کد خبر: 360650
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۷
بازدید 9
تسخیر نوشت افزارها با نمادهای بیگانه، هویت‌زدایی نسل جدید در سایه غفلت

این روزها نوشت افزارها تنها ابزاری برای نوشتن نیستند؛ آن‌ها به صحنه‌ مد و خودنمایی تبدیل شده‌اند، از پاک‌کن‌های نقره‌ای چشم‌نواز گرفته تا خودکارهای درخشان، نوشت افزارهایی که با نمادهای خارجی معروف دلبری می‌کنند اما این یک روی سکه است، آن طرف ماجرا هویت‌زدایی نونهالان و نوجوانان ایرانی است که در سایه غفلت خانواده‌ها و مسوولان و نهادهای فرهنگی رقم می خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، مژگان هادی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا در خصوص استفاده کودکان و نوجوانان از نوشت افزارهای بیگانه در آستانه شروع سال تحصیلی گفت:  نوشت افزارهای وارداتی به دلیل داشتن رنگ و لعاب، کودکان و نوجوانان را بیشتر جذب می‌کنند و به دلیل فراوانی تولید و توزیع بیشتر و قیمت ارزان‌تر با کالاهای داخلی رقابت کرده و گوی سبقت را از آنها ربودند.

مژگان هادی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سالها پیش با انتشار تصاویری از نامداران ادبیات کهن از جمله شاهنامه در این مورد ورود پیدا کرده است اما متاسفانه شخصیت هایی که در ادبیات کشورهای غربی وجود دارد به دلیل جذابیت بیشتر و اینکه به وفور در قالب فیلم، انیمیشن وجود دارد مورد استفاده کودکان و نوجوانان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تبلیغات گسترده این فیلم ها که به فراوانی در قالب سی دی، فلش و فضای مجازی منتشر می شود و کودکان و نوجوانان با این شخصیت ها ارتباط می گیرند در خرید این محصولات نیز تأثیر دارد.

نامداران ایرانی باید بیشتر معرفی و تبلیغ شوند

وی علت استقبال نکردن کودکان از محصولات داخلی و یا قهرمانان ملی را تبلیغات کم و آشنا نبودن با این شخصیت‌ها عنوان کرد و گفت: هم اینک چند درصد کل کشور با شاهنامه آشنایی دارند؟ کودکان و نوجوانان در دوره ابتدایی و راهنمایی با این شخصیت ها آشنا نمی شوند و این می طلبد که تبلیغات وسیعی انجام شود.

این کارشناس کودک و نوجوان گفت: داستان زندگی نامدارانی همچون پروین اعتصامی، حافظ، سعدی و فرودسی که دارای آثار تربیتی و آموزشی هستند باید باز آفرینی و بازنویسی شود و در قالب محتوای آموزشی و تربیتی متناسب سازی و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

هادی خاطر نشان کرد: هم اینک جای خالی این داستانها در تولیدات تصویری، رسانه‌ای و رادیویی احساس می‌شود و این همه گیری باید اتفاق بیفتد چراکه این شخصیت‌های غربی با فرهنگ ایرانی اسلامی ما مطابقت ندارند.

وی افزود: علاوه بر تبلیغات گسترده در این خصوص و تولید وسیع باید واردات این وسایل کمتر شود و انتشارات کتاب نیز باید برای متناسب سازی و چاپ کتاب هایی با موضوع شخصیت های ملی و قهرمان ایران ورود پیدا کند که در این راستا انتشارات کانون در سالهای اخیر به انتشار داستان‌های از زندگی ائمه و بازنویسی متون کهن اقدام و آثاری را چاپ و منتشر کرده است.

هادی با بیان اینکه نوشت افزارهایی با شخصیت های ایرانی وجود دارد اما به دلیل تولیدات کم و تبلیغات نامناسب مورد استقبال قرار نگرفته است گفت: از طرفی به دلیل قیمت بالای مواد اولیه این تولیدات با قیمت بالا عرضه می شود و در مقابل محصولات خارجی با کیفیت پایین‌تر، به دلیل ارزان‌تربودن مورد استقبال قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha