ضعف خواندن باعث کاهش عملکرد درسی دانش‌آموزان می‌شود

نتیجه یک فعالیت پژوهشی نشان می‌دهد ضعف در درس فارسی و علاقه‌نداشتن به مطالعه باعث شده نتوانند عملکرد خوبی در همه دروس داشته باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عاطفه فاعلی قادیکالیی رتبه اول بخش اقدام ‌ژوهی شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون از استان مازندران با موضوع «چگونه توانستم با ایجاد نشاط آموزشی یادگیری درس فارسی دانش‌آموزانم در پایه چهارم ابتدایی را بهبود بخشم؟» در این دوره از جشنواره حضور داشته است. او از سال ۱۳۹۷ در پایه چهارم ابتدایی مشغول به فعالیت است و فوق لیسانس علوم تربیتی دارد.

فاعلی قادیکالیی با ابراز خرسندی از نگاه ویژه‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بخش اقدام پژوهی در این جشنواره درباره علت انتخاب این موضوع برای پژوهشش بیان کرد: دانش‌آموزانم پسر بودند و حس کردم تمایلی به درس فارسی و خواندن کتاب‌های غیردرسی ندارند. ضعف در درس فارسی و علاقه‌نداشتن به مطالعه باعث شده نتوانند عملکرد خوبی در همه دروس داشته باشند.

او تصریح کرد: استفاده از راهکارهای ارائه شده در پژوهش باعث می‌شود کلاس از محیط خسته‌کننده به محیطی نشاط‌آور تبدیل شود، دانش‌آموزان با میل و رغبت در کلاس حضور پیدا کنند، تمایل به یادگیری افزایش پیدا می‌کند، خلاقیت و نوآوری پرورش می‌یابد، استفاده از روش‌های تدریس سنتی کاسته می‌شود، قدرت درک متن و تجزیه و تحلیل دانش‌آموزان بالا می‌رود، کار گروهی و هم‌فکری در میان دانش‌آموزان رواج پیدا می‌کند و در مجموع موجب پیشرفت تحصیلی و کسب تجارب و مهارت زندگی آنان می‌شود.

این پژوهشگر درباره هدفش از انتخاب این موضوع اظهار کرد: تأثیر درس فارسی بر سایر دروس، کسب مهارت خواندن و نوشتن، تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی، انگیزه و پیشرفت تحصیلی، پرهیز از آموزش سنتی، تقویت اعتماد به نفس و تفکر دانش‌آموزان، بالا بردن قدرت تجزیه و تحلیل و درک مطلب دانش‌آموزان از اهدافم برای انتخاب این موضوع بود.

عاطفه فاعلی قادیکالیی در پایان گفت: از کانون پرورش فکری نهایت تشکر را دارم به‌خاطر این‌که به اقدام‌پژوهی نگاه ویژه‌ای داشتند. به امید روزی که این پژوهش مورد استفاده دیگر همکاران قرار بگیرد و بتواند برای معلمان و دانش‌آموزان سرزمینم مفید واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =