وبینار آموزشی "ادبیات برای کودک ناشنوا" برگزار شد

به مناسبت روز جهانی معلولین، با همکاری شورای کتاب کودک و سازمان آموزش و پرورش استثنائی استان هرمزگان وبینار آموزشی با عنوان" ادبیات برای کودک ناشنوا " با موضوعیت اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺘﺎب داﺳﺘﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن ﻧﻮﺧﻮان ﻧﺎﺷﻨﻮا با حضور کوکب طاهباز ، پژو هشگر ارتباط تصویری و عضو شورای کتاب کودک برگزار شد .

کوکب طاهباز در این وبینار که با هدف گسترش خدمات کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان دارای آسیب شنوایی برگزار شد گفت: بهﯾﻘﯿﻦ ﺧﻮاﻧﺪن ﻫﺮ ﮐﺘﺎﺑﯽ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﮔﺮوه ﯾﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻧﻤﯽﺷﻮد. ﮐﺘﺎبﻫﺎی ﮐﻮدک ﻧﯿﺰ از اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﺟﺪا ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺴﯿﺎری ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺘﺎب ﮐﻮدک وﺟﻮد دارد که ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ دﻗﯿﻖﺗﺮیﮐﺘﺎبﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﻮدﮐﺎن، ﺑﺮرﺳﯽ و اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻮﻧﺪ.

وی ادامه داد: ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد، ﺑﺮای ﻧﻮﺧﻮان ﻧﺎﺷﻨﻮا ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﺷﻨﻮاﯾﯽ، ﻧﺪاﺷﺘﻦ داﯾﺮه ﻟﻐﺎت وﺳﯿﻊ)ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺎﻻن ﺧﻮد(، ﻋﺪم ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﺎﻣﻞ از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﻧﺘﺰاﻋﯽ، آﺷﻨﺎ ﻧﺒﻮدن ﺑﺎ اﺻﻄﻼحﻫﺎی راﯾﺞ در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ و... ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی دﯾﮕﺮی رادر ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﻧﻮﺧﻮان ﻧﺎﺷﻨﻮا ﻧﯿﺰ از ﺧﻮاﻧﺪن ﮐﺘﺎب و ﺑﻪﺧﺼﻮص داﺳﺘﺎن، ﻟﺬت ﺑﺒﺮد و ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﻗﺪرت ﺧﻮاﻧﺪن،ﺑﺮ داﻧﺶ ﮐﻼﻣﯽ ﺧﻮد ﻧﯿﺰ ﺑﯿﺎﻓﺰاﯾﺪ.

این طراح، پژو هشگر و مروج کتابخوانی معلولین بیان کرد : ﺷﻮرای ﮐﺘﺎب ﮐﻮدک، ﺑﻪ ﻣﺮور زﻣﺎن و ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ درﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻮﺧﻮان ﻧﺎﺷﻨﻮا، ﺑﺎ ﻫﺮ ﮐﺘﺎﺑﯽ ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﻻزم اﺳﺖ، ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی وﯾﮋهای داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﺗﺎ ﮐﻮدﮐﺎن ﻧﺎﺷﻨﻮا ﻧﯿﺰ ارﺗﺒﺎط ﺑﻬﺘﺮی ﺑﺎ ﮐﺘﺎب ﺑﺮﻗﺮار ﮐﻨﻨﺪ.

وبینار آموزشی "ادبیات برای کودک ناشنوا" برگزار شد

یاد آور می شود؛ در این وبینار مسائلی همچون مشکلات کتابخوانی در کم/ناشنوایان نوخوان،روش های ترویجی در کتابخوانی این گروه،توصیه هایی برای تشویق کتابخوانی و... برای شرکت کنندگان که متشکل از معلمان مدارس استثنائی سراسر استان و مربیان مراکز کانون بود، بیان شد.

لازم به ذکر است ؛کوکب طاهباز،طراح ،پژوهشگرو مروج کتابخوانی معلولین و عضو شورای کتاب کودک  است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =