به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در۳۰، ۳۱ مرداد. و یکم شهریور ۱۴۰۴، همزمان با فرارسیدن روزهای پایانی ماه صفر و در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۴، غرفه فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز صدرا و شهرداری صدرا، در محل یادمان شهدای گمنام فاز یک این شهر برپا شد.
این برنامه که با استقبال گسترده خانوادهها همراه شد، تلاشی هدفمند برای پیوند مفاهیم تربیتی، دینی و هنری و رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان به شمار میرود.
این غرفه نه صرفاً یک اقدام نمادین فرهنگی، بلکه پاسخی دقیق به ضرورتهای تربیتی امروز جامعه کودک و نوجوان بود.
از جمله نیاز به تجربههای زیباشناختی، تقویت هویت دینی، رشد خلاقیت، افزایش تعامل اجتماعی و آشنایی با مفاهیم بنیادینی چون ایثار، مقاومت و مسئولیتپذیری. پرورش نسلی متعهد، خلاق، اهل مطالعه و آشنا با ارزشهای فرهنگی، در طراحی این رویداد، بهطور کامل لحاظ شده بود.
فعالیتهای متنوعی در این غرفه برای گروه سنی کودک و نوجوان اجرا شد؛ از جمله نقاشی با موضوعات مناسبتی، ساخت کاردستیهای مذهبی، نمایش کتاب، و کتابخوانی گروهی. هر یک از این برنامهها با اهداف دقیق آموزشی و روانشناختی طراحی شده بود.
نقاشی با موضوعات دینی و ارزشی فرصتی برای بیان احساسات درونی و درک انتزاعی مفاهیم معنوی فراهم آورد. این فعالیت علاوه بر تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و خلاقیت تصویری، به کودکان کمک کرد؛ تا از طریق تصویرسازی، مفاهیم انتزاعی مانند شهادت، ایثار، یا معنویت را درک و بازنمایی کنند؛ موضوعاتی که در رشد ذهنی و هیجانی آنان مؤثر بود.
کاردستیهای مذهبی نیز ابزار مهمی برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم فرهنگی بود. ساخت اشیایی مرتبط با مناسبتهای مذهبی باعث درونیسازی معانی، افزایش تمرکز، و همچنین تقویت حس مالکیت و افتخار نسبت به ساختههای شخصی شد. این فعالیت با بهرهگیری از رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل، موجب ماندگاری بیشتر مفاهیم ارزشی در ذهن کودکان گردید.
در بخش کتابخوانی گروهی، کودکان ضمن آشنایی با ادبیات کودک و داستانهای متناسب با ایام مذهبی، مهارتهای زبانی و شنیداری خود را ارتقاء دادند. هدف از این بخش، نه تنها ترویج فرهنگ کتابخوانی، بلکه آشنایی با مفاهیم اخلاقی از طریق روایتهای جذاب بود.
حضور در فضای یادمان شهدای گمنام نیز بُعد عمیقتری به این برنامه بخشید. آشنایی غیرمستقیم با مفاهیم ایثار و رشادت، در محیطی سرشار از نمادهای هویتی، موجب شکلگیری حس تعلق به سرزمین، تاریخ و ارزشهای انسانی شد.
این برنامه با که حمایت مادی و معنوی شهرداری صدرا اجرا شد؛ نمونهای موفق از همافزایی میان دستگاههای شهری برای ارتقاء سطح کیفی زندگی فرهنگی شهروندان است. چنین اقداماتی، در بلندمدت، موجب شکلگیری بسترهای پایدار برای پرورش نسل آیندهای میشود که هم در حوزههای هنری و هم در حوزههای اخلاقی و اجتماعی آگاه و مسئولیتپذیر توانمند است.
اجرای این برنامه نشان داد میتوان مفاهیم عمیق دینی و تربیتی را با زبان کودکانه، ابزارهای هنری و در فضایی صمیمی و مشارکتی به نسلی منتقل کرد که قرار است آیندهساز این سرزمین باشد.