حضور کارکنان کانون کرمانشاه در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان استان

جمعی از مسئولان و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان، که هم‌زمان با سفر رییس جمهور و هیئت دولت در استان برگزار شد، حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، جمعی از مسئولان و کارکنان کانون استان در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان، که هم‌زمان با سفر رییس جمهور و هیئت دولت در استان برگزار شد، عصر روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در سالن آمفی‌تئاتر مرکز فرهنگی هنری آفرینش، حضور یافتند.

به نقل از خبرگزاری فارس وزیر آموزش‌وپرورش در نشست صمیمانه مقام عالی وزارت در جمع فرهنگیان استان کرمانشاه خاطرنشان شد: ۳۴ سال در حرفه معلمی فعالیت داشته و همواره در کلاس‌های درس حضور داشتم، همواره تلاش نمودم ارتباط خود را با معلمان، مدارس و مدیران حفظ کنم، او تأکید می‌کند که عشق به معلمی در وجودش باقی‌مانده و حتی در بهترین فرصت‌های استخدامی، ترجیح دادم معلم بمانم.

 علیرضا کاظمی از آرزوی دیرینه معلمان و اولویت قرارگرفتن آموزش‌وپرورش در مجلس صحبت کرد و گفت: ابراز امیدواری کردم که این آرزو محقق شود، برای اولین‌بار در ۴۶ سال گذشته، آموزش‌وپرورش را در صدر اولویت‌های کشور قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: رویکرد و گفتمان غالب در نظام آموزش‌وپرورش اهمیت دارد و مهم‌ترین دغدغه معلمان، تعلیم‌وتربیت باشد، ضرورت حفظ گفتمان محبت، مهربانی، همبستگی و آرامش در خانواده و جامعه آموزش‌وپرورش تأکید گردد و تلاش‌ها بر رفع مشکلات مالی و مطالبات فرهنگیان است.

وزیر آموزش‌وپرورش ابتدا به دو بخش مأموریت خود اشاره کرد و گفت: که یکی از آن‌ها مربوط به پیگیری‌های محکم، سخت‌گیرانه و مداوم در حوزه خدمات است، در بخش بودجه‌ای، امسال برای اولین‌بار در ده‌سال گذشته، رشد ۶۷ درصدی در بودجه آموزش‌وپرورش صورت‌گرفته است.

حضور کارکنان کانون کرمانشاه در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان استان

کاظمی ادامه داد: سرانه‌های مدارس ۱۳۰ درصد افزایش‌یافته است که نشان‌دهنده بهبود قابل‌توجه در تأمین منابع مالی است، در حوزه اداری، موضوعاتی مانند استخدام نیرو، تأمین و ساماندهی نیروی انسانی موردتوجه قرار گرفته است و رفع مشکل رتبه‌بندی ۲۳۰ هزار نفر از همکاران انجام شده است که در اعتراضات مربوط به آن رسیدگی نشده بود، اما با تلاش‌های انجام شده، آیین‌نامه مربوطه در دست بررسی دولت است و انتظار می‌رود در هفته آینده نتایج مثبتی حاصل شود.

وی ادامه داد: امسال مجوز استخدام ۸۵ هزار نیروی انسانی صادر شده است که بر اساس نیاز مناطق و سهمیه‌های توزیع شده، استان‌ها نیرو جذب می‌کنند، تلاش‌هایی برای ارتقای شرایط معلمان، از جمله بهبود وضعیت مسکن، تسهیلات و بیمه، صورت‌گرفته است.

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: برنامه‌هایی برای ایجاد مراکز رفاهی و در اختیار قراردادن خانه‌های معلم برای عموم جامعه معلمان در دست اجرا است، همچنین، تلاش می‌شود مدارس و امکانات آموزشی به شکل ممکن بهبودیافته و در اختیار معلمان قرار گیرد، تا آنان بتوانند بدون دغدغه‌های اضافی، به وظایف خود بپردازند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در شش‌ماهه اول سال گذشته، ۷.۵ میلیارد تومان در فضای آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری شد که این رقم در نیمه اول امسال به ۱۱.۷ میلیارد تومان رسیده است، و رئیس‌جمهور اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری در راه فضای آموزش‌وپرورش است.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه برنامه‌های خود در استان کرمانشاه در جمع فرهنگیان این استان تاکید کرد: سیاست‌ها و اولویت‌های کلان در نظام آموزش‌وپرورش، ضرورت تمرکز بر تربیت صحیح دانش‌آموزان در راستای سند تحول بنیادین است.

