به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، فاطمه رستگار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام در بازدید از موکب وایستگاه فرهنگی مستقر کانون در مرز مهران گفت: اربعین یک میدان زیست معنوی است؛ جایی که مفاهیم دینی از حالت تئوریک خارج میشوند و در بستر زندگی واقعی ظهور پیدا میکنند.
وی افزود: کودکان در این فضای سرشار از مهربانی، ایثار و معنویت، باورهای دینی را نه از طریق آموزش مستقیم، بلکه از راه مشاهده و تجربه درونی درک میکنند. لبخند یک زائر، رفتار مهربان خادمان، و فضای پذیرایی بیمنت، جلوههایی از این فرآیند تربیتی هستند که اثر عمیقی در ذهن کودک باقی میگذارند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: واقعه عاشورا در بُعد تربیتی، یک گنجینه تمام نشدنی است. از شجاعت قاسم گرفته تا صبر حضرت زینب (س)، از معصومیت حضرت رقیه تا رشادت حضرت عباس(ع)، هرکدام از این شخصیتها قابلیت تبدیل شدن به محتوای داستانی، نمایشی و هنری دارند.
وی ادامه داد: در کانون تلاش میکنیم این مفاهیم را با زبان سادهتر و قالبهای خلاقانه برای کودکان بازخوانی کنیم تا درک آنها آسان و تجربهشان عمیقتر شود.
رستگار ادامه داد: حضور کودک در مسیر اربعین میتواند مکملی عینی و مؤثر برای آموزشهای رسمی دینی باشد. آنچه در کلاس درس به شکل تئوری میآموزیم، اینجا در کُنش اجتماعی، در خدمت، در همراهی و گوش دادن به روایات حسینی، معنا پیدا میکند. به نوعی، اربعین یک مدرسه سیّار است که ذهن، قلب و عمل کودک را همزمان درگیر میکند.
وی افزود: ویژگی ممتاز فعالیتهای فرهنگی در مسیر اربعین، آمیختگی بالای معنویت و عاطفه است. کودک در این فضا نه صرفاً مخاطب، بلکه فعال است. اینجا برایش داستانها جان میگیرند، شخصیتهای عاشورا از افسانه فاصله گرفته و ملموس میشوند. این تفاوتی است که برنامههای اربعینی کانون با سایر مناسبتها دارند.
مدیرکل کانون ادامه داد: انتقال مفاهیمی چون شهادت، ولایت و مقاومت، از استعارهها، بازیهای مشارکتی و نمایشهای کودکانه بهره میگیریم. مفاهیم سنگینی مثل ایثار را میتوان با رفتاری ساده، تعزیهای کودکپسند یا حتی ساخت یک کاردستی با مضمون عاشورایی بهگونهای مطرح کرد که در ذهن کودک بنشیند بدون اینکه او را بار روانی یا ترسناک کند.
وی افزود: سبک فهم کودکان امروز قطعاً متفاوت از نسلهای پیشین است. روایتهای تصویری، داستانهای چندرسانهای، و تجربهگرایی عامل مهم در فهم و ارتباط آنان است. ما در طراحی فعالیتها تلاش میکنیم اربعین را نه صرفاً آیینی، بلکه مفهومی و زیست شده به کودکان معرفی کنیم.
مدیر کل کانون افزود: مشارکت نوجوانان در موکبها به شدت در تقویت اعتماد به نفس، حس مسئولیت اجتماعی و توانمندسازی ارتباطی آنها مؤثر بوده است. آنها خود را پیشبرنده فضا میبینند، نه صرفاً مصرف کننده خدمات. همین حس عاملیت، در آینده هویت فرهنگیشان را شکل خواهد داد.
وی تصریح کرد: فعالیت در موکب برای نوجوان تمرین عملی ارزشهایی چون مسئولیت پذیری، خدمتگزاری، و همدلی است؛ نوعی تربیت خاموش اما عمیق که بعدها خودش را در انتخابهای فردی و اجتماعی نشان میدهد. او میفهمد اثرگذار است و دیده میشود؛ این بسیار مهم است.
وی ادامه داد: چالش اصلی ما، حفظ تعادل میان عظمت محتوای اربعین و ویژگیهای سنی کودک است. باید مراقب باشیم تجربهی کودک سطحی یا بسته بندی نشده نباشد، و در عین حال از جنس او باشد؛ نه بزرگسال زده، نه شیرین سازی مفرط. طراحی دقیق فضا، انتخاب زبان، زمانبندی و تعامل انسانی همه در ایجاد تجربه موفق مؤثر است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: بعضاً با خانوادهها یا نهادهای دیگر درباره حضور کودک در فضای مذهبی اربعین، اختلاف دیدگاههایی وجود دارد که ریشه در باورهای سنتی دارد. با گفتوگوی مؤثر، مستندسازی فعالیتها، و ارائه گزارشهای تحلیلی، توانستهایم این نگرشها را بازتعریف کنیم.
وی افزود: نگاه ما خانواده محور است. ما به والدین آموزش میدهیم چگونه فرزندشان را با مفاهیم حسینی آشنا سازند، و در عین حال از آنها مشورت و بازخورد میگیریم. این رابطه دوطرفه است که سبب موفقیت بیشتر فعالیتهای ما میشود.