کد خبر: 350428
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
بازدید 43
دومین باشگاه مربیان کتابخوان استان تهران

دومین باشگاه مربیان کتابخوان در ۱۱ دی ماه ۱۴۰۳ با حضور اعضای باشگاه مربیان کتابخوان در مرکز شماره ۴۳ کانون استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران معصومه کرمی رابط کتابخوانی کانون استان تهران در خصوص هدف از تشکیل باشگاه مربیان کتابخوان و نحوه عملکرد آن؛ با کارگروه کتابخوانی به گفتگوی صمیمانه نشسته است.

آنچه در این متن می خوانید ارائه توضیحاتی درباره فلسفه و ضرورت وجودی باشگاه های کتابخوانی در میان مربیان، مسئولان و کارشناسان استان است. 

دومین باشگاه مربیان کتابخوان استان تهران

در ابتدا معصومه کرمی کارشناس فرهنگی و رابط کتابخوانی استان در مورد فلسفه و ضرورت وجودی تشکیل باشگاه های کتابخوانی گفت: « قبل از آنکه به بحث فلسفه و ضرورت وجودی این باشگاه بپردازم می خواهم یک قدم به عقب برگردم و در مورد پایه و زیربنای اساسِ تشکیل کتابخانه ها، تاملی داشته باشم. وقتی از «کتابخانه» نام می بریم آن را در ذهن خود مکانی با تعدادی قفسه و کتاب متصور می شویم. این یک تصور عام است اما وقتی از «کتابخانه کودک و نوجوان» صحبت می کنیم تصور ما متفاوت می شود. مکانی که معماری، چیدمان میزها، صندلی ها، رنگ ها، طرح ها و حتی نوع انجام کاری که آنجا اجرا می شود نیز متفاوت است. دقیقا فلسفه وجودی باشگاه مربیان کتابخوان به این نقطه اشاره دارد. چه کسی با کدام درک، تجربه و تخصص می تواند در این باشگاه باشد. کسی که با کتاب سر و کار دارد؛ نه الزاما همه، اما عموما با طیف وسیعی از اندیشه ها و دیدگاه ها مواجه است که اگرمخاطبش گروه سنی کودک و نوجوان باشد؛ ضرورت درک نسل نو و پیشرو بیش از پیش احساس می شود. فکر می کنم اگر گفتگو و بحث در مورد دیدگاه های نویسندگان را سرلوحه کار فرهنگی قرار دهیم وارد یک کار هدفمند و دو سر سود شده ایم. ارتباط مربی با کودک و نوجوان امروز و درک خواسته ها و نیازهای فرهنگی، ذوقی و شناخت دایره علاقه مندی های او می تواند در این بستر گفتگو به گروه نویسندگان و مربیان کمک کند تا دید وسیع تری نسبت به مسائل کودک و نوجوان داشته باشند. 

دومین باشگاه مربیان کتابخوان استان تهران

ام لیلا شعبانی عضو کارگروه کتابخوانی استان و کارشناس مسئول فرهنگی در خصوص چگونگی تشکیل باشگاه مربیان کتابخوان گفت: « اگر به مربی به عنوان یک عنصر فعال که در فرآیند مواجهه کودک و نوجوان با کتاب می تواند نقش تاثیرگذار در معرفی، هدایت و بسترسازی جهت تعمیق مطالب در ذهن و روان مخاطبش داشته باشد؛ نظر کنیم می توانیم بگوییم که وجود این باشگاه به هدایت اعضا توسط مربیان کمک خواهد کرد. با ورود به فصل پاییز و در ادامه نقدهای« صمیمانه با کتاب » در سال گذشته، در کارگروه کتابخوانی استان تصمیم گرفتیم باشگاه مربیان کتابخوان را با دو هدف بنیان گذاری کنیم؛ نخستین و مهم ترین هدف ارتقای سطح گفتگو و تعامل سازنده اعضای باشگاه حول محور کتاب و دومین هدف نگارش اصولی متن نقد بر اساس چارچوب ها و رویکردهای نقد است. 

دومین باشگاه مربیان کتابخوان استان تهران

آزاده جعفری مدرس باشگاه مربیان کتابخوان و کارشناس مسئول آفرینش های ادبی استان در مورد محتواهای ارائه شده در این دو جلسه باشگاه برای مخاطبان گفت: « اولین جلسه با حضور اعضای باشگاه در ویژه برنامه کتابخوانی استان با عنوان «کتاب دوست » در آبان ماه انجام شد که اولین قدم برای نقد داستان برداشته شد و طی آن جلسه به عناصر داستان پرداخته شد. مثل زمان و مکان، زاویه دید، شخصیت و شخصیت پردازی و شروع و پایان اشاره شد. آنچه در جلسه اول باشگاه ارائه شد توضیحات اجمالی برای شناخت ساختار داستان برای اعضای باشگاه بود که مطالعه موردی آن نیز با کتاب « لبخندی برای سوفیا» ادامه یافت. در جلسه دوم به خوانش آثار نقد مکتوب اعضا در خصوص کتاب «عکس یادگاری بگیریم» نوشته محمدرضا یوسفی پرداختیم سپس از متون خوانده شده با کمک اعضا به تعیین رویکرد نقد رسیدیم. رویکردهای اجتماعی، روانشناختی، پلیسی و جنایی و یا حتی به لحاظ فرمی گفتگو شد اینکه اعضای باشگاه خودشان را ملزم به نگارش نقد حرفه ای نکنند نوشتن درباره یک اثر، چه در قالب جستار، معرفی، یادداشت یا گزارش تجربه خواندن داستان نیز گام موثری برای مکتوب کردن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =