به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، شکلدهی به اعضای برگزیده نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درکسوت «کانونیار» و «کنشگران نوجوان»، چندیاست که در این نهاد فرهنگی آغازشده و آنان با بهرهگیری از هدایت مربیان و با تکیه بر استعدادها، نقشی تاثیرگذاردر ایجاد پلهای ارتباطی کانون با مدارس، مجموعههای فرهنگی و جامعه ایفامیکنند.
این درحالیاست که کانون پرورش فکری گیلان با آغاز فعالیت کانونیاران مدارس، حرکتهای سازندهای در جهت کشف و پرورش استعدادهای این اعضا طرحریزیکرد و دستاندرکاران این عرصه با نقشدهی به آیندهسازان سازان اسلامی، بنیانهای محکمی بر پایههای خلاقیتورزی، جمعگرایی و نقشآفرینی مثبت در جامعه شکلدادند.
برهمین اساس نیز ۳۱ مرکز فرهنگی هنری این مجموعه در استان، طی این بازه زمانی آبان ۱۴۰۳ تا کنون، با جذب ۳۴۸ کانونیار، روند روبه رشدی را آغازکرد و این کنشگران نوجوان افزون بر ایفای مسوولیت سفیران فرهنگی کانون پرورش فکری گیلان، در تولید محتوا و مشارکت موثر در برگزاری آیینهای مختلف استانی و شهرستانی نقشآفرینشدند.
درهمینحال، برگزاری کارگاهها و نشستهای آموزشی در سطح استان و مراکز فرهنگی هنری نیز همواره در دستورکار قرارداشت و مسوولان این مجموعه فرهنگی با فراهمسازی زمینههای بهرهگیری کانونیاران از فرصت همنشینی با شخصیتهای شاخص در عرصههای مختلف و هماندیشی با کانونیاران مراکز سراسر استان امکانی برای رشدو بالندگی آنان را فراهمکردند.
نشست روز سهشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ کانونیاران که همزمان با چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بهمیزبانی مرکز فرهنگی هنری رودسر صورتپذیرفت، گامی در همین مسیربود.
کانون، همیار بیمنت نظام آموزشی کشور است
سرپرست اداره کل کانون استان گیلان در این نشست که با حضور جمعی از مسوولان شهرستان برگزارشد، ضمن تبریک ایامالله دهه فجر و خوشآمدگویی به حاضران، در ارتباط با ضرورتهای آیندهسازی سخنگفت و تربیت نسلی پویا و توانمند را لازمه این حرکت فرآیندمحور ارزیابیکرد.
سجادکوچکنژاد ادامهداد: چنانچه بخواهیم آیندهای روشن برای کشور، استان و شهرمان طرحریزیکنیم، نیازمند کارهای بنیادی و برنامهریزی برای نسل کودک و نوجوان هستیم و برای فردایی که چندان دورنیست، ضرورتدارد حرکت در این مسیر را از امروز کلیدبزنیم.
وی در تبیین این سخنان، به مقولههایی چون فرهنگسازی و مدیریت شهری، رعایت حقوق شهروندی، صیانت از محیطزیست و پاسداشت ارزشها و داشتههای ملی و معنوی اشارهکرد و افزود: آنچه لازماست در بسترهای تربیتی شکلبگیرد، با کودکان و نوجوانان آغازمیشود.
این مدیر فرهنگی در این میان، به دستآوردهای انقلاب اسلامی و نقش بزرگترها در انتقال ارزشها و رهاوردها به نسلهای آینده اشاره و تصریحکرد: نسل ما میراثدار گذشتگاناست و از این رو ضرورتدارد با صیانت از داشتهها، در انتقال آن به آیندهسازان کوشا باشیم.
کوچکنژاد با اشاره به رویدادهای غزه، لبنان، سوریه و دیگر کشورهای منطقه و آرامش و امنیت حاکم بر ایران اسلامی افزود: این مهم، بخشی از دستآوردها بهشمارمیرود که باید برای کودکان و نوجوانان تبیینشود.
این مسوول بخش پایانی صحبتهای خود در این نشست را با تاکید بر ضرورت همافزایی فرهنگی و طرحریزی حرکتهای فرهنگساز بهپیشبرد و با اشاره به حرکتهای صورتگرفته در جهت تبدیل جذای نقدی در محاکم به انجام امورفرهنگی و افزایش استقبال جامعه از مشارکت در نذر فرهنگی گفت: این حرکتها سازنده و نیازمند تشویق است.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «همیار بیمنت» و «بازوان پرتوان نظام تربیتی و آموزشی کشور» است و برای مشارکت و همگرایی اعلام آمادگیمیکند.
این نشست همچنین، با پخش سرود کانونیاران، آموزش شیوههای نفد از سوی آناهیتا آروان، نویسنده و مربی فرهنگی کانون استان گیلان، اجرای موسیقی، خوانششعر و اجرای نمایش عروسکی«درباغ قصهها» همراهبود و در این میان صغریقامتیمقدم، کارشناس فرهنگی کانون استان به معرفی کارگاههای حال خوش زندگی با تاکید بر «نوجوان خودباور» پرداخت.
همنشینی کانون یاران که روز سهشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رودسر صورتگرفت، با تجلیل از همسرگرانقدر شهید علیرضا نظری، اهدای جایزه و نشان کانونیار، به کنشگران نوجوان، کاشت نهال به نام نامی شهیدان والامقام علیرضا نظری، امیر رضا علیزاده و حسن عشوری به نقطهپایانی رسید.