به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، کارگاه آموزش شیوهی نقد و بررسی کتاب داستان برای اعضای نوجوان در مرکز یک همدان برگزار شد.
در این نشست دوستانه ابتدا به تحلیل و نقد کتابهای کودک و نوجوان اشاره شد و مربی مسئول مرکز به نوجوانان گفت: در تحلیل و نقد کتابهای کودک و نوجوان باید به متن کتاب، ترجمه، تصویرگری، تناسب محتوا با گروه سنی، قطع و کیفیت چاپ توجه کرد.
محمد تقی توکلی با بیان اینکه هر کدام از این موارد بر کیفیت کتاب تاثیرگذار هستند، افزود: هر کتاب میتواند لایههای مختلفی از مفاهیم و آموزشها را در بر داشته باشد.
وی ادامه داد: در تحلیل کتابها، مفاهیم و مطالب تربیتی به صورت غیرمستقیم به کودک یا نوجوان منتقل میشود مانند موضوعاتی چون دوستی، مقابله با ترس، غلبه بر خشم، اعتمادبهنفس، حفظ محیط زیست و موارد این چنینی.
سپس از اعضا خواست که نظرات خود را بیان کنند. در کل این اعضا به این موارد اشاره کردند که ما داستان و یا کتاب را میخوانیم تا از زندگی، جهان پیرامون خود و نحوه واکنش مردم جهان نسبت به شرایط و تجربیات آنها اطلاعات کسب کنیم همچنین شخصیتهای داستان به ما کمک میکند که بدانیم واکنش افراد در شرایط مختلف چگونه بوده است؟ و راهکارها چیست؟