کد خبر: 361294
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۶
برگزاری دومین نشست آموزشی مجازی جستارنویسان نوجوان

نشست دوم کارگاه مجازی «جستارنویسی» ویژه‌ی اعضای نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با موضوعاتِ «صدای نویسنده چیست؟»، «کدام تجربه را تبدیل به جستار کنیم؟» و «زمان در روایت چگونه می‌گذرد؟» و با حضور جمعی از نوجوانان علاقه‌مند به نوشتن، به‌صورت آنلاین برگزار شد.

به‌گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری مازندران، در این نشست که با هدایت محمدجواد کشوری، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان مازندران، برگزار شد، شرکت‌کنندگان با مقولاتی بنیادین در هنر جستارنویسی آشنا شدند. کشوری در آغاز با تشریح مفهوم «صدای نویسنده» گفت که صدا شامل انتخاب واژه‌ها، ریتم جمله‌ها، نسبتِ طنز و جدّیت و میزانِ افشاگریِ نویسنده است و تاکید کرد که یافتن صدای شخصیِ نویسنده مهم‌ترین گام در تبدیل تجربه‌های فردی به متنی تاثیرگذار است.

بخش دیگری از نشست به سوال «چه تجربه‌هایی شایسته‌ی تبدیل شدن به جستار هستند؟» اختصاص یافت. مربی دوره توضیح داد که جستار معمولاً از دل «خرده‌لحظه‌ها» و تجربه‌های روزمره شکل می‌گیرد و نه لزوماً از رویدادهای بزرگ؛ او ضمن ارائه‌ی معیارهایی برای انتخاب سوژه، به نوجوانان نشان داد چگونه یک صحنهٔ ساده را با انتخاب جزئیاتِ حسی و نقطه‌نظر شخصی، به هسته‌ای معنابخش تبدیل کنند.

موضوع «زمان در روایت» نیز محور گفت‌وگوهای تخصصی قرار گرفت؛ کشوری مفهوم‌های مرتبط با تمرکز زمانی در جستار (تمرکز بر یک لحظه یا بازهٔ زمانی محدود)، نحوهٔ جابه‌جایی میان حافظه و زمان حال و تکنیک‌هایی برای ایجاد انسجام زمانی در متن را توضیح داد. شرکت‌کنندگان با مثال‌های متنوع آشنا شدند و دربارهٔ تاثیرِ انتخابِ زمانِ روایت بر دریافتِ خواننده بحث و تبادل نظر کردند.

نشست دوم نیز همچون نشست آغازین در فضایی صمیمی و آموزشی برگزار شد و به افزایش دانش نظری و تقویت درکِ فنی نوجوانان از فنون جستارنویسی کمک کرد. این نشستِ دوم از مجموعه‌ی پنج‌گانهٔ کارگاه‌های مجازی جستارنویسی است که در هفته‌های آینده با هدف ارتقای مهارت‌های نوشتاری و تقویت خلاقیت ادبی و تفکر انتقادی نوجوانان ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha