کتاب‌های کانون باید سواد فرهنگی بچه‌ها را افزایش دهد

مدیرعامل کانون پرورش فکری در آیین رونمایی از پنج عنوان کتاب تازه منتشرشده کانون، ۶۰ نوع فعالیت کانون را کلکسیونی از سواد فرهنگی دانست و گفت: کتاب‌های ما نیز به‌عنوان بخشی از این مجموعه باید سواد فرهنگی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی روز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ در آیین رونمایی از پنج عنوان کتاب تازه منتشر شده کانون که در سالن سینمای پردیس ملک‌شامران برگزار شد با بیان این‌که هر کاری در مورد کتاب کنیم، کم است، گفت: این کتاب‌ها را باید چندین بار به بهانه‌های مختلف رونمایی کنیم.

کتاب‌های کانون باید سواد فرهنگی بچه‌ها را افزایش دهد

خط قرمزهای ما در حوزه کتاب، شرف و ناموس ماست

او با بیان این‌که نمی‌شود هر کتابی را برای بچه‌ها چاپ کرد، افزود: ما با پرورش فکر بچه‌ها سر و کار داریم به همین دلیل سخت‌گیری می‌کنیم. در چاپ کتاب‌ها توجه نمی‌کنیم فرد، نویسنده اولی است یا پیشکسوت بلکه اگر قلم خوبی داشته باشد و منطبق با نیازهای کانون نوشته باشد، استقبال خواهیم کرد.

علامتی با اشاره به این‌که خط قرمزهایی داریم که از آن عبور نمی‌کنیم، گفت: این خط قرمز در حوزه کتاب شرف و ناموس ماست و از آن نمی‌گذریم. از آقای محمددینی مدیر انتشارات کانون درخواست کردم برای حوزه نشر در سرویراستارها را افزایش دهند.

تسهیلگری کانون در مورد نوع خواندن و خوانش

مدیرعامل کانون با اشاره به این‌که امروز آخرین روز از هفته ملی کودک است، یاد و خاطره همه شهدای کودک و نوجوان را گرامی داشت و افزد: ۲۶۰ شهید برای کانون پرورش فکری است. حدود ۴۰ کودک نیزدر جنگ ۶۰ روزه به شهادت رسیدند.

او اظهار داشت: چرخه‌ای در حوزه فرهنگ داریم که باید روی آن حرکت کنیم و نقشه خود را در آن چرخه تعیین کنیم. چرخه اول سواد خواندن است. در سواد خواندن، کلید واژه «خوانش متن» را داریم. در سابقه کانون یکی از اساسی‌ترین کارها خوانش متن است. کانون دسترسی به کتاب را فراهم کرده است و تسهیلگری در مورد نوع خواندن و خوانش دارد.

کتاب‌های کانون باید سواد فرهنگی بچه‌ها را افزایش دهد

نرخ کتاب کانون در سال، شش تا هفت کتاب است

به گفته علامتی، نرخ کتاب کانون در سال بنابر آمار اعلام شده از سوی معاونت تولید کانون، شش تا هفت کتاب است یعنی هر عضو کانون در طول سال این تعداد کتاب را مطالعه می‌کند که این تعداد نه خوب است و نه بد اما باید به حدود ۱۳ کتاب در سال برسد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش مهم مربیان کانون را با ذکر خاطره‌ای تببین کرد و افزود: کتاب خواندن را با مادر و مادربزرگم و در کانون با مربی شروع کردم. آقای صمصامی، مربی ما در کانون برای‌مان «قصه‌های مجید»، «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «داستان راستان» شهید مطهری را می‌خواند. فیلم قصه‌های مجید که ساخته و پخش شد، از فیلم جلوتر بودم و می‌دانستم چه می‌شود زیرا کتاب را خوانده بودم.

برگزاری جشن ملی نوخوان‌ها در راستای مرتبط کردن بچه‌ها با خوانش کتاب

او با اشاره به برگزاری جشن ملی نوخوان‌ها به عنوان یکی از ابتکارهای کانون در راستای مرتبط کردن بچه‌ها با خوانش کتاب گفت: مربیان ما این چند روز درخشیدند و با کمک رسانه‌ها این آیین رسانه‌ای شد. هدف ما این است که کسی که می‌تواند کتاب بخواند ورود پیدا کند به کانون و کتاب‌های کانون را بخواند.

علامتی با بیان این‌که راهبرد من کتاب «قدم یازدهم» اثر سوسن طاقدیس است، عنوان کرد: قسمتی از این کتاب را در جشن ملی نوخوان‌ها قصه‌خوانی کردم و انیمیشن آن هم پخش شد که مورد توجه بچه‌ها واقع شد.

