به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، کارگاه تخصصی و آموزشی قصهگویی با هدف توانمندسازی اعضا، والدین و مربیان، در راستای مأموریتهای دبیرخانه استانی جشنواره بینالمللی قصهگویی، در مرکز فرهنگی هنری گهواره این استان برگزار شد.
این کارگاه تخصصی که با استقبال پرشور مخاطبان همراه بود، با تدریس علی واثقی، مربی مسئول مجرب و باسابقه مرکز شماره ۸ کانون کرمانشاه، به ارائه مباحثی کاربردی و ضروری برای هنر قصهگویی پرداخت.
منیژهالسادات حسینی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت استراتژیک قصهگویی به عنوان ابزاری مهم در انتقال مفاهیم و هویتسازی برای نسل آینده، اظهار داشت: ما در کانون پرورش فکری، قصهگویی را تنها یک فعالیت فرهنگی نمیدانیم، بلکه آن را پلی میان نسلها، زبان گویای فرهنگ اصیل ایرانی و روشی اثرگذار برای پرورش خلاقیت و مهارتهای زندگی کودکان و نوجوانان میشناسیم. برگزاری چنین کارگاههایی در نقاط مختلف استان، به ویژه در مناطقی مانند گهواره، گامی بلند در جهت ترویج قصهگویی، کتابخوانی و تقویت هویت فرهنگی است.
وی در ادامه با تقدیر از برگزاری این کارگاه، افزود: هدف ما تنها آموزش تکنیکها نیست؛ ما به دنبال ایجاد یک جنبش فرهنگی پایدار هستیم. تشکیل گروههای قصهگویی در پیامرسانهای داخلی، همانگونه که در این کارگاه بر آن تأکید شد، دقیقاً در راستای همین سیاست است تا بتوانیم فضایی امن و پویا برای تمرین، نقد و رشد مستمر علاقهمندان به این هنر اصیل فراهم آوریم.
در همین راستا مباحث محوری این کارگاه تخصصی به این شرح بود: تمایز خاطرهگویی و قصهگویی که در این بخش تأکید شد که اگر قصهگو به مرحله «باورپذیری» قصه برسد، میتواند آن را با جذابیتی همپایه یک خاطره واقعی نقل کند و تلفیق این دو، در صورت رعایت اصول، میتواند اجرایی بسیار تأثیرگذار خلق نماید. راهاندازی گروههای قصهگویی مجازی، از مسئولان مراکز درخواست شد تا در پیامرسانهای داخلی، گروههایی برای اعضا تشکیل دهند تا در گام اول، آثار قصهگویی به صورت «پادکست» صوتی ارسال شده و پس از نقد و بررسی و رسیدن به سطح مطلوب، اجراهای تصویری قصه آغاز شود.
در ادامه زبان قصهگویی تفاوت بین زبان محاوره و زبان کتابی در هنگام اجرای قصه به طور مفصل تشریح شد. مطالعه و افزایش دایره واژگان که بر مطالعه بیشتر به عنوان کلید طلایی افزایش گنجینه لغات برای اجرای بهتر قصه تأکید گردید و مطالعه کتابهایی مانند «ضربالمثلهای شیرین زبان فارسی» برای بهرهگیری در قصهگویی توصیه شد. با تمرین فن بیان، بر لزوم تمرین برای تلفظ صحیح و دقیق کلمات و واژگان تأکید و مهارتهای اجرا که مواردی همچون چینش صحیح فضای اجرا، استفاده مؤثر از زبان بدن، تقسیم نگاه به مخاطبان و مدیریت زمان را در بر میگیرد به صورت عملی آموزش داده شد.
همچنین تعامل با مخاطب و چگونگی مدیریت پرسش و پاسخ و ایجاد تعامل مؤثر با مخاطبان در حین اجرا از دیگر بخشهای مهم این کارگاه بود. ملاحظات ظاهری و محتوایی و انتخاب پوشش مناسب، دقت در گزینش قصهای متناسب با مخاطب و توجه به شروع و پایان بندی مناسب برای یک اجرای ماندگار از دیگر محورهای آموزشی این کارگاه تخصصی بود. در سادهگویی نیز به شرکتکنندگان توصیه شد از به کار بردن کلمات و عباراتی که خارج از درک و فهم مخاطب (کودک و نوجوان) است، جداً پرهیز کنند.
در پایان این کارگاه پربار نیز به سؤالات اعضا، والدین و مربیان حاضر در نشست پاسخ داده شد و مباحث تکمیلی دیگری نیز مطرح گردید. این رویداد آموزشی، گامی مثبت در راستای شناسایی و پرورش استعدادهای قصهگویی در غرب کشور و آمادهسازی آنان برای حضور در عرصههای استانی و بینالمللی است.