بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این نشست سراسری در مسیر شکلدهی به شاکله شخصیتی نوجوانانی خلاق و کنشگر در قالب فعالیتهای هدفمند و فرآیندمحور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکلگرفت و فعالیتهای ادبی بستری برای برگزاری سومین همنشینی مجازی «کانونیاران» این نهاد فرهنگی شد.
صغریقامتیمقدم، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نیز میهمان این نشست مجازی بهشمارمیرفت و صحبتهای خود را با تشریح گامهای مهم در مسیر نویسندگی آغازکرد.
وی همینارتباط، از اهمیت تصمیمگیری برای نگارش و سُرایش داستان، متنهای خلاقانه غیرداستانی و شعر سخنگفت و ترسیم چشمانداز و همچنین، تدوین یک برنامه مشخص و پایبندی به آن را لازمه موفقیت یک فعال عرصه ادبیات عنوانکرد.
قامتیمقدم، اهمیت عضویت در انجمنهای ادبی کانونی و غیرکانونی و نقشآفرینی بهعنوان یک کنشگر اجتماعی را در دستیابی به اهداف ضروریدانست و توضیحداد: لازماست نوقلمان نوجوان ضمن هدفگذاری کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، خطسیر برنامههای خود را در دفتر یادداشتهای روزانه ثبت و ضبطکنند.
نویسنده کتاب «لنگه کفش تنها» ادامه صحبتهای خود در این نشست مجازی را به تشریح شاخصههای یک شاعر و نویسنده موفق اختصاصداد و افزود: مطالعه و مخاطبشناسی، سادهنویسی و خوانا و قابل فهم بودن مطلب، نقش بهسزایی در جذب خواننده دارد و اشراف صاحب اثر نسبت به پیشینه موصوعهای مطرحشده، تسلط بر دستور زبان فارسی و آگاهی از فنآوریهای روز به تحقق این مهم کمکمیکند.
کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان همچنین، هدفشناسی، تقویت توانایی داستانسرایی و واژهپردازی را ازدیگر لازمههای خلق یک اثر فاخر و مخاطبپسند ارزیابیکرد و گفت: متنی که خواننده را به درستی راهنماییکرده و در مسیر گرهگشایی همراهکند نیز یاریگر موفقیت یک اثرداستانیاست.
او با بیان اینکه داستان یک اثر هنری بهشمارمیرود و بهرهگیری از ظرافتها و خلاقیتورزی در شکلدهی به آثار دارای اهمیت ویژهاست، ادامهداد: تخیل یک نویسنده و توانمندی وی در حسآمیزی واژگانی و جذابیتبخشی به داستان، یک اثر شاخص را از دیگر آثار متمایز و برجستهمیکند.
این فعال عرصه ادبیات در همین زمینه به تشریح عنصرهای اصلی داستان و اهمیت جانمایی این عناصر در بطن نوشتهها پرداخت و توضیحداد: فکر اولیه، طرح، مکان و زمان، زاویه دید، شخصیتپردازی، گفتوگو(دیالوگ)، گرهافکنی، کشمکش و همچنین، گرهگشایی و پایانبندی مناسب، پایه و اساس شکلگیری یک اثر داستانی موفق بهشمارمیرود و ضرورتدارد تا نوقلمان به این مهم توجه ویژهداشتهباشند.
پاسخگویی به پرسشهای اعضای کانونیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از مواردی بود که صغری قامتیمقدم بر آن تاکیدداشت و وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی علاقهمندی خود به نوشتن اظهارکرد: ثبت و ضبط رویدادهای زندگی بهانهای برای نوشتن در روزهای نوجوانی بود و با ورود به کانون، این نوشتهها رنگ و شکل دیگری به خودگرفت.
قامتیادامهداد: سالها حضور در مراکز فرهنگی هنری و فعالیت دربخش مکاتبهای مرکز آفرینشهای ادبی، دریچهای تازه رو به ادبیات کودک و نوجوان برایم گشود و آگاهی از علاقهمندی کودکان و نوجوانان به داستان نیز بهانهای برای خلق اثر فراهمکرد.
وی که تالیف و انتشار آثاری چون: بررسی ژرفساخت اسطورهای رمان نوجوان، مقاله کهنالگوی قهرمان در رمانهای نوجوان و مقالههای مختلفی در زمینه قصهگویی، نجوم و ادبیات را کارنامهدارد، با مهم توصیفکردن خلق اثر و بهرهمندسازی مخاطب از دانش و آگاهی یک شاعر و نویسنده گفت: دانش و هنر زمانی ارزشمند است که زمینههای بهرهمندی دیگران را از اندوختههای صاحباثر فراهمکند.
این نویسنده همچنین، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی شکلگیری طرح و نگارش کتاب«لنگهکفش تنها» گفت: طرح اولیه این اثر با موضوع هشت سال دفاعمقدس، در سال ۱۳۹۹ شکلگرفت و سرانجام پس از بازنویسیهای مختلف و با تصویرگری «فاطمه حسنلو»، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری استان گیلان در بهمن سال ۱۴۰۱ از سوی انتشارات «رج» برای گروه سنی ج منتشرشد.
میهمان سومین نشست سراسری کانونیاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که عصر روز شنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۴ در بستر فضای مجازی برگزارشد، در پایان بر توانمندی و ظرفیتهای بالای نوجوانان خلاق و کنشگرکانون تاکیدکرد و با برگزیده و کوشا توصیفکردن آنان گفت: شما سفیران این نهاد فرهنگی هستید و لازماست به بهترینشکل ممکن از توانمندیهای خود برای همراهسازی هرچه بیشتر مخاطبان با برنامههای کانون بهرهمندشوید.