کتاب‌های کانون باید سواد فرهنگی بچه‌ها را افزایش دهد

دسترس‌پذیری کتاب‌های کانون باید افزایش یابد

مدیرعامل کانون تصریح کرد: کانون باید پرواز کند و دیوارهایش برداشته شود که همه از امکانات آن استفاده کنند. باید افراد از بیرون هم برای همکاری به داخل کانون بیایند. آقای دانشور توسط رسانه این دیوارها را برداشت و همه دارند از امکانات کانون بهره‌برداری می‌کنند.

او با بیان این‌که کتاب‌های کانون باید به دست همه برسد، گفت: باید دسترس‌پذیری به کتاب‌های کانون را از طریق رسانه و برنامه‌های کاربردی بالا ببریم. امروزمیزان فروش ما در دیجی کالا بالاتر از فروشگاه‌های ماست، این یعنی داریم درست حرکت می‌کنیم.

کتاب‌های کانون نباید فقط در کتابخانه‌های کانون باشد

علامتی ادامه داد: حیف است که به عنوان مثال کتاب «در بقچه‌ات چه داری دختر ترکمن؟» اثر یوسف قوجُق تنها در کتابخانه‌های کانون باشد. افتخار ما باید این باشد که کتاب‌های ما را غیر کانونی‌ها هم بخوانند. پس نباید تعصب کورکورانه داشته باشیم.

مدیر عامل کانون در سخنان خود به سواد فرهنگی به عنوان کلید واژه‌ای که هم در حوزه آموزش و هم در جامعه‌شناسی مطرح است، اشاره کرد و افزود: سواد فرهنگی توانایی فرد در درک متون فرهنگی اعم از نوشتار و هنر است که شاخص‌هایی دارد.

او به شاخص‌های سواد فرهنگی اشاره کرد و گفت: مخاطب باید تاریخ و اسطوره‌ها( سعدی، گلستان، رستم و شاهنامه و...)، آداب و رسوم( عزاداری، ماه رمضان، عید نوروز، یلدا و...) نمادها و نشانه‌ها فرهنگی( پرچم و لباس اقوام و...) و ارزش‌های اخلاقی( مهمان نوازی، حیا، دلسوزی، احترام و...) را بشناسد.

کتاب‌های کانون باید سواد فرهنگی بچه‌ها را افزایش دهد

کتاب‌های کانون باید سواد فرهنگی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد

علامتی با بیان این‌که کتابهای کانون باید سواد فرهنگی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد، عنوان کرد: سواد خواندن را مدرسه به آن‌ها یاد می‌دهد. بچه‌ها باید استفاده از دانش هنر را بدانند و معماری، خط و خوشنویسی را بشناسند. آن‌ها باید موسیقی سنتی خود را بفهمند و با سازها و ردیف‌های موسیقی بیگانه نباشند.

۶۰ نوع فعالیت کانون، کلکسیون سواد فرهنگی است

او با اشاره به این‌که تمام اجزای سواد فرهنگی در برنامه‌های کانون وجود دارد، بیان کرد: ۶۰ نوع فعالیت در کانون داریم که کلکسیون سواد فرهنگی ماست. بر این اساس همه قسمت‌های کانون باید در مسیر افزایش سواد فرهنگی بچه‌ها حرکت کنند.

مدیرعامل کانون در پایان سخنان خود در این آیین به ۶۰ سالگی کانون پرورش فکری اشاره کرد و افزود: کانون ۶ دهه خیال و خلاقیت داشته است. به خودم و همه همکارانم در کانون تلاش برای ایجاد سواد فرهنگی بین مخاطبان کانون را توصیه می‌کنم.

در پایان این آیین پنج اثر جدید کانون شامل هتل سیب سروده زهرا شفیعی یگنابادی با تصویرگری فهیمه حسینی برای گروه سنی بالای ۷ سال، دنیای خوب ما سروده محمدجواد محبت با تصویرگری فهیمه صالحی برای بالای ۹ سال و سه کتاب «فصل امتحان» نوشته‌ی سیدمحمد میرموسوی، «نمک شیرین» حکایتی از جوامع‌الحکایات محمد عوفی با بازآفرین مرتضی حاتمی و تصویرگری نگار اورنگ و «در بقچه‌ات چه داری دختر ترکمن؟» نوشته‌ یوسف قوجق با تصویرگری سولماز عبدیان هر سه برای گروه سنی بالای ۱۲ سال رونمایی شد.

کتاب‌های کانون باید سواد فرهنگی بچه‌ها را افزایش دهد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha