تمرکز کانون پرورش فکری بر رشد همه جانبه و خلاقیت کودکان

جمال‌الدین اکرمی، نویسنده و کارشناس حوزه کودک و بازی، در نشستی تخصصی در کانون البرز به نقش حیاتی بازی در پرورش حس پرسش‌گری و خلاقیت کودکان پرداخت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اکرمی در این نشست که با هدف تبیین اهمیت بازی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نقش آن در پرورش حس پرسش‌گری و رشد کودکان در مرکز شماره ۳ کانون کرج، برگزار شد با زبانی ساده و کاربردی از بازی و قصه، نمایش و اهمیت توجه به خلاقیت در بازی سخن گفت.

نویسنده، مترجم و تصویرگر پرکار ایرانی در ادامه با بیان عناصر بازی و بازی از دید روان‌شناسان مختلف جهان به نقش بی‌بدیل بازی در رشد شناختی و اجتماعی کودکان به‌ویژه در پرورش حس پرسش‌گری پرداخت و تأکید کرد؛ بازی نه تنها یک فعالیت لذت‌بخش برای کودکان است، بلکه ابزاری قدرتمند برای یادگیری، کشف و توسعه مهارت‌های شناختی آن‌ها خواهد بود.

این مدرس در بخشی از سخنانش در این نشست آموزشی به بیان تفاوت‌های رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آموزش و پرورش سنتی پرداخت و افزود: کانون پرورش فکری، بر خلاف آموزش و پرورش که بر پایه رتبه و نمره است، بر فرایند یادگیری و رشد همه جانبه کودک تمرکز دارد.

تمرکز کانون پرورش فکری بر رشد همه جانبه و خلاقیت کودکان

وی اضافه کرد: در کانون، همه کودکان برابرند و ما به جای مقایسه، به دنبال کشف و پرورش استعدادهای منحصر به فرد هر کودک هستیم و به توانایی‌های فردی آن‌ها احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به اهمیت خلاقیت در مقابل هوش در روش‌های آموزشی کانون، افزود: "در کانون، خلاقیت به عنوان یک توانایی همه جانبه مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که در آموزش و پرورش سنتی، اغلب بر هوش به عنوان یک توانایی تک بعدی تاکید می‌شود.

اکرمی در ادامه به بررسی ابعاد مختلف بازی و تاثیر آن بر رشد کودکان پرداخت و گفت: درون‌مایه‌های بازی‌ها خلق شادی، لذت بردن، تقویت حافظه، افزایش سرعت عمل، مشارکت گروهی، تبعیت از قوانین و... است.

او هم‌چنین یادآور شد: اهمیت قصه‌گویی و نمایش در بازی‌ها، انکار ناپذیر است و قصه، شعر، بازی و نمایش، همگی ابزارهایی قدرتمند برای پرورش خلاقیت و تخیل کودکان هستند و بداهه‌سازی و فرایند یادگیری در این فعالیت‌ها، به کودکان کمک می‌کند تا به‌طور فعال در فرایند یادگیری مشارکت کنند.

اکرمی با اشاره به اهمیت نقش مربی در بازی‌های کودکان، گفت: «مربی باید با ایجاد فضایی امن و چالش‌برانگیز، به کودکان کمک کند تا از پس چالش‌های بازی برآیند. کودکی که بتواند از پس بازی برآید، در آینده نیز می‌تواند از پس چالش‌های زندگی برآید.»

این مدرس با اشاره به نظریه «پیاژه» ضمن تقسیم بندی کودکان به گروه‌های سنی ۰ تا ۲ سال، ۲ تا ۷ سال، ۷ تا ۱۲ سال و ۱۲ سال به بالا، گفت: مرحله اول مرحله درون ساختی است، مرحله دوم تقلید اولیه(برون ساختی)، مرحله سوم نمادساز ی و مرحله چهارم پایبند به قواعد است.

تمرکز کانون پرورش فکری بر رشد همه جانبه و خلاقیت کودکان

او با اشاره به انواع بازی‌های کلامی، حرکتی، قصه، شعر، نمایش یا قصه، ترانه ونمایش از انواع اشعار مناسب بازی از جمله هیچانه‌ها و شعرهای کوتاه سخن گفت.

برگزاری کارگاه عملی و انجام بازی‌های گوناگون با مشارکت مربیان و ساخت قصه و نمایش برای بازی‌ها از بخش‌های جذاب این کارگاه بود که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

این نشست که به همت واحد آموزش و پژوهش کانون  روز ۱۳ آذر برگزار شد در روز ۱۴ آذر ۱۴۰۱۳  نیز به دو شیوه بررسی نظری و کارگاه عملی ادامه خواهد داشت.

جمال‌الدین اکرمی نویسنده، مترجم و تصویرگر ایرانی کتاب‌های کودک و نوجوان است. او علاوه بر نویسندگی، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدرس هنر به مربیان نقاشی است از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «بنفشه و گل»، «آواز باران»، «مردی که فسیل شد»، «پسری که از پنجره بیرون رو نگاه می‌کرد»، «ژاکتی برای ایلیا»، «شب بخیر ترنا»، «غریبه و دریا»، «بازگشت پروفسور زالزالک» و «با مقوا صورتک نمایشی بسازیم» اشاه کرد.

تمرکز کانون پرورش فکری بر رشد همه جانبه و خلاقیت کودکان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =