سرود کودک و نوجوان نیاز به تغییرات اساسی دارد

دبیر جشنواره موسیقی فجر در نشست هم‌اندیشی بزرگان حوزه موسیقی و سرود کودک و نوجوان، انتقادهای جدی نسبت به وضعیت کنونی سرود در کشور وارد است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا مهدوی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی اصلی سرود در کشور، به دلیل دخالت‌های غیرمتخصصان، نتوانسته است به وظایف خود عمل کند، اظهار داشت: «در حال حاضر، افرادی که خودشان معلم یا متخصص در زمینه تعلیم و تربیت نیستند، در امور مرتبط با معلمان و آموزش تصمیم‌گیری می‌کنند. این وضعیت باعث شده است که معلمان و هنرمندان واقعی در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرایی نقش مهمی ایفا نکنند.»

وی همچنین به مسئله تعریف نادرست از سرود و اطلاق این عنوان به بسیاری از آثار غیرمتخصصانه اشاره کرد و گفت: «این تغییرها موجب ابهام در فهم واقعی مفهوم سرود شده است و در نتیجه، کیفیت آثار سرود کاهش یافته و جشنواره‌های مرتبط نیز به تکراری بودن دچار شده‌اند.»

وی ادامه داد: یکی از نکته‌های مهم این است که اگر نام «سرود» از بسیاری از این آثار حذف شود، به نظر می‌رسد که وضعیت هنری و موسیقایی آن‌ها از نظر مفهومی درست‌تر و واقعی‌تر باشد. در حقیقت، این تغییرها موجب ابهام در فهم واقعی مفهوم «سرود» در بین مردم و مسئولان شده است.

سرود کودک و نوجوان نیاز به تغییرات اساسی دارد

مهدوی با اشاره به این‌که یکی از دلایل اصلی این تغییرها، وضعیت مدیریتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که همچنان تحت نظر وزارت آموزش و پرورش قرار دارد افزود: در این ساختار، افرادی که خود معلم یا متخصص در زمینه تعلیم و تربیت نیستند، به تصمیم‌گیری در امور مرتبط با معلمان و آموزش می‌پردازند. این وضعیت باعث شده که معلمان و هنرمندان واقعی در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرایی نقش مهمی ایفا نکنند. در چنین شرایطی، امور مرتبط با سرود و موسیقی کودکانه نیز به درستی پی‌گیری نمی‌شود.

وی گفت: نظام آموزشی و پرورشی کشور به‌ویژه کانون پرورش فکری، مسئولیت پی‌گیری و هدایت سرودها را بر عهده دارد. اما متاسفانه این وزارت‌خانه باعث شکل‌گیری مافیای سرود شده است. مافیایی که موجب می‌شود آهنگ‌سازان پاپ و موسیقی‌های غیرمتخصص در زمینه سرودهای کودکانه، آثاری برای این حوزه بسازند. این وضعیت نه تنها از کیفیت آثار می‌کاهد، بلکه جشنواره‌ها و رویدادهای مرتبط با سرود نیز به تکراری بودن دچار شده‌اند. در این میان، سرودخوان‌های واقعی و متخصص که توانایی خلق آثار اصیل و ارزشمند را دارند، دیگر تمایلی به شرکت در این جشنواره‌ها ندارند، چرا که فرصت برای آنان فراهم نیست.

مهدوی گفت: به عنوان نمونه، سوال‌های زیادی درباره عدم پخش برخی از آثار موفق مانند «خونه مادربزرگه» و «شب بخیر کوچولو» مطرح است. در حالی که در استادیوم‌های بزرگ و در مراسم‌ مختلف، آهنگ‌های غیرمتخصصانه پخش می‌شود، اما این آثار برجسته به دلایلی از سوی مافیای سرود مورد تایید قرار نمی‌گیرند.

وی تاکید کرد: برای حل این مشکلات، یکی از پیشنهادها این است که کانون پرورش فکری باید از زیر نظر وزارت آموزش و پرورش خارج شود و به مقام‌های بالاتر، مانند ریاست جمهوری، سپرده شود. در چنین شرایطی، امکان بازگشت کانون به دوران طلایی خود فراهم خواهد شد. در این صورت، نه تنها سرودهای واقعی و هنرمندان توانمند فرصت بروز پیدا خواهند کرد، بلکه وضعیت کل نظام آموزشی نیز بهبود خواهد یافت.

مهدوی اضافه کرد: در پایان، مهم‌ترین نکته این است که نباید هر قطعه موسیقی را سرود دانست. سرود، یک مفهوم خاص و فرهنگی است که باید با دقت و تخصص به آن پرداخته شود تا از هرگونه سوء‌استفاده و تکرارهای بی‌کیفیت جلوگیری شود.

نشست هم‌اندیشی نخبگان عرصه موسیقی کودک و نوجوان و سرود روز دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ در سالن گردهم‌آیی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور چهره‌های برجسته این حوزه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =