بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در هشتم مهر ۱۴۰۴، روز جهانی ناشنوایان، کارشناس آموزش استان فارس، و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره یک شیراز، با حضور در مدرسه باغچهبان، ویژهبرنامهای فرهنگی و هنری را ویژهی دانشآموزان ناشنوا اجرا کردند؛ برنامهای که با استقبال گستردهی دانشآموزان و مربیان همراه شد؛ و فضایی سرشار از نشاط، یادگیری و همدلی را در محیط مدرسه به جریان انداخت.
این برنامه با حضور بیش از پنجاه دانشآموز ناشنوا در ردههای مختلف تحصیلی برگزار شد؛ و شامل مجموعهای از فعالیتهای متنوع بود؛ که با در نظر گرفتن نیازهای روانی و آموزشی این گروه از کودکان طراحی شده بود. هر یک از فعالیتها، علاوه بر بُعد سرگرمی، با اهداف مشخص تربیتی و روانشناسی اجرا شدند؛ تا زمینهای برای رشد متوازن فردی و اجتماعی شرکتکنندگان فراهم شود.
در بخش نخست برنامه، کتابخوانی و معرفی کتاب با محوریت تقویت مهارتهای زبانی، درک مفاهیم و افزایش تمرکز اجرا شد. با توجه به محدودیتهای شنیداری دانشآموزان ناشنوا، این فعالیت نقش مهمی در تقویت سواد تصویری، تفکر انتقادی و گسترش دایره واژگان آنها ایفا کرد. همچنین ارتباط غیرکلامی میان مربیان و کودکان، موجب افزایش حس تعلق، امنیت روانی و مشارکت فعال دانشآموزان شد.
در ادامه، بخش کاردستی با هدف تقویت مهارتهای حرکتی ظریف، خلاقیت فردی و افزایش اعتماد به نفس اجرا گردید. فعالیتهای عملی و ملموس، به دانشآموزان این امکان را داد؛ تا ضمن تجربه کار گروهی، توانایی حل مسئله، برنامهریزی ذهنی و تمرکز بر جزئیات را نیز تمرین کنند.
ساخت یک اثر هنری با دستان خود، برای بسیاری از این کودکان، تجربهای انگیزهبخش و تقویتکنندهی خودباوری بود.
نقاشی خلاق، سومین ایستگاه این ویژهبرنامه بود؛ جایی که کودکان بدون استفاده از زبان گفتاری، احساسات و افکار درونی خود را بر بوم کاغذ تصویر کردند. این بخش، بستر مناسبی برای بروز هیجانات، مدیریت عاطفی و گفتوگو به زبان رنگ و تصویر فراهم آورد؛ و نقش موثری در ارتقاء سلامت روان، کاهش اضطراب و پرورش خلاقیت بصری در دانشآموزان ایفا کرد.
برنامه با برگزاری مجموعهای از بازیها و مسابقات گروهی ادامه یافت؛ فعالیتهایی که با هدف تقویت مهارتهای اجتماعی، کار تیمی، و ایجاد حس تعلق به گروه طراحی شده بودند. بازیها، با تکیه بر ارتباط چشمی، زبان بدن و نشانههای غیرکلامی، به کودکان کمک کردند؛ تا در فضایی امن و بانشاط، تعامل اجتماعی مؤثری را تجربه کنند؛ و از حس انزوا و گوشهگیری فاصله بگیرند.
این برنامه، نهتنها فرصتی برای شادی و یادگیری، بلکه تجلی عملی مفهوم عدالت فرهنگی و آموزشی برای کودکان با نیازهای ویژه بود.
کانون فارس با حضور مؤثر خود، بار دیگر نشان داد که فعالیتهای فرهنگی میتوانند نقش مهمی در پرورش ظرفیتهای نهفته کودکان ناشنوا داشته باشد؛ کودکانی که اگر فرصت و بستر مناسب در اختیارشان قرار گیرد، تواناییهایشان در حوزههای مختلف شکوفا خواهد شد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر رسالت فرهنگی و تربیتی خود، تلاش دارد از طریق برگزاری چنین برنامههایی، ضمن ایجاد بسترهای برابر آموزشی، به توسعه سلامت روان، رشد خلاقیت و توانمندسازی اجتماعی همه کودکان، بهویژه کودکان با نیازهای ویژه، کمک کند.