حضور کارکنان کانون کرمانشاه در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان استان

کاظمی موضوع نیروهای نهضتی و طرح امین و پیش‌دبستانی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: ضرورت امتیازبندی و انتخاب این نیروها بر اساس نیاز در استان‌ها تأکید می‌گردد، با این هدف که نیروهای باکیفیت و آموزش‌دیده در حوزه‌های مختلف جذب گردند، دوره پیش‌دبستانی به‌عنوان طلایی‌ترین دوره تربیتی است که این دوره باید به‌عنوان پایه‌ای محکم برای تربیت انسان‌های محبت‌آمیز و سالم موردتوجه قرار گیرد. 

وی افزود: درگذشته از اهمیت تربیت در دوران کودکی غفلت شده است و باید توجه بیشتری به این دوره در آینده معطوف شود و بر ضرورت پوشش گسترده و باکیفیت دوره ابتدایی تأکید گردد، باید معلمان، فضاها و سرانه‌های آموزشی در این دوره به بهترین شکل فراهم شود تا کیفیت آموزش ارتقاء یابد.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: معتقد هستم که هرگونه کم‌کاری در دوره ابتدایی، در آینده مشکلات جدی ایجاد می‌کند و نباید این دوره را نادیده گرفت، توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در اولویت باشد که با وجود افتتاح هنرستان‌ها، هنوز مشکل بیکاری و بی‌مهارتی در جامعه وجود دارد، زیرا بسیاری از فارغ‌التحصیلان مهارت‌های لازم را ندارند؛ بنابراین، سیاست توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باید در اولویت قرار گیرد و از ظرفیت‌های برون‌سپاری و همکاری‌های بیرونی بهره‌مند شد.

کاظمی بر فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی برای سلامت، سعادت و تعالی هویت نسل آینده تأکید کرد و تصریح کرد: این فعالیت‌ها باید در کنار آموزش‌های علمی و فنی قرار گیرند تا نسل آینده بتواند در جامعه نقش مؤثری ایفا کنند، مدیران آموزش‌وپرورش خواسته می‌شود که شاخص‌های حیاتی و کلیدی را تعیین و با رؤسا و مدیران پیمان ببندند تا این سیاست‌ها به‌صورت عملیاتی و مؤثر اجرا شوند و نتیجه مطلوب حاصل گردد.

وی نقش تربیتی خانواده و جامعه در زمینه آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید قرار داد و معتقد است: درگذشته، خانواده نقش اصلی در تربیت کودکان را داشت و پس از آن مدرسه و جامعه نقش‌های بعدی را بر عهده دارد، اما در حال حاضر، به دلیل غفلت از نظام تربیتی خانواده و همچنین تسلط فضای مجازی و فضای جامعه، نقش اصلی تربیت به سمت فضای مجازی و دوستان سوق یافته است، و این درحالی‌که نقش خانواده و جامعه کاهش‌یافته است. این وضعیت به دلیل ناتوانی در نظارت، هدایت و واپایش است و منجر به تولید آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

حضور کارکنان کانون کرمانشاه در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان استان

کاظمی تصریح کرد: اهمیت به رویکردهای پیشگیرانه، مداخله‌ای و درمانی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نیازمند توجه جدی به این حوزه است، باید روش‌های آموزش را تغییر داد و به دوره‌های حضوری، کارگاهی و میدانی بازگشت، تا اثرات ملموسی در خود و دیگران مشاهده شود.

وی گفت: آموزش و تربیت نقش اساسی در ساختن آینده کشور دارد و هیچ فردی نباید در این زمینه کوتاهی کند، به‌ویژه مدیرکل که باید پیگیر حل مشکلات استان باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش از برنامه‌های کلیدی و اساسی رئیس‌جمهور برای توسعه آموزش گفت و ادامه داد: رئیس‌جمهور باور دارد که با ساخت ۱۵۰۰ کلاس و حل مشکلات مدارس، مسائل آموزش‌وپرورش برطرف می‌شود و از اتکا به بودجه‌های دولتی و خیرین گام خوبی برمی‌داریم، در شش‌ماهه اول سال گذشته، ۷.۵ میلیارد تومان در فضای آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری شد که این رقم در نیمه اول امسال به ۱۱.۷ میلیارد تومان رسیده است، و رئیس‌جمهور اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری در راه است.

کاظمی ادامه داد: معلم نقش کلیدی دارد و باید توانمندی‌ها، صلاحیت‌ها و مهارت‌های لازم را داشته باشد، در حوزه آموزش ابتدایی، تلاش‌هایی برای تحول در روش‌های تدریس و آموزش فعال صورت‌گرفته است، و معلمان با مشارکت در تولید محتوا و اجتماعات یادگیری، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت ایفا کنند.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش عصر چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در سفر دوروزه به کرمانشاه در نشست صمیمانه با فرهنگیان استان با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات دولت در استان کرمانشاه برای بهبود وضعیت آموزشی، ورزشی و زیرساختی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در این استان نسبتاً مناسب است اما مدارسی وجود دارد که نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

حضور کارکنان کانون کرمانشاه در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان استان

وی تأکید کرد: در این استان، حدود ۳۷ هزار کلاس با بیش از ۳۵ دانش‌آموز در هر کلاس وجود دارد که برنامه‌هایی برای بهبود این وضعیت در نظر گرفته شده است.

کاظمی افزود: در حوزه بودجه، دولت قصد دارد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای دانشگاه فرهنگیان، ۴۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس فرسوده، ۳۵۰ میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس، ۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های استانی و ۲۰۰ میلیون تومان برای استانداردسازی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی اختصاص دهد، این منابع از طریق کمک‌های دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه‌وبودجه تأمین می‌شود و هدف از آن تغییر وضعیت استان است.

وی همچنین ادامه داد: بناست برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی در مدارس اجرا شود از جمله ساخت ۳۱ زمین چمن مصنوعی، ۴۵ کلاس تربیت‌بدنی، تکمیل دو سالن ورزشی و تجهیز ۷۰۰ مدرسه به وسایل ورزشی با اعتبار سه و نیم میلیارد تومان. 

کاظمی گفت: هدف از این اقدامات، ارتقای کیفیت آموزش و تربیت‌بدنی با رویکرد مردمی است و تأکید شده که این پروژه‌ها تنها ساخت‌وساز نیست، بلکه ترویج فرهنگ آموزش و جایگاه مدرسه و معلم در جامعه است.وی تصریح کرد: ساخت مرکز رفاهی در قصرشیرین و کمک به ساخت مراکز درمانی و فضاهای موردنیاز زائران اربعین در مسیر قصرشیرین نیز در دست بررسی است .

کاظمی گفت: در حوزه فناوری، هوشمندسازی مدارس به‌صورت ساختارمند پیگیری می‌شود، و قرار است در هر منطقه یک مدرسه ابتدایی محروم، کامل هوشمند شود، این شامل تجهیزات مدرن، فراتاب‌ها، میز و صندلی‌های به‌روز و آموزش معلمان نیز است تا فرایند آموزش هدف‌مند و مؤثرتر انجام شود.

حضور کارکنان کانون کرمانشاه در نشست وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان استان

سلیمان محبی مدیرکل آموزش‌وپرورش کرمانشاه از اختصاص ۱۷۰۰ میلیارد به بازسازی مدارس کرمانشاه در سفر رئیس جمهور خبر داد و گفت: خوشبختانه یک هزار و ۷۰۰ میلیارد اعتبار در زمینه بازسازی مدارس فرسوده کرمانشاه در نظر گرفته شده است. ریاست محترم جمهوری اهمیت خاصی به آموزش‌وپرورش می‌دهد و در اولویت قرار داشته که از جمله می‌توان به نهضت توسعه مدارس اشاره کرد که استان کرمانشاه در این زمینه در وضعیت خوبی قرار دارد.

در ادامه چالش‌ها و دغدغه‌های نمایندگان فرهنگیان استان کرمانشاه طرح شد و وزیر آموزش و پرورش توضیحات لازم را در خصوص مباحث گفته شده، ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha