به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، حامد علامتی، شامگاه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ در آیین پایانی بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در یزد با بیان اینکه کشورهای مختلف امروز به قصه و قصهگویی میپردازند و جشنوارههای مهمی دردانمارک، سنگاپور، ژاپن، انگلیس، هند، فرانسه، کشورهای اسکاندیناوی و غیره، برگزار میشود، افزود: آنها تلاش میکنند با قصهگویی روی فرهنگ و تمدن خودشان کار کنند مدیرعامل کانون اما محاسبه سرانگشتی ما نشان میدهد در هر دو بخش از نُرم جهانی شمار قصهگویان و شمار مخاطبان قصهها بالاتر هستیم. اما این برای ما کافی نیست و باید به دنبال نقطه مطلوب باشیم. شعار ما عمومیسازی قصهگویی است. ما باید بتوانیم قصه را به خانهها ببریم. قصهگویی در بین خانواده باید زنده شود و این مطلوب ماست.
علامتی گفت: ما ۲۴میلیون کودک و نوجوان در کشور داریم که شمار زیادی از اینها باید قصهگو باشند و شمار بیشتری هم باید مخاطبان قصهگویی باشند. در روز نخست جشنواره، من دیدم که بیش از ۶۰۰هزار نفر شنونده و بیننده قصهها بودند. خب این خیلی خوب است و حالا دوستان در روزهای آینده آمار کلی بینندگان قصهگویی را منتشر خواهند کرد.
عمومیسازی قصهگویی اولویت کانون است
او با اشاره به این که عمومیسازی قصهگویی باید اولویت نخست اقدامهای ما باشد، بیان کرد: استفاده از ظرفیت قصهگویی در کنشگریهای اجتماعی؛ یک قصهگو مثل یک شاعر، مثل یک مداح یا یک نویسنده نباید نسبت به تحولات اجتماعی و داخلی و خارجی بیتفاوت باشد و حتما باید از ظرفیت قصهگویی برای جهتدهی به جریانهای اجتماعی و حتی مخاطبان استفاده کرد.
علامتی یادآور شد: این کاری که امسال شما انجام دادید و بخش قصههای ایثار و مقاومت را به جشنواره اضافه و در حمایت از کودکان مظلوم غزه و لبنان قصهگویی کردید، در همین عرصه کنشگری اجتماعی است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین با بیان اینکه نسبت به امر پژوهش و تولید قصه در زمینهها و موضوعهایی که کمتر قصه تولید شده است، باید اهتمام بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: اینکه در این جشنواره قصههای علمی شروع شده است، اتفاق مبارکی است، اما برای ماندگار شدن این مسیر باید تولید قصه کنید. این وظیفه بخش پژوهش دبیرخانه قصهگویی است. نکته دیگر این است که ما برای داوری قصهگویی نیاز به تولید دانش و نشر کتاب هستیم.
او در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد که فرایند جشنواره قصهگویی یک فرایند لایه به لایه است که از مراکز کانون در سطح شهر و روستا شروع میشود، به مرحله استان میرسد و بعد مرحله پایش ملی را طی میکند و در نهایت در ایستگاه پایانی به مرحله ملی و بینالمللی میرسد.
علامتی صمیمانه از تمامی مربیان کانون پرورش فکری، چه حاضران در مراسم و چه دریافتکنندگان صدا و تصویر، و تمامی زحمتکشان مراکز کانون تشکر و قدردانی کرد. همچنین از اعضای دبیرخانه قصهگویی، همکارانش در استان یزد، مسئولان و مقامهای محترم استان یزد، استاندار محترم و معاونان ایشان و ارشاد و... تشکر ویژه داشت.
میوه شیرین جشنواره، در یزد به بار نشست
او از این که بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی در آخرین روز بهمن در پایتخت قصهگویی، شهر جهانی یزد، شهر قنات و قنوت و قناعت و قصه برگزار میشود ابراز خرسندی کرد و یادآور شد امروز میوه شیرین آجشنواره به بار نشسته است.
او این آیین را یکی از بزرگترین آیینهای قصهگویی در جهان دانست که به نام جمهوری اسلامی ایران مزین شده است و قصهگویی را یک اقدام پیشگام فرهنگی خواند که آوردههای آن در عرصههای دیگر فرهنگی و هنری ظهور و بروز میکند.
علامتی تأکید کرد: قصهگویی یک تفنن نیست، بلکه یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرایند تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است. این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس مخاطب در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام میشود. قصهگویی یک اقدام ساده فرهنگی به نظر میرسد، آنقدر ساده که شاید برخی از ورود به این بخش خجالت بکشند، اما آثاری که از آن در جریان بر جای میماند، بسیار قابل توجه است.
او در ادامه به ترویج قصه و قصهگویی و مباحث و موضوعهایی که به همراه دارد، اشاره کرد و افزود: تقویت مهارتهای زبانی و ارتباطی در قصهگویی، بیان، ابزار انتقال معناست. حتی در قصهگویی اشاره هم بیانی به شکل دیگری است. وقتی ما قصهگویی را ترویج کنیم، آرام آرام و غیرمستقیم بچهها هم مهارتهای زبانی و ارتباطی خودشان را افزایش میدهند. یک نوجوان نقال، با چه تعداد واژه و لغت جدید آشنا میشود؟ قصهگویی چهقدر کمک میکند که درک مطلب قصهگو و حتی شنونده قصه افزایش پیدا کند.
مدیرعامل کانون ادامه داد: پرورش خلاقیت و تخیل، یکی از تعاریف قصهگویی این است که قصهگو با مهارت خودش بتواند مطلبی را که واقعی به نظر نمیرسد، در نظر مخاطب واقعی جلوه دهد. قصه سراسر خلاقیت و تخیل است و قصهگو سعی میکند این خلاقیت و این تخیل را پرورش دهد و برای مخاطب واقعیتپذیر نشان دهد. پس اثر قصهگویی پرورش تخیل است و این برای بچهها بسیار ضروری است. آموزش ارزشها و اخلاقیات، قصه و قصهگویی، ظرفی مناسب برای انتقال ارزشها و اخلاقیات است. از طریق قصه، بچهها با موقعیتهای مختلف اخلاقی مواجه میشوند و تصمیمگیری در آن صحنه را یاد میگیرند.
تقویت مهارتهای اجتماعی با قصهگویی
او با اشاره به این که تقویت مهارتهای اجتماعی از دیگر ویژگیهای قصهگویی است، گفت: قصهگو و قصهجو با قصه، درک بهتری از روابط اجتماعی پیدا میکنند و این باعث میشود که با دیگران بتوانند تعامل درستی داشته باشند. آشنایی با فرهنگ و تاریخ و تمدن قصه شما را سوار بر قالی زمان میکند و به این سو و آن سو میبرد. قصه، تجربه گذشته را امروز برای شما روایت میکند. این یک بستر مساعد برای توانمند کردن بچههاست. ما قصه عاشورا را به همین سبک روایتگونه و سینهبهسینه آموختهایم و با آن انس گرفتهایم. بچههای ما امروز که روز میلاد حضرت رقیه سلاماللهعلیها است را چگونه میشناسند؟ با همین قصههایی که درباره حضرت رقیه شنیدهاند.
او افزود: ایجاد علاقه به مطالعه، شاید یکی از دلایلی است که باعث شده در کانون قصهگویی ترویج شود، همین اثر مستقیم قصهگویی در افزایش نرخ مطالعه است. بچهها برای قصهگویی مجبور به مطالعه هستند و از سوی دیگر، کسی که قصهای میشنود، علاقهمند به پیگیری و مطالعه در آن زمینه میشود و از هر سو ظرفیت مطالعه افزایش مییابد. اینها آثار ویژهای از قصهگویی است.
او در پایان سخنان خود نیز گفت: به من گزارش دادند که در این روزهای جشنواره برخی از مدیران شبکههای سیما آمدند و در جشنواره حضور داشتند. از مدیران شبکه دو، پویا، شبکه سه و دیگران تشکر میکنم. از هنرمندانی که در جمع ما حضور یافتند سپاسگزارم. قصه و قصهگویی را باید به رسانه برد. ضریب رسانه داد و امروز ما این امر را آغاز کردیم. از همه همکارانم در استان یزد، همکارانم در ستاد و استانهای دیگر بسیار ممنونم.
بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی شامگاه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ در تالار مرکزی شهر یزد و با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد.