بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازار اسباب‌بازی در ایران

کارشناسان در نشست «بازی، اسباب‌بازی و اقتصاد»، چالش‌های پیش روی این صنعت، از جمله واردات گسترده، کمبود نوآوری و عدم نشان‌سازی و هم‌چنین فرصت‌های پیش ‌رو، مانند استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ادامه نشست‌های تخصصی نهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، محمدمهدی ایزدخواه دکتری مدیریت بازرگانی و مدیرعامل انتشارات ترجمان و سجاد خانی استادیار دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه تهران سخنرانان نشست «بازی، اسباب‌بازی و اقتصاد» به بررسی ابعاد اقتصادی و بازاریابی صنعت اسباب‌بازی در ایران پرداختند.

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازار اسباب‌بازی در ایران

در زمینه شناخت مخاطب و نشان‌سازی عقب هستیم

در ابتدای این نشست، سجاد خانی با اشاره به تغییرهای سلیقه مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف گفت: بازی برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال جنبه هیجانی دارد، در حالی‌که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال بیشتر به بازی‌های دیجیتال و تعاملی علاقه نشان می‌دهند.

وی هم‌چنین به نقش اسباب‌بازی در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: در جهان ۵۷۰ شغل مرتبط با اسباب‌بازی وجود دارد و صنایع خلاق می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد ایفا کنند، به‌طوری که کشورهایی مانند بریتانیا در این حوزه فعال هستند.

خانی در ادامه با بیان این‌که ۸۰ درصد بازار اسباب‌بازی در ایران از طریق واردات، چه رسمی و چه غیررسمی، تأمین می‌شود، به لزوم بررسی قوانین بازرگانی و تأثیر آن بر این صنعت اشاره کرد. او نوآوری و انسجام دیجیتال را از جمله عوامل مهم در رشد و توسعه بازار اسباب‌بازی دانست و گفت: یکی از چالش‌های پیش روی این صنعت، حرکت به سمت بازی‌های دیجیتال است که باید روی طراحی آن‌ها کار شود تا ببینیم این اسباب‌بازی‌ها در دنیای هوش مصنوعی چگونه می‌توانند به ما کمک کنند.

مدیریت تقاضاهای فصلی از دیگر موضوع‌های مهمی بود که خانی به آن پرداخت و گفت: با بازاریابی مناسب و استفاده از پویش‌های تبلیغاتی می‌توان تقاضای فصلی را مدیریت کرد و فروش را افزایش داد.

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازار اسباب‌بازی در ایران

وی هم‌چنین به نقش فروشگاه‌های آنلاین در این صنعت اشاره کرد و افزود: فروشگاه‌های آنلاین باید تنوع محصول، خدمات پس از فروش و نشان‌سازی(برند) مناسبی داشته باشند تا بتوانند مخاطب را جذب و درگیر کنند.

خانی با تاکید بر این‌که صرف عرضه یک محصول نمی‌تواند تضمین‌کننده فروش آن باشد، عنوان کرد: چیدمان، دکوراسیون، قیمت‌گذاری، خدمات پس از فروش و... همه بر روی انتخاب و فروش محصول اثرگذار هستند و باید به‌گونه‌ای عمل کرد که مشتری تجربه خوبی داشته باشد.

او هم‌چنین به نقش منابع انسانی در توسعه این صنعت اشاره کرد و گفت: نیروهای انسانی آموزش دیده می‌توانند به رشد و توسعه اقتصاد اسباب‌بازی کمک کنند.

این مدرس دانشگاه، تحقیقات بازاریابی را ابزاری مهم برای شناخت نیازهای مشتریان دانست و افزود: در حالی که کشورهای دیگر به دنبال توسعه بازار جهانی خود هستند، ما هنوز در زمینه شناخت مخاطب و نشان‌سازی عقب مانده‌ایم. ما می‌توانیم با انجام تحقیق‌های بازاریابی آنلاین و بررسی این‌که مشتری به دنبال سرگرمی یا مهارت است، به شناخت بهتری از بازار دست پیدا کنیم. هم‌چنین، مشارکت با موسسات آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگ ایرانی اسلامی برای نشان‌سازی می‌تواند به رشد صنعت اسباب‌بازی کمک کند.

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازار اسباب‌بازی در ایران

یک گام جلوتر از رقبا باشید

در ادامه، محمدمهدی ایزدخواه با اشاره به بحث تجاری‌سازی در صنعت اسباب‌بازی گفت: در بحث تجاری‌سازی، سه لایه طراحی درست اهمیت دارد. نخست این‌که باید در صنعت درستی قرار بگیرید و بدانید که بازار آن در حال رشد است. دوم این‌که باید تحلیل دقیقی از روند و گرایش‌ها(ترند) داشته باشید. اگر در جای درستی قرار نگیرید، حتی با داشتن گروه خوب هم شکست خواهید خورد.

ایزدخواه هم‌چنین با اشاره به نقش فناوری در تغییر بازار، بیان کرد: با ورود فناوری به‌ناچار محصول شما از بین نمی‌رود. همان‌طور که کتابفروشی‌ها با وجود رشد فروش آنلاین کتاب هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، صنعت اسباب‌بازی نیز می‌تواند با نوآوری و استفاده از مزیت‌های رقابتی، خود را حفظ کند.

او به مزیت رقابتی به عنوان یکی از عوامل موفقیت در کسب‌وکار اشاره کرد و افزود: باید ببینید آیا مزیت رقابتی دارید یا نه. اگر مخاطب به دنبال شماست، مزیت‌هایی دارید که برای او جذاب است. نیاز نیست از همه بهتر باشید، همین که یک قدم جلوتر از رقبا باشید کافی است.

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بازار اسباب‌بازی در ایران

این دکترای مدیریت بازرگانی به سه مزیت حیاتی در کسب‌وکار، یعنی مالی، بازاریابی و منابع انسانی اشاره کرد و گفت: بازاریابی سه کار مهم انجام می‌دهد: آگاهی‌رسانی، ایجاد برتری‌دادن و یادآوری. باید تحلیل کنید که مخاطب شما کجاست و همان جا بازاریابی کنید. بسیاری از تصمیم‌ها در نقطه خرید اتفاق می‌افتد و چیدمان فروشگاه‌ها در این زمینه بسیار مهم است. نگهداری مشتریان قدیمی نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا فروش به مشتری قدیمی ۵ برابر راحت‌تر از مشتری جدید است.

ایزدخواه در پایان به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی اشاره و تاکید کرد: امروز تحلیل محصول و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه در ایران کسب‌وکاری که در حوزه اسباب‌بازی فعال باشد و محتوای خوبی در شبکه‌های اجتماعی تولید کند وجود ندارد. در حالی که در دنیا کسب‌وکارهایی است که فقط به تحلیل اسباب‌بازی‌ها می‌پردازد.

نهمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار بازی، تمرین زندگی از ۲۵ دی تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =