به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در دوم مرداد ۱۴۰۴، در حاشیه بیست و یکمین سوگواره عاشورای نوجوان کانون فارس، کارگاه تخصصی ادبیات نوجوان با محوریت عاشورا، با حضور سعید حسام پور، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه ادبیات شیراز، و اعضاء باشگاه نوجوانان ادبی «قاف»؛ و اعضاء مراکز کانون فارس، برگزار شد.
سعید حسام پور در این کارگاه بر ضرورت بازاندیشی در تولید آثار ادبی نوجوانان تأکید کرد و گفت: نوجوانان اغلب دغدغههای بزرگسالان را بازتاب دادهاند؛ و این آثار، هرچند پیگیر، ولی اغلب در چارچوب سبکهای تکراری و کلیشهای بودهاند؛ که نتوانستهاند اثری ماندگار و تأثیرگذار خلق کنند.
وی افزود: آنچه ما در ادبیات نوجوان به دنبال آن هستیم، تولید متونی است؛ که نیازها و زبان نسل خود نوجوان باشد. متونی که بتواند دغدغههای واقعی و درونی آنان را بیان کند؛ و نه صرفاً تقلید از مسائل بزرگسالان یا استفاده از کلیشههای رایج باشد.
حسام پور همچنین به چالش دینگریزی در میان نسل نوجوان اشاره کرد؛ و گفت: نوجوانان امروز اگر دغدغه نسل خود را درک نکنند، وظیفهشان سنگینتر خواهد بود. باید خلاقیت و زبان تازهای در آثار عاشورایی وارد شود؛ تا مخاطب نوجوان بیش از پیش جذب و متأثر گردد.
استاد ادبیات شیراز بر ضرورت فراتر رفتن از کلیشههای تکراری در شعر و داستان عاشورایی تأکید کرد؛ و گفت: دغدغههای نسل امروز نباید با شعارهای سطحی پاسخ داده شود؛ بلکه باید در آثار هنری خود سوال و جواب ایجاد کنیم؛ تا حتی نوجوانانی که دغدغه دینی ندارند نیز جذب این مضامین شوند.
وی در ادامه به اهمیت گسترده کردن دایره مفاهیم دینی اشاره کرد و افزود: توحید، دعا و محبت به اهل بیت از جمله مفاهیمی هستند؛ که باید در آثار نوجوانان به صورت وسیعتر و خلاقانهتری بیان شوند. دین نباید محدود به چند موضوع خاص و کلیشهای شود.
حسام پور در خصوص بازنمایی شخصیتهای دینی مانند حضرت زینب نیز گفت: اگر تنها به نقش گریهکننده شخصیتها بسنده کنیم؛ و کنشگری آنان را فراموش کنیم؛ اثر هنری ما سطحی خواهد بود. میتوان از زوایای خلاقانهتر مانند نگاه پرنده، گل یا دیگر نمادها برای تولید آثار نو و جذاب بهره برد.
وی همچنین استفاده از زبان و تصویرهای نوین، مانند بازیهای رایانهای و واژههای معاصر را برای شکستن فضای کلیشهای ضروری دانست؛ و تأکید کرد: خلق صحنههای تازه و جذاب در شعر و داستان، مخاطب نوجوان را با خود همراه خواهد کرد.
این پژوهشگر ادبیات، در پایان به اهمیت هویتسازی در آثار نوجوان اشاره کرد؛ و گفت: تصویرسازی درست و به کارگیری رنگها و نمادهای متناسب با فرهنگ و مخاطب میتواند به جذابیت و انتقال بهتر پیام کمک کند.
وی همچنین به آسیبهای حوزه شعر و ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد؛ و افزود: کمبود آثار موفق و معرفی نشدن آنها باعث شده است؛ که برخی مخاطبان به دلیل مواجهه با آثار ضعیف، از این حوزه زده شوند.