به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، دومین نشست شورای علمی کانون استان، با حضور اعضای این شورا در دفتر مدیرکل، پس از بررسی امکانات و ظرفیتهای موجود، با مصوباتی برای تهیه تجهیزات، ملزومات و اقلام آزمایشگاهی مرسوم در زمینههای مختلف علمی جهت پیشبرد اهداف این فعالیت برگزار شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان ضمن تاکید بر اهمیت اجرای فعالیتهای علمی در مراکز، بیان داشت: برنامههای مختلف علمی دانستههایی را برای اعضا ایجاد میکند که علاوه بر دانشافزایی از جذابیتهای خاص بهخود هم برخوردار هستند. در همین راستا باید به ابزار علمی هم توجه لازم را داشت و ملزومات مورد نیاز جهت اجرای این فرآیندها باید تهیه شود و علاوه بر این، مواد مصرفی هم باید ماندگاری لازم را برای تعدد فعالیتها نیز داشته باشند.
وی افزود: ما باید با برطرف کردن نیازها، امکانات و زیرساختهای لازم را برای بخشهای مختلف علمی فراهم آوریم تا به دنبال آنها بتوانیم اتفاقات خوب به همراه حرکت، پویایی، تغییر و تحول لازم را در پی داشته باشیم و در این زمینه سیستمی را تعریف نماییم تا کار به نحو مطلوبی پیگیری و اجرایی شود و نتایج لازم را تا رسیدن به نقطه هدف، کسب کنیم.
در ادامه علی پروینی مربی کانون کرمانشاه و یکی از اعضای شورای علمی و متخصص در این زمینه، ضمن اشاره به جایگاه علمی ایران در جهان از جنبههای مختلف، تجربیات و بازدید خود را از واحدهای علمی مجموعه مدارس امام مهدی (عج)، که با مناسبت دهه فجر انجام گرفته بود، تشریح کرد و آوردهها و نمونه محصولات علمی را در این نشست با بیان کاربردهای شگفتانگیز آنها جهت جلب و جذب کودکان و نوجوانان و حتی مخاطب بزرگسال، ارائه داد که با استقبال اعضای شورا هم همراه شد که اشاره به آزمایشات و چالشهای علمی فناوری نانو، سیال غیر نیوتونی و کاربردهای آن، پودر شگفتانگیز برای آزمایش نانو، محلول اکسیژن مایع برای تولید ابر، نانو آبگریز شیشه، لیزر حرارتی و... از جمله مواردی بود که این سفیر علمی بیان کرد و با تشریح کاربردهای آنها، به اجرای آزمایشات عملی علمی از جمله "سیال غیر نیوتونی" با استفاده از آوردههای خود در این زمینه پرداخت تا نمونههایی را به شکل عملی برای انجام آزمایشهای راحت و جذاب برای آشنایی مخاطبان با فناوریها و پیشرفتهای نوین، نشان دهد.
سپس اعضای شورا به بررسی فضا و مرکز مناسب برای اجرای فعالیتهای علمی پرداختند و در این خصوص تصمیمگیری شد. مباحث دیگری هم در ادامه مورد توجه قرار گرفت که تامین نیرو، پیشرفت پروژههای علمی در استان، درآمدزایی برای تامین هزینههای لازم در زمینههای علمی، تبیین بخشهای مختلف علمی و تعیین ملزومات و تجهیزات مورد نیاز در هر بخش (نجوم، هوش مصنوعی، تجهیز اتاق علوم بخش فیزیک و شیمی، زیستشناسی، هوش مصنوعی)، نحوه اجرای فعالیتهای علمی و شکل درآمدزایی از این فعالیت با توجه به مخارج، تامین امکانات مرکز شماره ۲ و ۴ بهعنوان مراکز هدف برای برگزاری کارگاههای علمی، راهاندازی کاروانهای علمی برای حضور در مراکز شهرستانها و...از این جمله بودند که جزییات هر یک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در مورد آنها صحبت شد و با همافزایی جمع مصوباتی نیز در این زمینه انجام پذیرفت.