به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، فریده گرامی مربی مسئول فرهنگی کتابخانه شماره ۹ کانون استان هر هفته اعضای کتابخانه که در مدارس حضوردارند را با اجرای برنامه های فرهنگی و امانت کتاب همراهی می کند.
وی این گونه توضیح داد که در روش اول که شروع کار از هفته ی کتاب و کتابخوانی آغاز شد. در ابتدا از مدرسه دخترانه شهید شفیعی، با توجه به علاقمند و همراه بودن معلم پایه سوم این کلاس انتخاب شد و تمام دانش آموزان کلاس عضو کتابخانه شدند. بعد از اتمام مراحل ثبت نام آن ها برای اعضای کتابخانه پوشه هایی با نام خودشان تهیه شد. هر هفته ۳ کتاب به همراه برگه های خلاصه نویسی که طراحی شده بود در پوشه ها گذاشته می شد و برای آن ها برده می شد. از اعضا می خواستیم که به اختیار خودشان دو کتاب را خلاصه نویسی کنند. در انتهای سال از برگه ها نمایشگاهی برپا می کنیم و به اعضایی که بیشترین کتاب را مطالعه کرده اند جایزه تعلق خواهد گرفت. این طرح از سمت برخی خانواده ها بسیار مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که حتی برخی از آن ها در طول هفته نیز به صورت حضوری به کتابخانه برای تعویض و گرفتن کتاب های دیگر مراجعه می کردند. در روش دوم علاوه بر امانت کتاب مربیان کتابخانه هم در مدرسه حضور پیدا می کنند و به اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی می پردازند.
در این طرح برنامه هایی همچون نشریه دیواری، کارگاه کاردستی، سفال وکارگاه ادبی برگزار می شود. در پایان سال تحصیلی نمایشگاهی در مرکز برپا می شود تا خانواده ها از آثار اعضا دیدن کنند. هدف از این طرح، افزایش سطح مطالعه دانش آموزان و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آشنایی خانواده ها با کانون پرورش فکری است. در ادامه ی این روند مدارس دیگر از جمله شاهد امیدهای انقلاب و مفتح نیز به همین صورت به طرح زنگ کانون در مدرسه اضافه شدند.