به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۲ بهمن ۱۴۰۳، نشست تخصصی محمد خیاط زنجانی، دبیر طرح کانونیاران کشور، با مربیان استان فارس، بهصورت مجازی برگزار شد.
هدف اصلی این نشست، تبیین و ارزیابی برنامهها و اهداف طرح کانونیاران در راستای ارتقاء کیفیت فعالیتها و دستیابی به نتایج مؤثرتر بود.
محمد خیاط زنجانی، مدیرکل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه و دبیر طرح کانونیاران کشور، در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ایام ماه رجب و دهه فجر، به شرح مفصل طرح کانونیاران و تجربیات بهدستآمده در سالهای گذشته پرداخت.
وی با تأکید بر لزوم حضور فعال کانونیاران در مدارس و نقشآفرینی آنها در عرصههای اجتماعی، تصریح کرد: کانونیاران باید بهعنوان نیروهای فعال در مدارس حضور داشته و با تمرکز بر کنشگری اجتماعی، در فرآیندهایی که به توسعه فرهنگی و اجتماعی کمک میکند، نقشآفرینی کنند. امسال، با توجه به ارزیابیهای دقیق صورتگرفته توسط معاونت کانون پرورش فکری کشور، قرار است طرح کانونیاران با شتاب بیشتری پیش برود و ابعاد جدیدی به آن افزوده شود.
وی همچنین به طراحی مجدد این طرح بر اساس سیاستهای کلان کانون پرورش فکری و تأکید بر نوجوانمحوری اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص و کمبود نیروی انسانی، تلاش داریم تا با استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود، فعالیتهای کانون را گسترش داده و دامنه خدمات خود را به تمامی کودکان و نوجوانان گرامی در سراسر کشور گسترش دهیم.
خیاط زنجانی افزود: امسال یکی از اولویتهای اصلی معاونت فرهنگی کانون، تثبیت و گسترش طرح کانونیاران است. ما اکنون در مرحلهای هستیم که باید این طرح را بهطور کامل تثبیت کرده و چالشهای آن را با کسب تجربیات بیشتر پشت سر بگذاریم؛ تا بتوانیم جایگاه کانونیاران را در مدارس بهطور شایستهای تعریف و تبیین کنیم.
دبیر طرح کانونیاران با اشاره به اهمیت نقش مربیان در موفقیت این طرح گفت: یکی از مسائل کلیدی این است که مربیان کانونیاران بهعنوان پشتیبان اصلی طرح، به آن اعتماد کرده و نقش هدایتگرانه خود را در فرآیند کنشگری نوجوانان بهدرستی ایفا کنند.
وی در ادامه افزود: مربیان باید بهعنوان تسهیلگران این فرآیند، فضای لازم برای فعالیتهای کانونیاران را فراهم کنند و با نظارت و هدایت صحیح، مسیر پیشرفت و رشد آنان را هموار سازند. ویژگی منحصربهفرد طرح کانونیاران این است که هر کانونیار تحت پشتیبانی یک مربی مجرب و متخصص قرار دارد؛ که این امر موجب موفقیت این طرح میشود.
خیاط زنجانی در ادامه به تشریح فرآیندهای مختلف طرح و اهداف رویداد ملی کانونیاران پرداخت؛ و گفت: هدف اصلی از این رویداد ملی، این است که نوجوانان باور کنند که کنشگری اجتماعی یک افتخار است؛ و میتوانند با مشارکت فعال خود، تغییرات مثبت در جامعه ایجاد کنند. ما بهطور کامل از ایدهها و پیشنهادات مربیان و کانونیاران استقبال میکنیم و پس از ارزیابی دقیق، این ایدهها بهمرحله اجرایی خواهند رسید.
وی افزود: نگاه ما در این رویداد، تربیتمحوری است؛ و در این مسیر، همافزایی و ارتقاء سطح کنشگری در سطح کشور هدف اصلی ما است.
دبیر طرح کانونیاران در پایان با اشاره به اینکه استان فارس بیشترین تعداد کانونیاران را در سطح کشور دارد، نکات ضروری و راهبردی برای بهبود عملکرد این طرح را بیان کرد.
سپس کانونیاران حاضر در نشست نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند؛ و دبیر طرح کانونیاران پس از شنیدن ایدهها، به آنها پاسخ داد و نکات تکمیلی را بیان کرد.
گفتنی است؛ که کانونیاران به دانشآموزانی اطلاق میشود که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرورش یافتهاند؛ و بهعنوان نمایندگان کانون در مدارس، به آشنایی سایر دانشآموزان با فعالیتهای فرهنگی و آموزشی کانون پرداخته و در توسعه فرهنگ و فعالیتهای اجتماعی نقشآفرینی میکنند.