌شان همراه با یادگیری باشد. خودشان هم آموزش بدهند. توجه و علاقه به یادگیری‌های بصری و دیجیتال دارند. حوصله خواندن متن‌های سنگین را ندارند.

وی ادامه داد: همچنین نسل جدید وابستگی به فناوری و دنیای دیجیتال، ارتباطات گسترده جهانی، تمایل به محتوای کوتاه و سریع، مشارکت فعال در شبکه‌های اجتماعی، علاقه به خلق محتوا و تولید دیجیتال دارند. برای همین لازم است برای این موضوع یک حلقه فکری ثابت در کانون در نظر بگیریم تا با در نظرگرفتن ویژگی‌های فردی بچه‌ها در امر آموزش حرکت کنیم.

این نویسنده اظهار کرد: از طرفی باید به ویژگی‌های ارزشی ازجمله جهان وطنی و تفکر جهانی، ارزش‌گذاری به آزادی فردی، تمایل به شفافیت و مشارکت‌پذیری در تصمیم‌گیری، اهمیت به توسعه پایدار و محیط زیست و تنوع‌پذیری فرهنگی توجه داشت.

وی سپس در عرصه هوش مصنوعی با بیان مثال‌های مختلف به تفاوت‌های نسل جدید با گذشته و فناوری‌های روز دنیا اشاره داشت.

نسل جدید نیازمند آموزش‌های متفاوت است

محمد حسینی‌مقدم در پایان گفت: برای آموزش یک سری اطلاعات و آگاهی هم لازم است. برای رسیدن به نقطه مطلوب و ارتباط موفق با نسل جدید باید شکاف‌های دسترسی، مهارتی، زیرساختی و امنیت سایبری بررسی شود.

در ادامه این نشست درباره چگونگی آموزش کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری با توجه به ویژگی‌های فردی که دارند بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دومین نشست «تبیین ضـرورت و اهمیت فراگیری علوم و فناوری‌های نوین از سوی کودکان و نوجوانان» با حضور محمد حسینی‌مقدم نویسنده و پژوهشگر، از سوی اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =