به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در این نشست محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه و دبیر کانونیاران کشور، با قدردانی از دغدغهمندی والدین، ضمن تبیین این طرح و اهمیت و جایگاه بحث کانونیاری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: انشاءالله که بتوانیم در کنار همدیگر اتفاقهای خوبی رقم بزنیم و برای رشد بدنه نوجوان جامعه خود نقش کلیدی ایفا کنیم.
وی افزود: تربیت نوجوانان مساله بسیار مهمی است که گاهی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته و کمتر مورد توجه قرار داده شده، در صورتیکه نوجوانی یکی از دورههای بسیار حساس در حوزه تربیت محسوب میشود و لازم است به این دوره بهطور ویژه نگاه شود. به یاری خداوند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو سال اخیر تلاش کرده است نگاه ویژهای در حوزه تربیت نوجوانان به میدان عمل بیاورد و امروز گفتمان نوجوانمحوری بهعنوان یک گفتمان کلیدی و محوری و بهعنوان یکی از سیاستهای کانونپرورش فکری در سطح کشور محسوب میشود.
خیاط زنجانی ادامه داد: بنابراین اگر میخواهیم در مسیر تعالی و اتفاقهای خوبی که میخواهد در آینده برای فرزندان ما بیفتد قرار بگیریم، لازم است به این دوره حساس توجه ویژه داشته باشیم. در این دوره تغییراتی بهجهت روانشناختی، فیزیولوژیکی و جنبههای مختلف در نوجوان شکل میگیرد و همین گاهی سبب بحرانهایی برای این قشر حساس و آیندهساز میشود. باید تلاش داشته باشیم و نیازهای نوجوانان در این دوره را نقطهزنی کنیم؛ یعنی توجه به ضررتها، نیازها و بایستههای تربیت دوران نوجوانی.
دبیر کانونیاران کشور تصریح کرد: بهطور طبیعی این دوره اهمیت زیادی دارد و باید همه ما در کنار هم، چه بهعنوان فعالان حوزه تربیت و متولیان تربیت غیررسمی در کشور و چه شما بهعنوان والدین و اصلیترین ضلع مثلث تربیت بتوانیم با یکدیگر همراهی، هماهنگی و همافزایی داشته باشیم و بیشک اتفاقهای تربیتی ظهور خواهد کرد.
وی اظهار کرد: یکی از برنامههایی که در دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و کانون پرورش فکری همت ویژهای روی آن داشته طرح کانونیاران است که قبل از آن در قالب طرح کانونمدرسه دانشآموزان مقطع ابتدایی با حضور در مراکز کانون تلاش میکردند که با فرآیند کانون آشنایی پیدا کنند و تا کارهای تربیتی و آموزشی را برای آنها انجام دهیم اما در طرحی که ذیل طرح کانونمدرسه طراحی شد با عنوان کانونیاران به دنبال این هستیم که از ظرفیت نوجوانان، نخست برای تربیت خودشان و در ادامه کنشگری اجتماعی استفاده کنیم؛ زیرا براساس مطالعههای انجام شده سن کنشگری اجتماعی در جامعه ما بهطور میانگین به ۱۴سال رسیده، به همین دلیل باید با تمام قوت و با دقت کافی در این مسیر حرکت کنیم.
مدیرکل کانون کرمانشاه با اشاره به اهمیت نقش نوجوانان بیان کرد: امروز باید باور داشته باشیم که نوجوانان ما شخصیتهای اثرگذار اجتماعی هستند و طلیعهداران حرکت جامعه محسوب میشوند. نباید این نیاز کنشگری را کتمان کنیم، نوجوان امروز ما به سنی رسیده است که به دنبال مسئولیتپذیری و استقلالخواهی است و دغدغههای اجتماعی پیدا کرده. اینها همه در کنار یکدیگر این مساله را لازم و ضروری میکند که برای تربیت نسل نوجوان نگاه ویژهای به مساله کنشگری داشته باشیم.
وی عنوان کرد: نوجوان امروز میتواند به عنوان یک عنصر اثرگذار در سطح جامعه نقشآفرینی کند و از طرفی اگر بستر مناسب برای کنشگری نوجوان فراهم نکنیم، او این نیاز درونی خود را در محیطهای دیگری که از حیطه کنترل و بستر لازم برای رسیدن به آن نقطه مطلوب کنشگری خارج است، دنبال خواهد کرد و نتیجه آن را در برخی آسیبهای اجتماعی خواهیم دید. امروز ما وظیفه داریم بستر را برای پذیرفتن مسئولیت اجتماعی، نقشآفرینی اجتماعی و کنشگری اجتماعی توسط نوجوانان فراهم کنیم تا خودش را در این عرصه به نمایش بگذارد.
دبیر کانونیاران کشور گفت: در طرح کانونیاری ما بهدنبال این هستیم که نوجوان را باور کنیم و کار برای نوجوان و با نوجوان را تجربه کنیم. تأکید ما بر قسمت کار با نوجوان است که نوجوان در خلال این حضور اجتماعی، نیازهایش رفع شود و باید باور کنیم که نوجوانان میتوانند شخصیتهای اثرگذار اجتماعی باشند.
خیاط زنجانی ادامه داد: اگر میخواهیم تربیت برای نوجوانان شکل بگیرد نباید فقط به فکر نوجوانان خود باشیم بلکه باید به فکر جامعهای که نوجوان در آن هست باشیم، عوامل ضد تربیت را از جامعه مخاطب بزداییم و محیط برای فعالیت و بالا رفتن نوجوان آماده باشد.
وی تصریح کرد: هدف اصلی در طرح کانونیاران این است که مهارتهای نوجوان افزایش پیدا کند و بستر را برای نقشآفرینی، مسئولیتپذیری و کنشگری اجتماعی او آماده کنیم. کانونیاری یک فرصت است که نوجوان برای آینده ساخته شود و ما با تمام توان در این حوزه در تلاش هستیم.
کانون پرورش فکری به دنبال ایجاد همدلی با دنیای نوجوان است
در ادامه سلیمان شهبازی مدیرکل کانون پرورش فکری کهگیلویه و بویراحمد با تشکر از فرصت فراهم شده از سوی دبیرخانه و حضور والدین و مخاطبان در این نشست، عنوان کرد: دغدغهمندی والدین برای فرزندان خود بر همه ما روشن و آشکار است و به دنبال فراهم کردن مسیر رشدی سالم برای آنها هستیم، ما باید بدانیم بهعنوان والدین و مربی چه رفتاری نسبت به نوجوانان داشته باشیم، نوجوانی که در حال طی کردن دوره استقلالطلبی، خودمختاری و ویژگیهای ذاتی این دوران است.
وی افزود: والدین به دنبال راهحل برای هدایت نوجوان در مسیر صحیح زندگی هستند، در عین حال نوجوانان هم به دنبال درک متقابل همسو با نظرات خود؛ این شکاف و فاصلهای که بین نوجوان و والدین ایجاد میشود بستری برای رشد آسیبهاست که ما باید بتوانیم از پشت عینک نوجوانان به زندگی نگاه کنیم و کاری که در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال انجام است ایجاد این همدلی و دیدن دنیای نوجوان است.
شهبازی بیان کرد: با توجه به دنیای نوجوانان میتوانیم متناسب با آن برنامه ارائه دهیم. ما در مسیر موفقیت زیستی، تحصیلی نوجوانان یک مثلث زیر عنوان مثلث موفقیت فرزندان داریم، خانواده امنترین، مطمئنترین و پایدارترین مکان برای بچههاست. در دنیای ذهن نوجوان تنوعطلبی طبیعی است، اما حضور والدین و مربیان تربیتی در مسیر راه نوجوانان مهم است.
مدیرکل کانون کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: برای اینکه فرزندان ما امنیت روان را در خانواده تجربه کنند و تعلق خاطر به آنها داشته باشند باید چند ویژگی داشته باشیم؛ اولین و مهمترین آن تایید و توجه و محبت به فرزندان است. یکی از ویژگیهای مطلوب کانون این است که نوجوان در کانون حضور پیدا میکند و مربی بهعنوان تسهیلگر در کنار او نقشآفرینی کند.
این کارشناس حوزه خانواده و تربیت گفت: نقش مادرها در توجه و محبت به فرزندان بسیار مهم است و میتواند فضای رشدی آنها را تغییر دهد، برای موفقیت نوجوانان باید به این باور رسید که «من میتوانم». ما باید کاری کنیم که نوجوانان بتواند از همه توانمندیهای خود استفاده کند.
شهبازی ادامه داد: دومین نیاز برای کودکان و نوجوانان وقت گذاشتن است؛ باید در اولویتبندیها دقت کنیم و به حرفهای فرزندان خود و دغدغه آنها گوش کنیم. همچنین آنها نیاز به یک شنونده امن دارند و این برای جلوگیری از افسردگی در نوجوانان بسیار مهم است. در کانون این بستر فراهم است و ما به دنیای درون نوجوان اعتماد کردهایم.
در ادامه مدیرکل کانون کهگیلویه و بویراحمد درباره نقش والدین در شکلگیری شخصیت و آینده نوجوانان، ویژگیهای نوجوانان و مسئولیتهای والدین مربیان توضیحهایی ارائه داد و ویژگیهای لازم در جهت حرکت در مسیر صحیح را تشریح کرد.
یادآوری می شود از مهر سال ۱۴۰۳ از سوی دبیرخانه طرح کانونیاران هر هفته نشستهای گوناگونی با مباحث آموزشی، فرهنگی، علمی و... و با هدف دانشافزایی، مهارتافزایی و همافزایی و تبیین مباحث این طرح با ارائه موارد مورد نیاز برای کانونیاران کشور به صورت مجازی برگزار میشود.
«کانونیاران» دانشآموزان مستعدی هستند که در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان رشد کرده و در سطح مدارس به فعالیت های فرهنگی مشغول می شوند.
نشست کشوری با والدین کانونیاران در راستای همافزایی بیشتر در این طرح از سوی دبیرخانه طرح کانونیاران روز سهشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ بهصورت مجازی برگزار شد.