به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، چهارمین نشست تخصصی گلستانخوانی از سوی واحد آفرینشهای ادبی روز شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ با حضور مدیر کل استان، کارشناسان ادبی و تمامی مربیان فرهنگی، ادبی و هنری در فضای اسکای روم برگزار شد.
در این نشست روحالله واحد، مدیرکل کانون استان ضمن قدردانی از تلاش تاثیرگذار مدرس کارگاه در علاقهمندسازی همکاران استان نسبت به برگزاری کارگاههای گلستانخوانی و ایجاد انگیزه در آنان در راستای توسعه، ترویج و تقویت زبان و ادبیات فارسی گفت: برگزاری نشستهای خوانش متونکهن با عناوین «شنبههای گلستانخوانی»، «یکشنبهها با عطار» و «دوشنبهها با سعدی» با دعوت از اساتید مطرح زبان و ادبیات فارسی از برنامههای در نظر گرفته شده برای تابستان ۱۴۰۴ در استان میباشد.
مدرس این نشست در ادامهی مطالب جلسهی قبل گفت: درهم خوانی متن از مهمترین معضلاتیست که منجر به گریز نوجوانان از مواجهه با متون کهن میشود.
اسماعیل اللهدادی تاکید داشت: عدم تسلط نوجوانان بر متن گلستان هنگام خوانش، عدم رعایت علایم نگارشی و ناآشنایی با کاربرد این علایم در خوانش متون و عدم درک مطلب یا پیام حکایتها، از جمله مهمترین علتهاییست که باعث میشود نوجوانان نتوانند با متن، ارتباط برقرار کنند. وی در ادامه گفت: مخاطب نوجوان، زمانی میتواند با یک متن ارتباط برقرار کند که بتواند خوانش صحیحی از آن داشته باشد، چرا که درستخوانی مقدمهی انتقال حس است.
اللهدادی افزود: یکی دیگر از دلایل بیرغبتی نوجوانان نسبت به متون کهن این است که زبان نوجوانان امروزی، اغلب زبان معیار است و با زبان و نثر هفتصدسال پیش فاصلهی چشمگیری دارد و وظیفه و هنر مربی این است که بتواند با استفاده از حکایتهای مناسب، جذاب و طنزگونه؛ این شکاف نسلی را به حداقل برساند.
مدرس گلستانخوانی گفت: برای آن که بتوانیم نوجوانان را وارد حیطهی ادبیات و به ویژه فضای متون کهن کنیم لازم است تا در اولین گام با استفاده از سادهترین و راحتترین حکایتهای گلستان، زمینهی ارتباطگیری آنان را با متن فراهم سازیم؛ زیرا تا زمانی که ارتباط ایجاد نشود هیچگونه آموزشی نیز اتفاق نخواهد افتاد.
شاعر و نویسندهی کودک و نوجوان، سطحی بودن ادبیات نوجوانان نسل حاضر را یکی دیگر از مشکلات عمدهی آنان برشمرد و افزود: با چنین سطحی از ادبیات، ارتباطگیری با ادبیات فاخر و استوار گذشته قدری مشکل خواهد بود.
وی ضمن مرور سلسله مباحث جلسههای قبل، راهکارهایی را جهت علاقهمندسازی نوجوانان به خوانش گلستان ارائه کرد که برخی از مهمترین آنها عبارت بودند از: ۱_خوانش حکایتهای ساده و موجز که لازم است مربی در هر صورت تسلط کامل بر محتوا داشته باشد.
۲_ نقش اصلی در کارگاههای خوانش متن به عهدهی نوجوانان گذاشته شود و مربی بیشتر نقش تسهیلگر داشته باشد.
۳_ تشکیل گروههای مجازی و ارسال حکایتها برای نوجوانان(قبل از برگزاری نشست اصلی).
۴_به منظور جلوگیری از ایجاد اضطراب در اعضا بهتر است خوانش متون در کارگاهها به صورت کاملا داوطلبانه اتفاق بیفتد و سعی کنید هنگام خوانش از بچهها بخواهید تا در مورد حکایت، پیام آن، معنی لغات و...گفت و گو نمایند.
۵_رعایت علایم نگارشی، به خصوص توجه به مکثها در هنگام خوانش متون کهن بسیار مهم و در درک مطلب بسیار تاثیرگذار است.
۶_ پس از یک دورهی آموزشی، برگزاری نشستهای پایانی با حضور خانوادهها، اساتید، علاقهمندان و دوستان اعضا و اجرای گلستانخوانی اعضا، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس نوجوانان، تاثیر بسیار عمیقی بر دیدگاه آنها و کمک به جریانسازی گلستانخوانی خواهد داشت.
خوانش حکایت هایی از گلستان توسط مربیان حاضر در این نشست از دیگر برنامههای این نشست از شنبههای گلستانخوانی بود.