به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، آیین پایانی بخش علمی بیستوششمین جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری روز دوشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۴ با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، سیدعالیه قوامی دبیر بیستوششمین جشنواره قصهگویی، سعید عزیزیان مدیر کل آموزش و پژوهش کانون، ویدا ملکی سرپرست کانون استان تهران، فروهر معدنی مدیر کل آفرینشهای فرهنگی کانون و داوران بیستوششمین جشنواره قصهگویی در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
تفکیک بخش رقابتی و علمی جشنواره قصهگویی
فرهاد فلاح ضمن قدردانی از دستاندرکاران جشنواره قصهگویی گفت: از دوره بیستوپنجم جشنواره قصهگویی تفکیکی بین بخش علمی و رقابتی جشنواره ایجاد کردیم تا جایگاه بخش علمی جشنواره حفظ شود. ثبت ملی قصه و قصهگویی و بحث دبیرخانه و پایتخت قصهگویی را در دو سه سال اخیر داشتیم.
فلاح با بیان اینکه حضور استادان بهنام قصه و قصهگویی را در جشنواره داشتیم، افزود: این عزیزان بزرگترین سرمایه برای کانون هستند و امیدواریم از نگاه و ظرفیت آنها بیشتر استفاده کنیم. موضوع قصه و قصهگویی به عنوان حرکت پایه فرهنگی میتواند در فعالیتهای فرهنگی و هنری تاثیرگذاری داشته باشد.
او با اشاره به اینکه رویکرد جشنواره باید تعیین سیاستها و اقتضاءهای قصه و قصهگویی در جامعه باشد: عنوان کرد: باید از جنبه رقابتی جشنواره پرهیز کنیم. تلاش کنیم برگزاری جشنواره قصه و قصهگویی به ترویج و عمومیسازی قصهگویی در جامعه کمک کند.
ضرورت تفکیک بین قصه و قصهگویی در پژوهش، برنامهریزی، مطالعات راهبردی
معاون فرهنگی کانون با بیان اینکه ۲۸۰ قصه در قرآن برای هدایت انسانها آمده است، گفت: با رشد زیست دیجیتال حضور قصه در خانوادهها کمرنگ شده است. ما باید جریان قصهگویی را به این سمت ببریم که قصهگویی تسهیل شود و خانوادهها بدانند که با قصهگویی میتوانند اثرگذاری داشته باشند.
فلاح اظهار داشت: باید بین قصه و قصهگویی بهویژه در حوزه برنامهریزی، مطالعات راهبردی و کارهای پژوهشی تفکیک قائل باشیم و نگاه ما در دبیرخانه باید به هر دو باشد. ما از هر جریان پژوهشی که بتواند قصه و قصهگویی را تقویت کند، حمایت میکنیم.
نظام مسائل حوزه قصه و قصهگویی باید تسهیل شود
او با بیان اینکه نقشه دقیقی برای نظام مسائل قصه و قصهگویی نداریم، تصریح کرد: ما یک موضوع داریم و یک مسئله. موضوع مثل قصه برای کودکان اما مسئله یعنی پرسش و چالشی پیش روی ماست. نظام مسائل حوزه قصه و قصهگویی را باید تسهیل کنیم زیرا نظام مسائل جامعی برای این حوزه نداریم. اگر این نظام طراحی شود دست بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان باز میشود.
معاون فرهنگی کانون اظهار داشت: دبیرخانه قصه و قصهگویی باید موضوعهای این حوزه را به مسئله تبدیل کند، نظام مسائل قصهگویی باید استخراج شود و در مرحله سوم اقدامهای مناسب برای پاسخ به این سوالاها داشته باشیم. بخش علمی جشنواره قصهگویی میتواند مرحله سوم را انجام دهد.
رئیس بیستوششمین جشنواره قصهگویی با اشاره به ورود هوش مصنوعی در عرصه قصه و قصهگویی بیان کرد: بزرگترین آسیب هوش مصنوعی در این حوزه خارجشدن قصه از محتوای اصیل و دور شدن از فرهنگ جامعه است. در جشنواره ۲۷ و ۲۸ قصهگویی باید یک رویکرد جدی نسبت به هوش مصنوعی و قصه داشته باشیم.
تاثیرگذاری هوش مصنوعی بر قصه و قصهگویی
فلاح با اشاره به اینکه هوش مصنوعی از چهار حوزه در قصه تاثیر میگذارد، گفت: اول اینکه تولید قصه به دور از میراث مکتوب و فرهنگ اصیل ماست. دوم اینکه باید هوش مصنوعی را به عنوان قصهگو استفاده کنیم. چهطور میتوانیم دستیارهای هوش مصنوعی بسازیم طوریکه قصه بر اساس فرهنگ اصیل ما باشد؟
او ادامه داد: رویکرد سوم هوش مصنوعی این است که مربی قصه و آموزش قصهگویی را دنبال میکند. ما باید بتوانیم از هوش مصنوعی در تحلیلگری قصهگویی استفاده کنیم. میتوانیم در جشنوارههای بعدی دستیارهای هوش مصنوعی داشته باشیم. باید بررسی کنیم که این دستیارها چه مختصاتی باید داشته باشد. این کار علمی است که نیاز به برنامهریزی، مهندسی و پژوهش دارد.
ضرورت تحلیل رویکردهای هوش مصنوعی در قصه و قصهگویی
رئیس بیستوششمین جشنواره قصهگویی خاطرنشان کرد: باید در بخش علمی جشنواره قصهگویی چهار رویکرد هوش مصنوعی در مورد قصه و قصهگویی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر در این زمینه سرمایهگذاری نکنیم ضربه میخوریم.
او ادامه داد: قصهگویی رویکردی است که در نظام آموزشی و تربیتی ما میتواند باعث رشد بچهها شود. از دل قصه، داستان، نمایشنامه، فیلمنامه، موسیقی، هنرهای تجسمی، بازیها و خاطرات نوستالژی استخراج میشود.
قصهگویی در کلیه فعالیتهای کانون جریان دارد
بر اساس این گزارش، سیدعالیه قوامی، دبیر بیستوششمین جشنواره قصهگویی ضمن تشکر از همه دستاندرکاران جشنواره قصهگویی کانون گفت: قصهگویی در کانون تنها برگزاری جشنواره در یک مقطع و محدوده خاص نیست. قصهگویی در همه فعالیتهای کانون و لحظه به لحظه برنامههای اعضا جریان دارد. قصه فرایندی است که نمیتوانیم خود را از آن جدا بدانیم.
قوامی ضمن تشکر از تمام شرکتکنندگان، داوران بیستوششمین جشنواره قصهگویی و همچنین بخش آموزش و پژوهش کانون گفت: با تلاش دوستان و همکاران چراغ قصه و قصهگویی زنده نگه داشته شده و به بیستوششمین دوره جشنواره قصهگویی رسیدیم.
پخش موشنگرافی بخش علمی جشنواره قصهگویی، قصهگویی آسیه رحمتی و قرائت بیانیه هیئت داوران از سوی رضا محمد بابایی، معرفی برگزیدگان و رونمایی از جلد ۳ و ۴ جستارنویسی از جمله برنامههای آیین پایانی بخش علمی بیستوششمین جشنواره قصهگویی بود که روز دوشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد.