به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، مهدی جمالینژاد با قدردانی از حضور مربیان و مسئولان مراکز کانون، عدالت آموزشی را نخستین و مهمترین اولویت کشور دانست و بر ضرورت توجه ویژه به همه کودکان استان تأکید کرد.
او با اشاره به چالشهایی مانند تحریم، جنگ در منطقه، تنشهای آبی و مسائل معیشتی، عدالت آموزشی را راهبردی اساسی برای رشد کشور خواند.
استاندار اصفهان مأموریت کانون پرورش فکری را فراتر از سرگرم کردن و آموزشهای معمول دانست و افزود: «هدف اصلی ما پرورش خلاقیت کودکان است تا نسلی نوآور و خالق ارزشهای جدید تربیت شود.»
او اصفهان را خاستگاه مردم خلاق و نوآور معرفی کرد و یادآور شد میراث فرهنگی و جاذبههای تاریخی مانند میدان نقش جهان، حاصل تلاش انسانهای خلاق است.
جمالینژاد تأکید کرد کودکان باید بتوانند سؤال کنند، جستوجوگر و مطالبهگر باشند تا رشد کشور و پیشرفت جامعه تضمین شود.
او بر لزوم توجه به عدالت جغرافیایی آموزشی نیز تأکید کرد و افزود: «نباید اجازه دهیم کودکان در هیچ نقطهای از استان و کشور از فرصتهای آموزشی و پرورشی محروم بمانند.»
پرورش مهارتها و خلاقیت
استاندار اصفهان بر طراحی برنامههایی تأکید کرد که به تقویت «تفکر انتقادی»، «جستوجوگری»، «مطالبهگری» و «مهارتهای زندگی» در کودکان بینجامد و گفت: «کودکان باید بتوانند سؤال کنند و جستوجوگر باشند و این امر باعث رشد کشور و پیشرفت جامعه میشود.»
او بر اهمیت پرورش خلاقیت تأکید کرد و افزود که موفقیتهای آینده کشور، ریشه در پرورش صحیح استعدادها در دوران کودکی دارد.
جمالینژاد همچنین مأموریت کانون را نه تنها، سرگرمسازی یا برگزاری دورههای آموزشی معمول، بلکه پرورش خلاقیت دانست و اظهار داشت که برنامهها باید الهامبخش و نوآورانه باشند تا کودکان بتوانند مانند نیاکان خلاق خود، ارزشهای جدید خلق کنند.
نوآوری و فناوری، ابزار پرورش خلاقیت
استاندار بر کیفیتبخشی به محتوای آموزشی و فرهنگی تأکید کرد و گفت: «به هیچ عنوان کیفیت را فدای کمیت نکنید؛ تولید و انتخاب کتاب، انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی نیازمند رعایت معیارهای حرفهای و هنری است.»
او بر ترکیب کتابخانههای سنتی با کارگاههای عملی و حوزههای جدید مانند هوش مصنوعی، فیلمسازی با موبایل، تولید پادکست، عکاسی و تئاتر تعاملی تأکید کرد و افزود: «ابزار پرورش فکری کودکان باید متفاوت باشد و مشکلات قرن بیست و یکم را نمیتوان با ابزارهای قرن بیستم حل کرد.»
جمالینژاد همچنین بر لزوم تعامل مؤثر با آموزش و پرورش، طراحی برنامههای ساختاریافته و ایجاد شبکهای در هم تنیده برای ارائه خدمات، از جمله کتابخانههای سیار و تقویت فناوری اطلاعات در مناطق محروم تأکید کرد.
او خواستار استفاده از فناوریهای نوین و روشهای آموزشی خلاقانه شد تا عدالت آموزشی بهطور کامل محقق شود.
برنامهریزی دقیق، اثرگذاری چندین برابر
در پایان، استاندار از مسئولان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست با برنامهریزی دقیق، عدالت آموزشی، پرورش خلاقیت، تقویت تفکر انتقادی، جستوجوگری، مطالبهگری و مهارتهای زندگی را در دستور کار قرار دهند.
او ابراز امیدواری کرد که با همکاری همهجانبه، جامعهای پیشرو و متفاوت برای کودکان استان ساخته شود و دامنه اثرگذاری اقدامهای فرهنگی و آموزشی چندین برابر شود.