بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۹ مرداد ۱۴۰۴، جمعی از دختران کودک و نوجوان عضو کانون فرهنگی مسجدالزهرا، همراه با مربیان خود، در قالب اردویی نیمروزه، میهمان مرکز فرهنگی هنری مهر شدند.
این بازدید که با برنامهریزی هدفمند و محتوای غنی برگزار شد،؛ برای شرکتکنندگان فرصتی فراهم آورد؛ تا در محیطی شاد، خلاق و آموزنده، تجربهای متفاوت از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی را پشت سر بگذارند.
برنامههای اردو بهگونهای طراحی شده بود که جنبههای مختلف رشد فردی و گروهی را دربر بگیرد.
قصهگویی آغازگر این مجموعه بود؛ با روایتهایی شیرین و هدفمند که هم ذهن کودکان را به دنیای خیال برد؛ و هم با لایههای پنهان تربیتی، مفاهیم اخلاقی و انسانی را بهنرمی به آنان منتقل کرد. این بخش، نه تنها حس لذت از شنیدن قصه را در بچهها زنده کرد، بلکه قدرت تخیل و دقت شنیداری آنها را نیز تقویت نمود.
در ادامه، معرفی شخصیت حضرت زینب (سلاماللهعلیها) بخش محوری برنامه را به خود اختصاص داد. روایت زندگی و فضائل اخلاقی ایشان، الگویی زنده از صبر، ایمان و شجاعت را پیش روی دختران قرار داد. حضور چنین الگویی در برنامه، در تقویت هویت دینی و خودباوری نوجوانان تأثیر قابل توجهی داشت؛ و نگاه آنها را به مفاهیم مقاومت و فداکاری عمیقتر ساخت.
بخش کتابخوانی، با انتخاب متونی متناسب با سن و علاقه مخاطبان، تلاش کرد؛ پیوند میان کودک و کتاب را تقویت کند. فضای صمیمی و تعاملی این قسمت باعث شد که علاقه به مطالعه در ذهن دختران نهتنها زنده، بلکه مشتاقانه دنبال شود.
در بخش گفتوگوی آزاد با موضوع حجاب، فضای هماندیشی ایجاد شد. دختران، با زبان خودشان، از نگاه و احساسشان نسبت به این موضوع سخن گفتند. این بخش با هدایت مربیان، به بستری برای گفتگوهای سازنده و عمیق تبدیل شد؛ جایی که حجاب نه صرفاً یک پوشش، بلکه انتخابی آگاهانه و ریشهدار در فرهنگ و باورهای اجتماعی معرفی شد.
در ادامه، فعالیتهای کارگاهی با محوریت ساخت کاردستی، بستر خلاقیت را برای شرکتکنندگان باز کرد. بچهها با استفاده از مواد ساده و ایدههای خلاقانه، آثاری ساختند؛ که نهتنها نتیجه یک کار گروهی بود، بلکه احساس موفقیت، استقلال و توانایی را در آنان تقویت کرد. مسابقه انتخاب بهترینها نیز با ایجاد فضایی دوستانه و نشاطآور، روحیه رقابت سالم و انگیزه پیشرفت را در میان بچهها بالا برد.
پایانبخش برنامه، تماشای یک فیلم تربیتی و آموزنده بود؛ که با موضوعاتی همراستا با محتوای اردو انتخاب شده بود. این بخش ضمن سرگرمکردن شرکتکنندگان، تأثیر پیامهای اخلاقی و دینی را با تصویر و روایت در ذهن آنان تثبیت کرد؛ و به نوعی جمعبندی غیررسمی اما مؤثر از کل برنامه به شمار میرفت.
برگزاری چنین اردویی، بیش از آنکه تنها یک تفریح باشد؛ فرصتی برای یادگیری، رشد، گفتوگو و تجربه بود.