بالابردن کیفیت اجراهای جشنواره قصه‌گویی نیازمند سیاست‌گذاری علمی و داوری دقیق

محمد گودرزی‌دهریزی، قصه‌گو و منتقد نشست‌های نقد و بررسی آثار بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است سیاست‌گذاری‌های علمی و سازنده و داوری دقیق بر ارتقاء کیفیت آثار شرکت‌داده شده در این رویداد فرهنگی می‌افزاید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، او در این زمینه تاکید کرد: زمانی که جشنواره‌ها بر نقد و آموزش مستمر تمرکز می‌کنند، نتیجه در مرحله پایانی جشنواره به وضوح دیده می‌شود.

گودرزی در بررسی کیفیت اجراهای جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرایند محوربودن این  رویداد را یادآور شد و افزود: نمی‌توان به‌صورت کلی درباره کیفیت اجراها قضاوت کرد، در برخی سال‌ها شاهد اجراهای قوی هستیم و در سال‌های دیگر ممکن است افت کیفیت را مشاهده کنیم.

او ادامه داد: این موضوع به سیاست‌گذاری‌های علمی و سازنده بستگی دارد، زمانی که جشنواره‌ها بر نقد و آموزش مستمر تمرکز می‌کنند، نتیجه در مرحله پایانی جشنواره به وضوح دیده می‌شود.

این قصه‌گوی پیشکسوت هم‌چنین به نقش داوری در گزینش قصه‌گوهای واقعی اشاره کرد و افزود: «داوری یک مقوله کاملاً علمی است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. اگر در مراحل نخستین پایش‌های جشنواره در استان و منطقه آثار به درستی انتخاب نشود، ممکن است قصه‌های قوی حذف و قصه‌های ضعیف به مرحله بعدی راه پیدا کند.

گودرزی ادامه داد: پیشنهاد من به معاون فرهنگی کانون این است که سنجه‌های داوری پیش از برگزاری مرحله منطقه به مربیان و داوران آموزش داده شود تا دانش قصه‌گویی افزایش یابد و وحدت رویه ایجاد شود.

مرز قصه‌گویی با نمایش

گودرزی در ادامه به تفاوت قصه‌گویی و نمایش پرداخت و تأکید کرد: قصه در درجه اول باید قصه باشد و تمامی عناصر دیگر مانند ترفندهای نمایشی، شعر، آواز و ابزارها باید در خدمت قصه‌گویی قرار بگیرد. برخی قصه‌گوها به اشتباه فکر می‌کنند ترکیب قصه‌گویی با نمایش یک نوآوری است، در حالی که نوآوری حاصل مطالعه و شناخت است، نه بی‌اطلاعی، قصه‌گو باید به‌یاد داشته باشد که مخاطب برای شنیدن قصه آمده است، نه تماشای نمایش.

اهمیت باورپذیری قصه

این منتقد پیشکسوت یادآور شد: قصه‌گو باید قصه‌ای را که تعریف می‌کند، خودش باور کند تا بتواند مخاطب را نیز متقاعد کند. این باورپذیری تنها با تمرین و تکرار به دست می‌آید و اگر قصه‌گو به این مرحله برسد، مخاطب نیز قصه او را باور خواهد کرد.

عمومی‌سازی هدف جشنواره قصه‌گویی

گودرزی در پایان با تأکید بر اهمیت عمومی‌سازی رویدادهای فرهنگی، گفت: رویدادهایی مانند جشنواره قصه‌گویی باید به درون خانه‌ها کشیده شوند تا به دغدغه خانواده‌ها تبدیل شوند. قصه‌گویی نیاز طبیعی انسان‌هاست و مخاطب خاصی ندارد.

او پخش زنده جشنواره امسال در سکوی اینترنتی شاد را اقدام بسیار خوبی دانست و گفت: این امر امکان دسترسی همه مردم ایران به قصه‌ها را فراهم کرد.

جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور، هر ساله با حضور قصه‌گوهای برجسته از سراسر ایران برگزار می‌شود.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با هدف عمومی‌سازی قصه‌گویی و ترویج قصه‌گویی از شنبه ۲۷ بهمن به میزبانی شهر جهانی یزد با شعار راز قصه‌ها، ساز زندگیست آغاز و روز ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ با اعلام اسامی برگزیده ها به‌کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =