به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه وبویراحمد در این نشست تخصصی که با محوریت بررسی راهکارهای جامع برای پرورش استعدادها و هویتبخشی به کودکان و نوجوانان تشکیل شد، اعضا به ارائه تحلیلهای عمیق و طرح چالشهای پیش رو پرداختند.
سلیمان شهبازی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، با ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این کانون، زمینهای علمی و آماری برای مباحث بعدی فراهم کرد. وی بر نقش محوری کانون در شناسایی و پرورش استعدادهای نسل جوان استان تأکید نمود.
طاهره بابایی، فعال فرهنگی، با اشاره به ضرورت عدالت محوری در عرصه پرورش استعدادها، خواستار توجه ویژه به کودکان و نوجوانان عشایر و روستایی شد. وی تأکید کرد: برای تحقق عدالت آموزشی و فرهنگی، باید با تشکیل تیمهای سیار، خدمات فرهنگی و استعدادیابی را به دورترین روستاهای استان ببریم.
صادق پناهی، عضو هیأت علمی دانشگاه، با طرح سه محور «هویتپذیری»، «نگاه فناورانه» و «مسئولیتپذیری» به تحلیل چالشهای پیش روی نسل نوجوان پرداخت. ایشان با اشاره به بحران معنا و هویت در فضای مجازی هشدار دادند: نمیتوانیم فضای مجازی را از کودک بگیریم، اما میتوانیم و باید آن را بهصورت فعال و هوشمند مدیریت کنیم.
محسن جبار نژاد ،مدیرکل کتابخانههای عمومی استان، پرورش روحیه تفکر و میهنپرستی را اساس کار دانست. وی اظهار داشت: هدف ما باید پرورش کودکان و نوجوانان متفکر باشد، نه فقط باهوش. تأکید بر میهنخواهی و پرورش عشق به ایران باید در قلب تمام برنامههای فرهنگی ما جاری باشد.
اعظم تیموری، فعال حوزه تشکلهای دانشآموزی، بر لزوم «تربیت اجتماعی» و همکاری دستگاهها تأکید کرد. وی پیشنهاد داد: طرح کانون و روستا که برای مناطق کمبرخوردار موفق بوده است، برای کودکان شهری نیز اجرایی شود. اگر دستگاههای فرهنگی در کنار هم قرار گیرند، میتوانند کار بزرگ و ماندگاری خلق کنند.
اسماعیل مدبرمقدم، فعال حوزه رسانه، با بیان اینکه باید کودکان و نوجوانان"آزادیخواه" تربیت کنیم، به شکاف طبقاتی بهعنوان یک مانع بزرگ در مسیر تربیت برابر اشاره کرد و این موضوع را نیازمند عزم جدی دستگاهها دانست.
محمد احمدی، معاون سیمای صدا و سیما، با پرسش سؤال کلیدی چرا اثرگذاری برنامههای ما پایین است؟ بر لزوم آسیبشناسی دقیق و دوری از سطحینگری تأکید کرد. ایشان افزود: ذات تربیت، مدرن شده و ما نمیتوانیم در برابر این تحول بزرگ شاهد و بیعمل باشیم.
سعید احمدی، روانشناس و فعال تربیتی، نقش کانونی خانواده را غیرقابل انکار خواند و گفت: تمام نهادهای مؤثر از مدرسه و رسانه گرفته تا جامعه، زمانی میتوانند موفق عمل کنند که محور اصلی کار خود را "خانواده" قرار دهند و همه نسبت به این نقش حساسیت داشته باشند.
حجتالاسلام ایمانیتبار، معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد، با رویکردی انتقادی-سازنده خطاب به حاضران گفت: «ما که دردها را میگوییم، موظفیم راه درمان را نیز مشخص کنیم. اگر جامعه امروز دچار آسیب است، به این دلیل است که ما بهدرستی کار نکردهایم.
رضا برازش، نخبه علوم و فناوری، بر ضرورت تزریق امید و فناوری به مدارس تأکید کرد و گفت: نسل Z، نسلی فناور است. باید شرایطی ایجاد کنیم که دانشآموزان بتوانند از همین راه، کسبوکارهای نوپا راهاندازی کنند و برای خود و جامعهشان ارزشآفرینی کنند.
حجتالاسلام آذریتون، فعال حوزه خانواده، با تقسیمبندی دقیق مراحل تربیت و تأکید بر دوران حساس کودکی و نوجوانی، خواستار مهندسی زندگی و تبدیل تهدیدها به فرصت شد. ایشان با اشاره به آمار حاشیهنشینی در استان گفت: باید برای کودکان و نوجوانان حاشیه شهر برنامه های جدید فرهنگی داشته باشیم.
جاوید، مدیر مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی، پرورش اندیشهورزی و هدایت آن به سمت فناوری را کلید توسعه دانست و اعلام کرد: بسیاری از شغلهای موجود در استان، غیرمولد هستند. ما باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار از طریق پرورش ذهنهای خلاق و فناور از سنین پایین باشیم.
سعدی جهانبین، فعال فرهنگی، با تجلیل از مقام معلم، بر نقش بیبدیل آنان در ساخت تمدن نوین اسلامی تأکید کرد و گفت: «معلمان ما باید امروز بیش از هر زمان دیگری مسلح، پرکار و هوشمند عمل کنند تا بتوانند در کادرسازی برای تمدن نوین اسلامی موفق باشند.»
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، که به صورت آنلاین در جلسه حاضر بود، با شعار "جهانی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم" بر لزوم پرورش کودکان نقاد و خلاق تأکید کرد.
ایشان با اشاره به گشوده شدن دروازههای جدید علمی و فناورانه توسط کانون، اظهار داشتند: استعدادها به مناطق برخوردار و غیربرخوردار تقسیم نمیشوند. مسئولیت ما در قبال این استعدادها بسیار ویژه است. اگر مدعی شایستهسالاری هستیم، باید خروجی کارمان را ببینیم و با کار گروهی و تدبیر، زمینه رشد را فراهم آوریم.
در پایان این نشست فکری تربیتی، حاضران بر عزم جدی برای تدوین برنامهای عملیاتی و فراتر از گفتوگو، با محوریت نقشهای جامع برای کودکان و نوجوانان استان تأکید کردند.