به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، صبح امروز جلسه هماندیشی طرح سیمرغ در راستای شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی شعر و داستان از بین دانشآموزان استان همدان با حضور کارشناسان اداره کل همدان و سرگروه ادبیات فارسی- اکرم سپهری، رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی- حامد عطاری و کارشناس تکنولوژی آموزشی- مریم نظرپور از اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه کارشناس آفرینشهای ادبی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدن با تعریف طرح کشوری سیمرغ اظهار کرد: این طرح به معنی شناسایی استعدادهای ادبی شعر و داستان در دوره اول متوسطه از بین دانش اموزان است.
لیلا نورمحمدیان منظر ادامه داد: در وبیناری کشوری که توسط کانون و آموزش و پرورش برگزار شد قرار بر این بود که هر مدرسه یک استعداد شعر و یک استعداد داستان را به سرگروههای ادبیات فارسی اداره کل آموزش و پرورش معرفی کنند و در استان همدان نیز این اتفاق صورت گرفت.
وی با تشریح مراحل صورت گرفته برای شناسایی این استعدادهای ادبی خاطرنشان کرد: طبق فعالیت صورت گرفته در نیمه دوم سال تا به امروز تعداد ۲۷۰ نفر دانشآموزان با استعداد ادبی توسط سرگروه ادبیات فارسی به واحد آفرینشهای ادبی معرفی شد.
کارشناس آفرینشهای ادبی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدن بیان کرد: همچنین تعداد ۱۳۹ نفر دانشآموز توسط کارشناس تکنولوژی آموزشی به ما معرفی شد که در مجموع تعداد این افراد به ۴۵۰ نفر رسید.
وی به تشکیل گروه سیمرغ در پیام رسن ایتابرای ۲ گروه دختران و پسران اشاره و تصریح کرد: این گروه به منظور اطلاع رسانی، ارسال فراخوانهای ویژه ادبی، اطلاع از روند پیشرفت طرح و دسترسی سریعتر به اعضا تشکیل شد.
نورمحمدیان به تشریح روند شناسایی دانشآموزان و ارسال لیست به واحد ادبی کانون پرداخت و گفت: وبیناری در اواخر بهمن ماه با موضوع طرح سیمرغ برای کارشناسان ادبی کانون در سراسر کشور برگزار و در آن وبینار بر واژه باشگاه تأکید فراوان شد.
وی با بیان اینکه سیمرغ یک طرح و ایده جدید است و قطعا هر طرحی هنگام شروع در اجرا نواقص و یا خطاهایی خواهد داشت، افزود: اما تلاش همه ما بر این است که در طول فرایند اجرا و یا پیش از اجرا تا جاییکه بتوانیم مسائل و موارد را بررسی و رفع کنیم.
کارشناس ادبی کانون همدان به آموزش اعضای سیمرغ اشاره و تصریح کرد: در ابتدا عضویت این دانشآموزان در کانون باید صورت بگیرد که در همه شهرستانها و برخی از شهرهای همدان مراکز کانون فعالیت دارند.
وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که در مرحله شناسایی و معرفی این استعدادهای ادبی گاهی عضوی فقط صرفا علاقهمند به نوشتن شعر و داستان است که اشکالی ندارد و ممکن است هنگام مواجه با فضای کتابخانه و یا آشنایی با فعالیتهای هنری و فرهنگی کانون جذب یک رشته و فعالیت دیگر کانون شود و در مراکز کانون و با تشخیص مربیان راه و مسیر خود را پیدا کند.
نورمحمدیان گفت: همه این اعضا پس از شناسایی و سطح بندی ممکن است جذب کارگاه نوشتن خلاق، تعدادی جذب کارگاه داستاننویسی و یا به شکل حرفهایتر وارد انجمنهای ادبی شوند.
وی ادامه داد: تعدادی هم مابین هستند یعنی نه مبتدیاند و نه حرفهای که این افراد باید وارد باشگاه سیمرغ شوند و تحت تعلیم اساتید ادبی قرار بگیرند تا بتوانند پس از طی کردن مسیر آموزش، راه خود را پیدا کنند و حتی عضو باشگاه قاف (قله ادبیات و فرهنگ) شوند.
نورمحمدیان به افتتاح باشگاه سیمرغ با همکاری آموزش و پرورش همدان اشاره و خاطرنشان کرد: جایگاه آماری همدان در سیمرغ در کشور خوب است و ما در این جا جمع شدهایم که تصمیم نهایی برای این موضوع بگیریم و زمان افتتاح باشگاه و شروع کار رسمی را مشخص کنیم.
در ادامه این جلسه رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی ضمن تشکر از فعالیتهای مختلف کانون در مدارس اظهار کرد: اگر فرصت بر معرفی بیشتر دانشآموزان وجود دارد میتوانیم با تمرکز بیشتری این کار را انجام دهیم.
حامد عطاری با تمرکز بر روی نواحی ۱ و ۲ همدان برای استعدادیابی گفت: پژوهسراهای دانشآموزی یک ظرفیت بسیار خوبی است و هر ساله جشنوارهها و مسابقات مختلفی از سوی پژوهسرا صورت میگیرد و یکی از گرایشهای آن ادبی است و طبق آخرین آمار استقبال بسیار خوبی از بخش ادبی صورت گرفته خصوصا در شهرستان کبودراهنگ که آمار به ۱۱۶۵ نفر دانشآموز در بخش ادبی شرکت کردهاند.
وی با بیان اینکه میتوانیم این تعداد آمار را مبنای کار قرار دهیم و از روی این افراد استعدادیابی کنیم و از پژوهشسرای دانشآموزی استفاده کنیم و استعلام بگیریم.
عطاری ادامه داد: این اداره آمادگی لازم در جهت همکاری برای افتتاح باشگاه سیمرغ را دارد و سعی میکنیم از ظرفیت دبیران ادبیات که علاقمند به همکاری در باشگاه سیمرغ دارند استفاده کنیم.
در پایان کلیپی از خلاصه فعالیت باشگاه قاف در تابستان 1403 برای میهمانان به نمایش درآمد.