کانون پرورش فکری مکمل جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اجلاس روسای آموزش و پرورش تأکید کرد: راهبردهای این مجموعه بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری ترسیم شده و کانون می‌تواند نقش مؤثری در تحقق تربیت ۳۶۰ درجه و عدالت آموزشی ایفا کند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون،  حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سی‌وهشتمین دوره اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور که طی روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ به‌صورت حضوری و مجازی در اردوگاه شهید باهنر تهران با حضور بیش از هزار نفر از مدیران و دست‌اندرکاران در حال برگزاری است، شرکت کرد.

در مسیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

علامتی در این نشست با تشریح راهبردهای اساسی کانون گفت:راهبردهای کانون پرورش فکری مبتنی بر اندیشه و مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تدوین شده و نقشه جامع آن در قالب کتابچه‌ای با عنوان «کانونی که هست و کانونی که باید باشد» آماده شده است. از این مطالبات، ۲۶ راهبرد استخراج شده که برنامه‌ریزی‌های کانون بر اساس آن‌ها صورت می‌گیرد. به گفته وی، این کتابچه در صورت تمایل در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل کانون همچنین افزود: نگاه ما این است که کانون پرورش فکری مکمل جدی برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تلاش ما این است که بتوانیم نقش مؤثری در تحقق ساحت‌های چندگانه تربیتی و در راستای تربیت ۳۶۰ درجه داشته باشیم.

کانون پرورش فکری مکمل جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

او در ادامه به برخی اقدامات اخیر کانون اشاره کرد و گفت: در همین ماه‌های اخیر «کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران» ویژه کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده تا در راستای تربیت علمی و فناورانه نقش‌آفرینی کند و مأموریت‌های آموزش و پرورش را تکمیل نماید. همچنین همکاری جدی با سازمان تعلیم و تربیت کودک آغاز شده تا کانون در حوزه مراکز پیش‌دبستانی ورود حرفه‌ای و الگوساز داشته باشد. از سوی دیگر، برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه کودک و نوجوان، «مرکز ملی تربیت مربی کودک و نوجوان» نیز به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده است.

علامتی با اشاره به شعار اجلاس «ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی» تصریح کرد: کانون پرورش فکری می‌تواند در این عرصه نیز نقش‌آفرین باشد. یکی از نظریه‌های مهم آموزش، شخصی‌سازی آموزش است که به‌دلیل پیچیدگی در بسیاری از کشورها کمتر اجرا می‌شود. اما فعالیت‌های کانون بر اساس نیازهای جدی کودکان طراحی و اجرا می‌شود که نمونه‌ای از تحقق این نظریه در آموزش‌های غیررسمی است و می‌تواند به ارتقای کیفیت نظام آموزشی کمک کند.
وی تأکید کرد: کانون سکوی بسیار مناسبی برای دستیابی به عدالت آموزشی است. الگوهایی همچون مراکز سیار کانون، تماشاخانه سیار، کتابخانه پستی، چاپ و نشر کتاب‌ها، تولید فیلم‌ها و همچنین تجهیز کلاس‌های درس مناطق محروم به کتابخانه اختصاصی، همگی در همین راستا شکل گرفته‌اند. این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد که اگر آموزش و پرورش بخواهد در مسیر عدالت آموزشی گام بردارد، کانون پرورش فکری الگوی مناسبی برای تحقق این هدف است.

کانون پرورش فکری مکمل جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha