طرح «نماد» تعهدی ملی برای واکسینه‌سازی فرهنگی دانش‌آموزان است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست بررسی اجرای طرح نماد در استان سیستان و بلوچستان گفت: نماد یک کد ملی تربیتی در عرصه فرهنگی کشور است و اگر به آن تنها به‌عنوان یک پروژه یا برنامه اجرایی نگریسته شود، به نتایج مطلوب نخواهیم رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،  حامد علامتی که به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش و برای بازدید از مدارس هدف طرح نماد(نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، به‌منظور شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و روانی در بین دانش‌آموزان) به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است، روز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ در نشستی با  معاون دادستان عمومی و انقلاب زاهدان و برخی از مسئولان استانی تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما گاه نقش و مسوولیت دستگاه‌ها در حوزه‌ی تربیتی و فرهنگی به‌طور دقیق مشخص نشده و همین امر باعث شده خروجی نشست‌ها و برنامه‌ها تنها به تولید گزارش‌های رنگارنگ و بدون اثر منتهی شود.

او ادامه داد: همه‌ی نهادها در زمینه پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان آمارهای خوبی ارائه می‌دهند، اما واقعیت این است که درصد بسیار کمی از دانش‌آموزان از این ظرفیت‌ها بهره‌مند می‌شوند.

علامتی با تأکید بر این‌که طرح نماد یک تعهد ملی برای مراقبت از آینده‌سازان کشور است، گفت: این طرح بر سه محور اصلی شناسایی (غربالگری و تشخیص زودهنگام)، مداخله (ورود مشاوران و مراکز حمایتی) و پشتیبانی (از سوی مدارس و نهادهای مرتبط) استوار است و هدف آن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پیش از وقوع یا مداخله مؤثر در مراحل اولیه است.

او با بیان این‌که حتی یک مورد خودکشی در میان دانش‌آموزان، بسیار تلخ و نگران‌کننده است، اظهار داشت: ریشه بسیاری از آسیب‌ها در مشکلات روانی، خانوادگی یا اجتماعی نهفته است که باید از منظر علمی بررسی و مدیریت شود. این‌که حادثه‌ای مقابل مدرسه رخ دهد، اگرچه در حوزه مدرسه نیست، اما نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم؛ چرا که ما در برابر انسان‌بودن خودمان مسوولیم.

طرح «نماد» تعهدی ملی برای واکسینه‌سازی فرهنگی دانش‌آموزان است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع آسیب‌های اجتماعی و هم‌چنین پیگیری مستمر دولت در این‌باره گفت: وزیر آموزش و پرورش به‌طور شخصی هر هفته نشست‌های ویژه‌ای با مدیران کل برای رصد آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌کند. این نشان می‌دهد که موضوع، دغدغه‌ای جدی در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری کشور است.

او تصریح کرد: امروز اجرای طرح نماد با وجود برخی چالش‌ها، نظام‌مندتر شده و دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است. تجربه نشان داده که اجرای موفق در مدارس، منجر به واکنش مثبت و همراهی بیشتر مدیران و معلمان شده است.

علامتی با قدردانی از هم‌دلی موجود در سیستان و بلوچستان، خواستار توجه ویژه به این استان در اجرای طرح نماد شد و گفت: این استان ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی بسیار بالایی دارد و لازم است با برنامه‌ریزی متناسب با زیست‌بوم محلی، اجرای طرح را از ناحیه یک آموزش و پرورش زاهدان آغاز و به کل استان تعمیم دهیم.

او از تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بهزیستی، بهداشت، نیروی انتظامی و رسانه‌ها خواست تا در چارچوب وظایف ذاتی خود، به آموزش و پرورش کمک کنند.

علامتی افزود: به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش، تمامی ظرفیت‌های ملی را برای حمایت از اجرای کامل و موثر این طرح در سیستان و بلوچستان  به کار خواهم گرفت.

طرح «نماد» تعهدی ملی برای واکسینه‌سازی فرهنگی دانش‌آموزان است

صدای واقعیات سیستان و بلوچستان را بشنوید

در این نشست معاون دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در امور حقوق عامه با اشاره  به نگرانی‌ها از  گسترش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان گفت: نظام مراقبت اجتماعی در ٢ سال اخیر گام‌های مؤثری برداشته اما تداوم این مسیر در سال ۱۴۰۴ نیازمند عزم ملی و درک دقیق‌تر از شرایط خاص استان است.

ابوالفضل احمدزاده با بیان این‌که دانش‌آموزان استان از سنین پایین درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند، اظهار کرد: نمی‌توان وضعیت دانش‌آموزی در' سیستان و بلوچستان را با استان‌های برخوردار مقایسه کرد؛ کودکی که در برخی مناطق آسیب‌پذیر زندگی می‌کند، ممکن است هر روز در مسیر مدرسه با صحنه‌های مصرف مواد مخدر، خشونت یا فقر روبه‌رو شود.

معاون دادستان زاهدان تصریح کرد: در حالی‌که در تهران، دانش‌آموزان با سرویس به مدرسه منتقل می‌شوند، در زاهدان دانش‌آموزان مناطق حاشیه‌نشین ناگزیرند مسیرهای طولانی را پیاده طی کنند و در همین مسیرها شاهد صحنه‌هایی از واقعیت‌های تلخ اجتماعی هستند.

احمدزاده ادامه داد: پدیده‌هایی هم‌چون کودکان کار، بازماندگان از تحصیل، اعتیاد در خانواده، طلاق شرعی و قانونی، دسترسی آسان به مواد مخدر، و حتی موارد نگران‌کننده‌ای همچون آدم‌ربایی و سوءاستفاده از کودکان از جمله آسیب‌هایی است که بسیار نگران‌کننده است.

طرح «نماد» تعهدی ملی برای واکسینه‌سازی فرهنگی دانش‌آموزان است

او با تأکید بر این‌که بسیاری از این مشکلات به راه‌حل‌های بومی نیاز دارند، گفت: نسخه‌هایی که برای استان‌هایی چون اصفهان یا تبریز نوشته می‌شود، در سیستان و بلوچستان کارایی ندارد. مثلا این‌جا خانواده‌هایی با ۱۲ تا ۴۰ فرزند زندگی می‌کنند و الگوی فرزندآوری و سبک زندگی متفاوتی دارند که باید در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود.

معاون دادستان زاهدان به اقدام دادگستری سیستان  و بلوچستان در راه‌اندازی مجتمع «شوق زندگی» برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: این مرکز یکی از گام‌های اولیه برای پاسخ به مشکلات کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده بوده است، اما هنوز استقبال گسترده‌ای از آن نشده و نیازمند حمایت و همکاری بیشتر دستگاه‌ها هستیم.

او با تأکید بر ضرورت شنیدن «صدای واقعیات سیستان و بلوچستان» گفت: بسیاری از دانش‌آموزان این استان هنوز به جای مدرسه، به مکتب‌خانه می‌روند، چرا که خانواده‌های آن‌ها اعتقادی به آموزش رسمی ندارند. ما استان محرومی نیستیم؛ اما این استان مظلوم واقع شده و باید عینیات آن دیده و درک شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha