به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان،دکتر مهرنوش منصوری؛ مدرس این کارگاه به ابعاد مختلف "فلسفه و ضرورت قصه گویی و اینکه چرا برای کودکان و نوجوانان قصه می گوییم؟" پرداخت.
وی با اشاره به اینکه قصه از گذشته تاکنون برای تمام فرهنگ ها مهم بوده است افزود: در گذشته چیزی به نام ادبیات کودکان وجود نداشته زیرا دوره کودکی همانند امروز به رسمیت شناخته نشده بود اما از قرن هیجدهم تا بیستم ادبیات کودک به شدت رشد کرد و جدی گرفته شد.
منصوری با بیان اینکه قصه های بومی و قومی مهم ترین بخش قصه گویی هستند ابراز داشت : در گذشته مخاطب این قصه ها بزرگسالان بودند که در کنار آنها کودکان و نوجوانان نیز از این قصه ها استفاده می کردند . وی با تاکید بر اینکه قصه گویی برای کودکان بسیار مهم و لازم است ادامه داد: تقویت مهارت های چهارگانه زبانی یکی از اهداف آموزش و پرورش در دوره دبستان است ( خواندن، نوشتن، سخن گفتن و گوش دادن ) که بیشتردر مدارس بر بعد آموزش نوشتن و خواندن تمرکز می شود و از بعد پرورشی غافل هستیم در حالی که آموزش گوش دادن یکی از موارد بسیار مهم و اساسی است که حتی زندگی آینده و اجتماعی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.
این استاد دانشگاه از دیگر فواید قصه گویی به پر کردن فاصله بین مهارت خواندن و توانایی درک در کودکان،افزایش علاقمندی کودکان به مطالعه، افزایش قدرت تفکر و تخیل، پر بار شدن گنجینه لغات کودکان، سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ، افزایش زمینه کار گروهی ، ایجاد ارتباط با ادبیات و فرهنگ و... عنوان کرد.
والدین و مدرسه با مشارکت یکدیگر نسلی کتابخوان تربیت کنند
وی اظهار کرد : امروز یکی از ضعف های جامعه ما عدم علاقه مندی به مطالعه است که والدین با ایجاد کتابخانه در اتاق خواب کودکانو خواندن قصه می توانند آن ها را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا و علاقمند نمایند.
دکتر منصوری تاکید کرد : یکی از مسائلی که باعث می شود کودکان به کتابخوانی علاقه مند شوند قصه گویی است که در این زمینه والدین و مدرسه می توانند با مشارکت یکدیگر نسلی کتابخوان تربیت کنند.