به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، جلسه نقد و بررسی کتاب «روز پیتزا» با مشارکت مربیان باشگاه کتابخوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در فضایی تخصصی و تحلیلی برگزار شد.
این نشست، که با هدف ارزیابی جامع ابعاد مختلف کتاب صورت گرفت، به یکی از مهمترین برنامههای کانون در ارتقاء کیفیت آموزشهای کتابخوانی تبدیل شد.
در این نشست ههصورت مجازی با حضور ۲۵ نفر از مربیان علاقمند برگزار شد؛ مربیان کانون در ابتدای جلسه به بررسی ویژگیهای ظاهری کتاب پرداختند؛ و طراحی جذاب صفحات و کیفیت چاپ آن را مورد تحسین قرار دادند.
با این حال، برخی نقدها نیز به جنبههایی از جمله مشکلات در صحافی و طراحی پشت جلد کتاب مطرح شد؛ که نیازمند بازنگری و اصلاحات بیشتر بود. به طور کلی، سایر جنبههای ظاهری کتاب در سطح مطلوبی ارزیابی شد.
در ادامه، تحلیل محتوای کتاب در کانون توجه قرار گرفت. مربیان به اهمیت پیامهای تربیتی و آموزشی کتاب اشاره کردند و بر این نکته تأکید داشتند؛ که «روز پیتزا» علاوه بر جنبههای سرگرمکننده، میتواند ابزاری مؤثر در آموزش مفاهیم ارزشمندی چون همدلی، حل مسئله، خودشناسی و تفاوتهای فرهنگی باشد. مربیان بر این باور بودند؛ که این کتاب بهویژه در کارگاههای کتابخوانی میتواند به معرفی اصول اخلاقی و تربیتی به کودکان و نوجوانان کمک کند.
در بخش بعدی، تحلیل تصاویر کتاب و ارتباط آنها با متن، محور بحثها قرار گرفت. مربیان تلاش کردند؛ تا با شناسایی خطوط اصلی داستان و کشف جزئیات پنهان در تصاویر و متن، به راهکارهایی برای بهبود شیوههای ارائه کتاب در کارگاههای آموزشی برسند.
این جلسه همچنین از منظر روانشناسی، علوم تربیتی و جامعهشناسی نیز مورد تحلیل قرار گرفت. مربیان با بهرهگیری از نظریههای معتبر در ادبیات کودک و نوجوان، به بررسی عمیقتری از پیامهای نهفته در کتاب پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را از ابعاد مختلف تحلیل کردند.
این نشست، که بفرصتی ارزشمند برای تبادل نظر و ارتقای مهارتهای نقد و بررسی کتاب در میان مربیان فراهم آورد. نظرات ارائهشده در این جلسه تأثیر چشمگیری در بهبود محتوای کارگاههای آموزشی کانون داشت و به غنیسازی تجربه کتابخوانی کودکان و نوجوانان کمک کرد.